Over de organisatie als geheel Over perskamer, pers en persprijs Hoe geanimeerd het was behoeft eigenlijk niet meer te worden verteld. We kunnen het beter laten zien, maar een nadeel van een dergelijk groot gebeuren is altijd dat slechts van een gering aantal aanwezigen foto's kunnen worden afgedrukt. Hierboven een kleine montage. Links de heer J. G. J. Bosman in gesprek met de heer R. Dumont du Voitel. hoofd van de pers- en informa tiedienst der EEG. Daarnaast Comte de Crovy-Chanel, Ambassadeur van Frankrijk. Vervolgens de heer J. C. Schutter, voor zitter van de Centrale Commissie voor de Filmkeuring samen met een van de lieren Gedeputeerden. Wat de totale organisatie betreft moet worden vermeld wat de dames en heren van het bondsbureau hebben gedaan. Vele weken van te voren werd hier tot 's avonds laat gewerkt om de organisatie 'rond' te maken. De heer H. W. Hagenberg, mej. mr. C. A. Krietemeyer, de dames van het secretariaat, de technische dienst onder leiding van de heer L. Claassen met de heer E. F. Henny, de postkamer en de persdienst onder leiding van de Bondsdirecteur die als gedelegeerde van de Stichting optrad, hebben door hun intensief werken vóór, tijdens en na de week het geheel mogelijk gemaakt. Over de perskamer, de persdienst en de medewerking van de verhuurkantoren moet in dit „napraten" ook iets worden gezegd. Allereerst de ruimte waarin de perskamer was ondergebracht. Vergeleken met voorgaande filmweken een waardevolle plaats waar het prettig toeven was. Waarschijnlijk van het gehele Rembrandt-theater het koelste plekje. De persdienst heeft goed gefunctioneerd hetgeen mede mogelijk was door het op tijd aankomen van foto- en informatiemateriaal. Ook de voorpubliciteit en de propaganda, die maanden van tevoren begon, is gunstig verlopen. Tijdens de week is het van 's morgens vroeg tot 's avonds laat voortdurend druk geweest in de perskamer, die als een pied a terre in het grote Rembrandt werd beschouwd. Van hieruit werd een vorm van service verleend die het de journalisten mogelijk maakte hun werk zo goed mogelijk te verrichten. Veel hiertoe bijgedragen heeft de charmante assistente van perschef Hans Gobes die problemen geruisloos oploste en ondermeer uitstekend assisteerde bij het maken van radio- en televisie-opnamen. Aan het slot van de week werd in de perskamer een gezellig kort, druk bezocht borreltje gegeven, dat een luidruchtig staartje kreeg. Luidruchtig omdat een belangrijk discussiepunt werd aangesneden en, maar dit hebben weinigen zich gerealiseerd, vooral luidruchtig omdat vele flessen tot op de bodem geledigd waren. De discussie tussen de persmensen onderling ging over het wel of niet toekennen van een persprijs. Voorgesteld werd de Poolse regisseur Skolimowski. Na een geëmotioneerde discussie werd via een stemming bij handopsteken hiertoe besloten en kwam na een schriftelijk afgehandeld geheim referendum Skolimowski als kandidaat naar voren. Achteraf werd de bijeenkomst als een felle pers- happening omschreven. Natuurlijk zijn er, buiten de aangestipte, diepere oorzaken voor de wijze waarop men elkaar in de haren vloog. Gelukkig verschaft de pers zichzelf mogelijkheden om het op dit punt met elkaar uit te praten. Wij kunnen slechts vaststellen dat elke in Arnhem aanwezige filmjournalist zich met animo en enthousiasme aan de filmweek heeft overgegeven. Buiten de hun opgedragen taak om voor hun krant de week te verslaan, hebben de dames en heren veel meer gedaan dan hoofdredacteuren en lezers mogen ver wachten. Waarom? er is maar een antwoord. Omdat ze allemaal op hun eigen persoonlijke wijze van film houden. 431

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1965 | | pagina 17