HET VRIJE VOLK. Meer dan 10.000 bezoekers. Arnhemse filmweek is groot succes geworden. „De voorstellingen van de Arnhemse Filmweek hebben meer dan tienduizend bezoekers getrokken, een aantal als nooit tevoren, dat deze manifestatie tot een duidelijk succes heeft verheven". HET VRIJE VOLK (Arnhemse editie). Medaille op de borst. „De Filmweek is als een medaille op Arnhems borst teruggekeerd, na vier jaar afwezigheid; het bleek nog een cultureel siersel van onze toeristenstad. Net zo als de vroegere Sonsbeektentoonstellingen Arnhem in wijde om trek een goede naam hebben bezorgd, die nog naklinkt, zo heeft de Filmweek zonder twijfel zin gehad als bijdrage aan de bevestiging van de naam van Arnhem als culturele stad. Andere, minder culturele evenementen als de Nato taptoe en de actie Arnhem in de wolken, helpen mee om de faam te vestigen dat er in de hoofdstad van Gelderland leven in de brouwerij heerst. Dat is allemaal belangrijk, want een stad die zich weet te onderscheiden van andere steden, heeft toeristisch al zo een voorsprong. De winst ligt hier dus in de „reclame" naar buiten. Gelukkig heeft de Filmweek ook op een andere manier zijn nut bewezen. Ruim tienduizend mensen hebben de filmvoorstellingen bezocht. De bezoekers kwamen voornamelijk uit Arnhem en naaste omgeving. Het programma dat zij te zien kregen was over het algemeen van zeer behoorlijke kwaliteit. Om die redenen is de Filmweek ook een wezenlijke bijdrage gebleken tot de intensiviteit van het eigen culturele leven. Daaruit kan men besluiten dat de financiële bijdrage van de gemeente Arnhem gerechtvaardigd is gebleken. Er is meer aan het licht gekomen. Velen, die in het verleden de bioscoop zijn gaan ontwijken, hebben op deze Filmweek hun schade ingehaald". Dr. H. S. Visscher in TROUW. Filmweek '65: een groot succes. „De Internationale Filmweek 1965 zal ongetwijfeld in de herinnering blijven voortleven als een groot succes. Kenmerkend voor de spontane sfeer was de beslissing van minister Vrolijk om, nadat hij de week officieel geopend had, ook de slotavond bij te wonen en persoonlijk de Staatsprijs voor de beste korte Nederlandse film van de laatste twee jaren uit te reiken". HET BINNENHOF. „Zo liep de, in de vertoningen van tegenstellingen getuigende, doch daardoor juist bijzonder geslaagde Internationale Filmweek 1965 ten einde met als een der hoogtepunten in de herinnering: de dagelijkse mani festatie van de Nederlandse korte film". Hans Saaltink in DE TYPHOON: „Men kan zeggen dat een Filmweek Arnhem zin heeft, omdat het een grote reclame campagne betekent voor de goede film, die in Nederland in het komende seizoen te zien zal zijn. Op dit moment kunnen bioscoopbezoekers in Zaandam, Tilburg, Groningen, of wat dat betreft: Amsterdam, Den Haag of Utrecht slechts over de vertoonde films lezen, maar in tegenstelling tot berichten van grote festivals, die in de eerste plaats oriën tatie geven over wat er op de wereld aan films wordt gemaakt, kan men er zeker van zijn dat de Arnhem-films straks overal te zien zullen zijn". Charles Boost in DE GROENE: „Een geslaagd festival dus, sober aan festiviteiten, maar overladen in zijn pre sentaties van films, luidruchtiger, men mag ook zeggen vitaler, dan vorige keren en in ieder geval, wat de pro grammering betreft, van een verheugd hoog niveau. Met films van Varda, Antonioni, Pasolini, Godard, Zetterling en Lumet was een goede keuze gedaan uit het beste wat er op het ogenblik internationaal aan de markt is". ELSEVIERS WEEKBLAD. Jan Baesjou. „Het feest is af gelopen. De Internationale Filmweek Arnhem 1965 is ge schiedenis geworden. Te zijner tijd zullen de meeste der tijdens dit festival vertoonde films in het gewone bioscoop roulement zijn terug te zien. Tot zolang zal men het dus moeten doen met de herinnering. Een plezierige her innering omdat het merendeel van hetgeen werd getoond, de moeite ruimschoots waard was. Men heeft kennis kunnen maken met het werk van cineasten die een enkele uit zondering daargelaten eerstens het cinematografische vak verstaan en tweedens interessante mededelingen hadden te doen. Het filmfeest mocht er inderdaad zijn: qua sfeer, qua entourage, qua gehalte". CRITISCH FILMFORUM. Charles Boost. De algemene indruk na de Filmweek Arnhem was wel dat het geen weekwake aan het bed van een zieke of stervende was geworden, maar een geanimeerd samenzijn met een zeer vitale herstellende, die eigenlijk nooit ziek was geweest, maar alleen wat moeilijkheden had gehad met het zich aanpassen aan veranderde leefomstandigheden. Anders gezegd, Arnhem is een veelzijdige manifestatie geworden van, voor wie het nog niet wisten, de huidige potenties van de film in zijn diverse mogelijkheden van kunstvorm, communicatiemiddel en amusementsmedium. Een mani festatie waarop met een grote publieke toeloop en met instemming is gereageerd, zodat de conclusie voor de hand is komen te liggen dat de film springlevend en de belang stelling voor de film, zij het in getalssterkte afnemend, volgens de statistieken van de Bioscoopbond, intensiever en gefundeerder is dan ooit tevoren. Dit verheugende resultaat heeft de Filmweek Arnhem in de eerste plaats bereikt door een voortreffelijke program masamenstelling, waardoor een reeks gevarieerde en groten deels belangwekkende premières aan de bezoekers van Rembrandt en Saskia kon worden voorgezet en verder door de activiteiten van verschillende organisaties, clubs en verenigingen, die het randwerk rondom de filmvoor stellingen verzorgden, voornamelijk in de ochtenduren, daarmee de laatste opening vullend in een programma dat nu van 's ochtends 10 uur tot 's nachts 3 uur vrijwel zonder onderbreking de geïnteresseerde bezoeker op de been wist te houden. Dat dit alles uiteindelijk veel publiciteit heeft betekent voor film- en bioscoopbedrijf spreekt vanzelf. Er is veel ge schreven, veel gepraat, veel gepolemiseerd over de film, er zijn prijzen uitgereikt en er waren (spaarzame) moge lijkheden om filmers in levende lijve te ontmoeten en dit hele geanimeerde samenzijn in Arnhem van publiek, auto riteiten (tot en met de Minister van Cultuur, etc. toe), bedrijfsmensen, filmers en de pers, kan niet anders dan gunstig gewerkt hebben op de algemene stemming in ons land ten opzichte van het verschijnsel film. 428

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1965 | | pagina 14