BIOGRAFISCHE GEGEVENS Bergman's films zulk een grote rol spelen: de dood en de erotiek. Van de dood heeft Bergman gezegd: „Ik geloof in het leven, in dit leven, in een leven na de dood, in alle soorten leven. En de dood maakt deel uit van het leven." Hij gaat één stap verder wanneer hij zegt dat hij denkt en bewogen wordt door „de werkelijkheid achter de wer kelijkheid". Hierdoor verschilt de dood van „nothingness", het wordt een element dat in de bestemming van de mens een rol ver vult, evenmin weg te denken als de erotiek. Ik heb eens van Bergman's landgenoot Hjalmar Söderberg gelezen dat veel Zweden aldus Söderberg verscheurd worden tussen de begeerte van het vlees en de eeuwige eenzaamheid van de ziel. Söderberg had dit niet alleen van de Zweden, maar in het algemeen van veel mensen kunnen zeggen. Daarom hebben de door Bergman verfilmde drama's mensen in vele landen van de wereld diep aangegrepen en ontroerd. Bergman heeft daarbij op zo gevoelige wijze de gemoedswisselingen, de hartstochten, de tederheid, de warmte en de vertwijfeling op de gezichten van mensen weten te ont dekken en met subtiele, gevoelige camera bewegingen weten vast te leggen, dat deze mensen heel dicht bij ons kwamen te staan, dat wij de roerselen van onze eigen ziel er als in een spiegel in herkenden. In de relatie van mens tot God is in zijn films geen spoor van gezapige rust te vinden, maar achter de twijfel, de wanhoop soms, rijst steeds weer een symptoom van hoop, van uitzicht, van openbaring op. Ingmar Bergman's werk is nu wereldver maard. Dit is gebeurd zonder dat hij enige concessie gedaan heeft bij het vormgeven aan de meest authentieke waarheden omtrent de hedendaagse mens.Hij heeft dit bereikt door twintig jaar lang het beste te geven van zich zelf, door twintig jaar lang, in elke film opnieuw zich zelf te zijn. Ik ben er trots op met de Erasmusprijs 1965 in Bergman de vertegenwoordiger te mogen bekronen van een subtiele, dikwijls twij felende, maar uiteindelijk op positieve waarden ingestelde Europese denkwereld. Ingmar Bergman, Zweeds filmregisseur, filmauteur en toneelregisseur, werd op 14 juli 1918 te Uppsala geboren. Hij is de zoon van een hofpredikant. Bergman is na een universitaire opleiding te Stockholm achtereenvolgens schouwburgdirecteur geweest te Helsingborg (1944-'46), Göteborg (1946-'49), Malmö (1952-'59) en Stockholm (sedert 1959), waar hij de leiding heeft van het Koninklijke Toneelgezelschap. Bergman kwam in 1944 als auteur tot de filmkunst. Doorgaans schrijft hij voor zijn films ook het draaiboek. Films: 1945 Crisis 1954 1947 Schip naar India Muziek in het duister 1955 Vrouw zonder gezicht 1956 1948 Havenstad 1957 De gevangenis 1958 1949 Dorst Hymne aan de vreugde 1959 1950 Zomerspelen 1960 Zoiets zou hier niet gebeuren 1961 1952 De verwachting der vrouwen 1963 Een zomer met Monika 1964 1953 De spullebaas Een les in liefde Vrouwendroom Glimlach van een zomernacht Het zevende zegel Wilde aardbeien Op de drempel van het leven Het gezicht De maagdenbron Het oog von de duivel Als in een donkere spiegel De avondmaalsgasten De grote stilte Wat betreft de vrouwen. 456

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1965 | | pagina 43