si as X u U en W - as O waarom zijn en onze gevoelens zuiver bleven ondanks zijn leugentjes, zijn kleine dief stallen, waarom de kleine bloem, door deze vagebond onhandig aan een meisje aan geboden ons meer ontroerde dan menige hartstochtelijk en fraai gespeelde liefdes scène op het toneel of op het witte doek. Hier is materiaal te over voor een psycholoog wat ik niet ben. Ik ben alleen maar een van de miljoenen die ontroerd zijn geweest door de man die U hebt gecreëerd, die U hebt laten lachen, die met U Uw avonturen doorleefden, Uw tegenslagen, Uw kleine vreugden. Ik ben gewoon een van de vele miljoenen die het gevoel hadden heel nauw met U verbonden te zijn. Het is in die geest dat ik tot U spreken wil, als een van hen die dankbaar zijn dat Uw genie hen in staat gesteld heeft enige ogenblikken uit de dagelijkse sleur te stappen om met U de belevenissen te ondergaan van dat vriendelijke, ridderlijke, onverzet telijke wezen, van die heel kleine man tegen de grote, grote wereld: Charlie, de landloper. U hebt ons in Uw memoires verteld hoe getroffen U was toen een oude actrice tranen plengde bij het zien van een repetitie voor een film waarin U, na de bons te hebben gekregen, op een meeslepende manier ac teerde dat U een groot gezin met kleine kinderen had. Toen voelde U voor het eerst dat U een even groot vermogen had om een traan te verwekken als een lach. Nooit zullen wij vergeten hoe wij werden ontroerd door enkele onvergetelijke taferelen in die prachtige film „The Kid". Nooit zullen wij vergeten hoe wij met grote vertedering lachten toen U zich zo delicaat te goed deed aan een schoen en een veter in „The Gold Rush", en hoe wij ademloos keken naar de dans van de broodjes. Ik noem slechts enkele hoogtepunten onder vele andere: nooit zullen wij vergeten hoe wij gelachen hebben toen U, in City Lights, een fluitje had ingeslikt en hoe elke hik een fluitstoot verwekte; maar ook hoeveel gevoelige taferelen danken wij niet aan dezelfde film! Wij denken aan de schat van humor, dwaasheid en melancholie in Modern Times waarin U bewogen was door de toenemende verdwazing van een door de techniek beheerste samenleving. U bent vaak in beweging gekomen door sociale onrechtvaardigheden, Mr. Chaplin, door het uitzichtloos bestaan van de „under dog", door de eenzaamheid van invaliden, door de strijd om het bestaan van de ont erfden. De manier waarop U ons erbij betrok was niet moeilijk. U ging recht op het doel af, U compliceerde de problemen niet met Freudiaanse of andere weten schappelijke onderzoekingen. En toch wist U de bewondering te wekken van mensen als Einstein, als Debussy, als Shaw. Waarom? Omdat wat Charlie deed recht op ons hart af ging, hij volgde niet de kronkels van onze hersenen heel belangrijke wegen soms maar hij ging rechtstreeks, zonder omwegen, met dwaasheid en met tederheid op ons hart af. En omdat nu eenmaal ieder mens een hart heeft, al schaamt hij zich er wel eens voor dat te bekennen, wist U iedereen te bereiken en het zal U zeker goed doen te horen dat enkele vermaarde intellectuelen onder hen die ditmaal over de toekenning van de prijs moesten beslissen, de harts- tochtelijkste pleidooien juist voor Uw kunst gehouden hebben. Mr. Chaplin, U bent in de ontwikkeling van de film gedurende de eerste helft van deze eeuw iemand van de allergrootste betekenis geweest. De ontberingen van Uw jeugd, waarvan U ons zo boeiend verteld in Uw memoires, de artistieke erfenis van Uw vader en misschien nog meer die van Uw moeder gaven U een vroegtijdige start om Uw levensonderhoud te verdienen op het toneel. U schreef zelf van Uw moeder dat zij bij U het vriendelijkste licht heeft ontstoken dat deze wereld ooit gekend heeft: liefde, mededogen en menselijkheid. Maar in dezelfde tijd hebt U geworsteld met de honger en met de angst voor morgen. Alle ervaringen in het leven hebben geholpen Uw creatie, Charlie, te perfectionneren, hem tot een zuiverder spiegel van de menselijke natuur te maken. Hij is gegroeid tot een mengeling van grootheid en zwakte, van mededogen en meedogenloosheid, van kop pigheid en onzekerheid, van naïviteit en eenzaamheid, van hardheid en tederheid. U hebt in Uw leven trouwe vriendschappen gehad, maar U hebt zelf ook de eenzaam heid gekend. Over Uw ontvangst in New Charles Chaplin in gesprek met de heer W. F. Dubbeldeman. Links de heer J. G. J. Bosman. 458

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1965 | | pagina 45