Britse studie betreffende bioscoopbezoek oren goed de kost en sta open voor alle op- of (vooral) aanmerkingen, die U krijgt over Uw bioscoop. Schrijf deze op, ook al zijn ze wellicht minder prettig. Overweeg de punten die verbetering behoeven en breng Uw sterke pluspunten naar voren. Hoed U voor bedrijfsblindheid en realiseer U onafgebroken, dat aspecten die U normaal vindt, voor de gewone bezoeker (of -ster) bijzonder aan trekkelijk kunnen zijn. De magnetische sluiting van een koelkast is vaak belangrijker bij de verkoop dan de koel kast zelf. Dergelijke ondergeschikte punten (althans voor U!) zijn er voor Uw reclame van Uw bioscoop ook te vinden. Je moet er alleen oog èn oor voor hebben. Probeer zoveel mogelijk de dagelijkse sleur van zaken te vermijden, ook al is dit de gemakkelijkste gang van zaken. Lees veel advertenties en realiseer U hoe hard de dagelijkse strijd om de consumentengulden is. Wij zouden haast zeggen: vooral om de bioscoopgulden, ofschoon ons in ziens de entreeprijzen in verhouding tot ,,de goede oude tijd" nog steeds vrij laag zijn gebleven. Controleer Uw verzendlijst Een niet onbelangrijk gedeelte van de Nederlandse bio scopen werkt met een adressensysteem. Periodiek verzendt men aan bepaalde adressen bijzonderheden e.d. over ko mende filmgebeurtenissen. Wij vinden dit, mede gezien het persoonlijke karakter, een bijzonder goed systeem, dat in bepaalde gevallen zeker zijn vruchten zal afwerpen. Uiter mate belangrijk is dat de adressering ,,up-to-date" blijft. Gezien de helaas nog heersende woningnood lijkt dit een simpele zaak, maar daarin vergist men zich. Statistisch staat vast dat door geboorte, overlijden, huwelijk, ver huizing naar, van en binnen een gemeente per 1000 in woners per jaar 145 veranderingen optreden. Omgerekend op vijf onafgebroken jaren betekent dit 725 tot 72,5 procent van de bevolking. Zo ziet men hoezeer een bevolking van bijvoorbeeld een woonwijk in korte tijd van samen stelling verandert. Nieuwe inwoners zullen de bioscoop exploitant uit ,,de-iedereen-kent-mij-wel-groep" bepaald niet gemakkelijk weten te vinden als hij geen reclame maakt. Controleer dus enerzijds geregeld de adressen van Uw verzendlijst (bijvoorbeeld door eenmaal per jaar een betaalde antwoordkaart te voegen bij Uw mailing, met het verzoek naam en adres te verifiëren) en vergeet anderzijds nimmer dat Uw klantenkring jaarlijks met bijna 15 procent verandert. Ook hier worden aan Uw creativiteit bepaalde eisen gesteld, die U beslist niet mag verwaarlozen. Althans wanneer U Uw deel van de veelbegeerde consumenten gulden wilt blijven krijgen. Mk Algemeen De Federation of British Film Makers, welke in 1957 is gesticht ter behartiging van de belangen der onafhanke lijke Britse producenten, heeft een onderzoek ingesteld ten einde een inzicht te verkrijgen in de opvattingen van het publiek omtrent de bioscoop enerzijds en het gedragspatroon van de bioscoopbezoeker anderzijds. Dit onderzoek had een zuiver practisch doel, te weten het verkrijgen van aanwij zingen om te geraken tot een stijging van het aantal bioscoopbezoeken. Hoewel het onderzoek zich heeft beperkt tot het gebied Groot-Londen en derhalve betrekking heeft op de Engelse markt, althans een zeer voornaam deel ervan, zijn be paalde uitkomsten dermate belangwekkend te achten, dat wij ze in het onderstaande aan een nadere beschouwing hebben onderworpen. Het onderzoek in kwestie is ingesteld in het voorjaar van 1963. Er werden 1000 personen in de leeftijd van 16 tot 45 jaar ondervraagd over hun zienswijze omtrent de bioscoop. Hieraan is een intensief proefonderzoek voor afgegaan in de vorm van 90 zogenaamde diepte-interviews. Onwillekeurig dringt zich de vergelijking op met het onder zoek hetwelk in ons land in 1959 in opdracht van de Bond is ingesteld en dat op soortgelijke leest was geschoeid. Weliswaar is het doel in beide gevallen hetzelfde, doch er is dit verschil, dat het Nederlandse onderzoek beoogde de psychologische factoren te doorgronden die bij het bioscoopbezoek een rol spelen, zulks in aansluiting op de gegevens welke het Centraal Bureau voor de Statistiek ter zake onder meer had geproduceerd met zijn onderzoek naar de vrije-tijdsbesteding in Nederland (winter 1955/1956). en het Engelse onderzoek de eigenschappen in zich verenigt van een gewone statistische research en een „motivation" research. Bezoekfrequentie Van het totale aantal entreebewijzen wordt blijkens de Engelse studie 67 procent verkocht aan hen die tenminste eenmaal per week de bioscoop bezoeken. De bewuste bezoekers vallen voornamelijk in de leeftijdsklasse van 16 tot 25 jaar en vormen een categorie van relatief beperkte omvang, zoals valt af te leiden uit het feit, dat van de ondervraagde personen van 16 tot 45 jaar niet meer dan 17 procent zich tot deze categorie rekende. Nu willen wij hierbij aantekenen, dat ook kinderen beneden 16 jaar tot deze groep strekte het onderzoek zich niet uit tot de zeer regelmatige bioscoopbezoekers behoren, zoals de onder zoekingen in ons land bijvoorbeeld duidelijk hebben aan getoond. Dit geldt in nog sterkere mate voor Engeland, waar vooral de laatste jaren een sterke neiging bestaat om reeds op zeer jeugdige leeftijd naar de bioscoop te gaan. In ieder geval heeft het Engelse onderzoek weer eens be vestigd, dat de positie van het bioscoopbedrijf in belangrijke mate wordt bepaald door het bezoek van jeugdige personen, daaronder in dit verband te verstaan personen tot de leeftijd van circa 25 jaar. De conclusie van de Engelse onder zoekers, dat met deze constellatie ernstig rekening moet worden gehouden bij de productie van films, ligt voor de hand. Een categorie welke de bioscoop nagenoeg even frequent bezoekt als de jongeren, wordt gevormd door de alleenstaanden in de leeftijdsklasse van 25 tot 45 jaar. Voorkeur voor bepaalde dagen De cijfers omtrent het bezoek op het weekeinde zijn niet geheel identiek met de Nederlandse. Blijkens de statis- 263

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1964 | | pagina 13