en E o. co cc ai LU Q. In de perskamer die in de gewelven onder het Rembrandt-theater was in gericht is liet de gehele week een drukte van belang geweest. Op de sluitingsdag werd om vijf uur in de perskamer een drankje geschonken om alvast bij te komen van het vele werk dat de pers mensen hadden verzet. In de overvolle ruimte werd toen tevens het voorstel gedaan om namens de verzamelde pers vertegenwoordigers een prijs uit te reiken. Tijdens de discussie hieromtrent werd de foto genomen waarop links zichtbaar is Constant Wallagh van het Algemeen Dagblad, daarnaast Ber Huising van de Waarheid, Eddy Constantine van Alpha-Ville, Henk J. ten Berge van de Telegraaf, de heer A. van Domburg, rechts onderaan het haar van Jan Blokker, daarboven Charles Boost, dan gedeeltelijk Bob J. Bertina en Dr. H. S. Visschcr met bril. Tegen het affiche van Fail Safe staat een vertegenwoor diger van de Wereldomroep. De Nederlandse filmcritici, in Arnhem verenigd in het besef, dat de VIJFDE INTERNATIONALE FILMWEEK een voor Nederland en het Nederlandse filmbedrijf zeer belangrijke en verheugende confrontatie heeft betekend, zowel met de nieuwste produkties van een aantal reeds te goeder naam en faam bekend staande filmmakers, als met de eerste films van een niet minder groot aantal nieuwe, nog onbekende cineasten uit binnen- en buitenland stellen er prijs op, liet volgende mee te delen. Geïnspireerd door de goede geest en de enorme vitaliteit waarmee in deze week naar films is gekeken, over film is gesproken, en over film is na gedacht, is bij hen de behoefte ontstaan, door middel van een prijs van 1000 gulden een onderscheiding te verlenen aan een filmmaker, die met zijn werk heeft bijgedragen tot het welslagen van de Filmweek 1965. Het is niet de bedoeling dat die prijs het gewicht krijgt van een officiële festivalonderscheiding dat ze niet de ambitie heeft te concurreren met gouden palmen, gouden beren of gouden leeuwen. Ze wil wél de betrokken heid uitdrukken van de Nederlandse critici bij de Filmweek Arnhem, ze wil tevens het accent leggen, niet op de gevestigde reputaties, maar op de moge lijkheden voor de cinema van de toekomst. De critici zijn dankbaar voor het hoge peil dat de selectiecommissies hebben weten te bereiken, en meer in het bijzonder voor het feit, dat op het Arnhemse programma zulke boeiende speelfilmdebuten voorkwamen als die van Mai Zetterling, Jan Vrijman, de Tsjech Jan Nemec, Vlado Kristl en Jean Aurel. Zij hebben zoals het critici in een democratisch land past geen voor de hand liggende eenstemmigheid kunnen bereiken ten aanzien van de man aan wie de prijs zou moeten toevallen, maar willen met des te meer graagte de prijs toekennen en uitreiken aan een man naar wie de voorkeur uitging van de meerderheid der stemmen de jonge Poolse filmmaker Jerzy Skolimowski. De filmweek Arnhem had op haar programma twee films de twee films van Skolimowski: Rysopis, door hem gemaakt als leerling van de filmschool in Lodz, en Walkover, zijn eerste professionele werkstuk. Uit beide films komt behalve een zeer authentiek cinema-talent, de creativiteit naar voren van een filmer van een nieuwe generatie. Skolimowski blijkt in staat zijn jonge visie op de werkelijkheid waarin hij leeft op een overtuigende, adequate en authentieke wijze vorm te geven in film. Hij doet dat zonder omhaal van beelden met een zuiver gevoel voor wat hem als filmmaker van deze tijd beroert. De Nederlandse filmcritici zouden zich verheugd voelen met het gevoel dat „hun" prijs Skolimowski mee kan stimuleren bij het voortzetten van een artistieke carrière waarvan de critici op grond van zijn eerste films grote verwachtingen koesteren.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1965 | | pagina 15