en
E
o.
co
cc
ai
LU
Q.
In de perskamer die in de gewelven
onder het Rembrandt-theater was in
gericht is liet de gehele week een drukte
van belang geweest. Op de sluitingsdag
werd om vijf uur in de perskamer een
drankje geschonken om alvast bij te
komen van het vele werk dat de pers
mensen hadden verzet. In de overvolle
ruimte werd toen tevens het voorstel
gedaan om namens de verzamelde pers
vertegenwoordigers een prijs uit te reiken.
Tijdens de discussie hieromtrent werd
de foto genomen waarop links zichtbaar
is Constant Wallagh van het Algemeen
Dagblad, daarnaast Ber Huising van
de Waarheid, Eddy Constantine van
Alpha-Ville, Henk J. ten Berge van de
Telegraaf, de heer A. van Domburg,
rechts onderaan het haar van Jan
Blokker, daarboven Charles Boost, dan
gedeeltelijk Bob J. Bertina en Dr. H. S.
Visschcr met bril. Tegen het affiche
van Fail Safe staat een vertegenwoor
diger van de Wereldomroep.
De Nederlandse filmcritici, in Arnhem verenigd in het besef, dat de VIJFDE
INTERNATIONALE FILMWEEK een voor Nederland en het Nederlandse
filmbedrijf zeer belangrijke en verheugende confrontatie heeft betekend, zowel
met de nieuwste produkties van een aantal reeds te goeder naam en faam
bekend staande filmmakers, als met de eerste films van een niet minder
groot aantal nieuwe, nog onbekende cineasten uit binnen- en buitenland
stellen er prijs op, liet volgende mee te delen.
Geïnspireerd door de goede geest en de enorme vitaliteit waarmee in deze
week naar films is gekeken, over film is gesproken, en over film is na
gedacht, is bij hen de behoefte ontstaan, door middel van een prijs van
1000 gulden een onderscheiding te verlenen aan een filmmaker, die met
zijn werk heeft bijgedragen tot het welslagen van de Filmweek 1965.
Het is niet de bedoeling dat die prijs het gewicht krijgt van een officiële
festivalonderscheiding dat ze niet de ambitie heeft te concurreren met
gouden palmen, gouden beren of gouden leeuwen. Ze wil wél de betrokken
heid uitdrukken van de Nederlandse critici bij de Filmweek Arnhem, ze wil
tevens het accent leggen, niet op de gevestigde reputaties, maar op de moge
lijkheden voor de cinema van de toekomst. De critici zijn dankbaar voor
het hoge peil dat de selectiecommissies hebben weten te bereiken, en meer
in het bijzonder voor het feit, dat op het Arnhemse programma zulke
boeiende speelfilmdebuten voorkwamen als die van Mai Zetterling, Jan
Vrijman, de Tsjech Jan Nemec, Vlado Kristl en Jean Aurel.
Zij hebben zoals het critici in een democratisch land past geen voor
de hand liggende eenstemmigheid kunnen bereiken ten aanzien van de man
aan wie de prijs zou moeten toevallen, maar willen met des te meer graagte
de prijs toekennen en uitreiken aan een man naar wie de voorkeur uitging
van de meerderheid der stemmen de jonge Poolse filmmaker Jerzy
Skolimowski.
De filmweek Arnhem had op haar programma twee films de twee films
van Skolimowski: Rysopis, door hem gemaakt als leerling van de filmschool
in Lodz, en Walkover, zijn eerste professionele werkstuk. Uit beide films
komt behalve een zeer authentiek cinema-talent, de creativiteit naar voren
van een filmer van een nieuwe generatie. Skolimowski blijkt in staat zijn
jonge visie op de werkelijkheid waarin hij leeft op een overtuigende,
adequate en authentieke wijze vorm te geven in film. Hij doet dat zonder
omhaal van beelden met een zuiver gevoel voor wat hem als filmmaker van
deze tijd beroert.
De Nederlandse filmcritici zouden zich verheugd voelen met het gevoel
dat „hun" prijs Skolimowski mee kan stimuleren bij het voortzetten van
een artistieke carrière waarvan de critici op grond van zijn eerste
films grote verwachtingen koesteren.