in zijn slotwoord zich zeer erkentelijk toonde, de hoop uitsprekende dat de traditie nu hervat mag worden. Dat is inderdaad het geval, want het is de hedoeling dat de Internationale Filmweek Arnhem opnieuw zal worden ge houden in 1967". In de HAAGSE POST van Ellen Wallen „Met een 10.000 festivalgangers uit het hele land (veel jeugd en veel stu denten) en bijna uitsluitend films die niemand zou willen missen was de 5e Filmweek een imponerend succes. Zal zij in 1967 kunnen worden geëvenaard? Dat zal groten deels afhangen van de films waaruit men kan putten, van het filmklimaat in de wereld en in Nederland". De ARNHEMSE COURANT plaatste een artikel „Terug blik": „De vijfde internationale filmweek Arnhem is voor de organisatoren, het bedrijfsleven, de stad Arnhem, voor de Nederlandse cinema en tenslotte het publiek een over tuigend succes geworden. Materiaal om dit te onderstrepen is overvloedig aanwezig: het hoge gehalte van de vertoonde films in het Rembrandt-theater, het geslaagde experimen tele karakter van de kleine week in het Saskia-theater, dit jaar voor het eerst aan de filmweek toegevoegd, de over weldigende belangstelling van het publiek, de activiteiten van de Nederlandse filmpers die zaterdag resulteerden in de instelling van een prijs, welke ook in de komende jaren zal worden uitgereikt aan de maker van een moderne pro gressieve film, het grote aantal nevenactiviteiten en de extra vertoningen, en een hechte organisatie, die kosten noch moeite heeft gespaard om het Arnhemse filmfestijn te doen uitgroeien tot een evenement van nationale en zelfs internationale betekenis. Het valt dan ook niet te verwonderen dat op de zeer druk bezochte receptie in het Haarhuis, na afloop van de slot- voorstelling op zaterdagavond, tal van waarderende woor den werden gesproken". Ber Huising in DE WAARHEID: „Films maken is geen spelletje. Keuze van speelfilms in Arnhem heel goed. Het gezellige van zo'n filmweek is óók dat al die filmlieden en er zijn er heel wat elkaar zooveel maal per dag ontmoeten, bij voorstellingen, koffie, jus d'orange, of wat anders, en dat zij dan maar weer over films praten. En lang kunnen praten, want over films als Liefdesparen en het Evangelie zijn ze het niet allen eens. Tegen beide films heb ik ja gezegd. Later als zij in de bios komen, zal ik proberen uit te leggen waarom. Dat er ook nee- zeggers zijn, en dat er zwaar over geboomd wordt, bewijst in ieder geval, dat zulke films niet zomaar-wat zijn". UTRECHTS NIEUWSBLAD: Volwassen filmsfeer in Arnhem. „Naarmate het einde van de vijfde internationale filmweek-Arnhem meer in zicht komt, des te duidelijker tekenen de lijnen zich af waarlangs dit nationale evenement zich in de toekomst zou kunnen gaan ontwikkelen. De steeds uitverkochte zalen, de volwassen cinemasfeer die in en rondom het centrum, op de terrassen en in de z.g. achterafjes hangt en de komst van vele prominente filmers uit zowel binnen- als buitenland naar Arnhem, moeten voor het bestuur van de stichting internationale filmweek Arnhem voldoende voedingsbodem zijn voor een wijziging van de huidige status quo: in plaats van een tweejaarlijkse een jaarlijks terugkerende filmweek". DE GELDERLANDER: „Vooral de jeugd maakt filmweek succesvol. Arnhem 17 juni De vijfde editie van de Arnhemse Filmweek, die thans al weer halverwege is, wordt een groot succes. De belangstelling voor dit evenement, dat zich weliswaar in het kader van het Holland Festival afspeelt, maar waarvan de verdere verhouding meer op die van man en schoonmoeder lijkt, is uit het hele land zeer groot. Een opvallend feit is voorts, dat het beeld van de Filmweek tot nu toe volkomen wordt bepaald door de jeugd, die in groten getale is komen opzetten. Gisteravond tijdens de avondvoorstelling „Liefdesparen", in aanwezig heid van de Zweedse regisseuse Mai Zetterling en de acteur Gunnar Björnstrand, moesten er zelfs stoelen worden bijgedragen. Voor de loges en ook nog in het pad naar boven achter de loges". AMERSFOORTSE COURANT: „De Arnhemse filmweek kwam goed voor de dag met zijn slotaccoorden. De vijfde filmweek is trouwens in zijn geheel genomen een voor treffelijke manifestatie geworden". LEEUWARDER COURANT: Volle zalen bij uitstekende films. Het gaat goed met Filmweek Arnhem. „Het gaat goed met de Filmweek in Arnhem. De zaal zit elke middag en avond stampvol en er wordt, zoals dat eigenlijk bij elke gewone bioscoopvoorstelling zou moeten, flink gereageerd, applaus als men een film waardeert, boe-geroep bij mislukte passages". Filmrecensent J. C. A. Fortuin in de TIJD EN MAAS BODE: Arnhem 21 juni: „Van het succes in organisatorisch, artistiek en financieel opzicht van de Arnhemse Filmweek, die met een vertoning van „Les Barbouzes" en een fees telijke receptie waarover elders in dit blad meer zaterdagavond joyeus, maar met een zekere weemoed om het afscheid werd afgesloten, is reeds zo vaak en met zo veel geestdrift melding gemaakt, dat daaraan niets meer behoeft te worden toegevoegd. Nog nimmer is, voor zover we ons van vorige gelegenheden kunnen herinneren, van alle zijden zoveel lof toegezwaaid aan de selectiecommissie, die zich bepaald niet heeft laten leiden door commerciële overwegingen of door het streven om een publiek terwille te zijn, dat de film meer als vertier dan als uiting van een persoonlijke kunstenaar ziet. Voor het eerste is er de bioscoop. Voor het tweede het Festival en in dit geval, de Filmweek". Feest in Arnhem voorbij, schrijft filmcriticus Bob Bertina in DE VOLKSKRANT. Na een tussenkopje „Veel bijval" schrijft hij: Arnhem 21 juni: „De Filmweek Arnhem kon zaterdag in vreugdige stemming worden besloten met een levendige hoewel wat ongelijke filmdag, met een gala in het Rembrandt-theater waarop de staatsprijs Filmkunst 1965 werd uitgereikt, met minister Maarten Vrolijk weer op het toneel, met een afscheidsreceptie tot aan het dagen van de zondag, toen Arnhem geleidelijk weer zijn rustige uiterlijk van Gelderse hoofdstad kon terugwinnen". Jan Blokker in HET ALGEMEEN HANDELSBLAD: „Toekomst" van Nederlandse film overvloedig „bewezen". „De filmweek Arnhem is in dit weekend afgesloten zoals het vorige week geopend werd: feestelijk, in een atmosfeer van sterke toegewijdheid aan de cinema en met het accent op de vitaliteit van de film, en het filmbedrijf, in Neder land. Er is afscheid genomen om terug te komen en alles wat aan het slot van de week gebeurde scheen te willen bewijzen dat een film hier en elders in lange tijd niet zo veel „toekomst" heeft gehad als nu, en voor Filmweken derhalve meer en klemmender redenen zijn dan ooit tevoren". 427

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1965 | | pagina 13