FEESTREDE VAN PETER USTINOV catie waren, die buitengewoon gecom pliceerde momenten in de geschiedenis bleken te vereenvoudigen. En toch, is het eenvoudige feit dat deze mensen teruggeroepen werden, geen duidelijk voorbeeld van het mis verstand, dat vaak tussen de twee soorten moed bestaat? Ik zei al dat fysieke moed vandaag de dag meer voorkomt dan ooit, terwijl daarentegen morele moed dik wijls ontbreekt. In dit licht gezien wordt juist op de kunsten een beroep gedaan hun buitengewoon belangrijke De leeuwen zijn zeer tevreden met hun dieet van christenen, zodat er nooit enige wreedheid tegenover dieren te zien is, welke de lichtgeraakte ge voelens van de rechtschapene zou kunnen beledigen de Romeinse held die vrouwen en kinderen in de pan heeft gehakt, slaven afgeranseld, drinkgelagen heeft gehouden, hedo nistische madrigalen gebruld en on telbare krijgsgevangenen heeft gekrui sigd, ziet plotseling een verblindende stralenkrans aan de hemel, bijgestaan door duizenden vrouwenstemmen en Wanneer men zou denken dat ik een aanval op dit bijzondere Mekka van de film zou afvlakken, dan haast ik mij te zeggen dat Hollywood, ondanks zijn vergelijkende invloed, enkele op merkelijke resultaten heeft bereikt. Resultaten die niet louter technisch zijn; natuurlijk voor een maatschappij die misschien te snel verandert, te snel voor de rust van niet alleen vijanden maar ook van vrienden maar resultaten die ook artistiek zijn en die de bepleite zelfkritiek van de communisten doet lijken op het op- alles kunnen maken en alles uit we tenschap kunnen doen bestaan. Een Deense dame van 104, werd aange raden om weer naar de kleuterschool te gaan, omdat de computer alleen tot 99 ging en zij derhalve 5 jaar oud zou zijn volgens de gegevens. Deze vrouw is een voorteken en een symbool van de massale dwaasheden welke ons bedreigen. De menselijke vertekening die door een falende computer wordt veroor zaakt zal de opofferingen van de vroegere heiligen doen lijken op op verschil is. De linkervleugel van de één staat dichterbij de linkervleugel van de ander dan bij zijn eigen rechtervleugel en in ieder geval de linkervleugel is een beetje verder naar rechts dan de meeste rechter vleugels in andere landen. In Enge land heeft Labor constant moeilijk heden, omdat de conservatieven zover naar links zijn gegaan, dat ze geen duidelijk te onderscheiden ruimte meer hebben overgelaten, behalve voor de eigen extreme linkervleugel. In ieder geval zijn alle partijen in hebben beheerst, zowel in het Westen als in het Oosten. Frankrijk is flexibel. Zelfs als sommigen van ons bedenken dat onder invloed van zijn huidige regering Frankrijk spoedig een Franse kolonie zal worden dan blijkt het land toch een macht waarvan de deuren het verst geopend zijn voor de buitenwereld en waar de seismo- graaf het gevoeligst is voor de ver andering in anderen. Wat heeft dit alles te maken met de film? Dit: dat de film een weergave is van het leven zoals het geleefd plicht te vervullen, namelijk om wel sprekend vragen te stellen. In het vinden van antwoorden ligt niet hun kracht, aangezien antwoor den dogmatisch zijn en het dogma is het tegenovergestelde van kunst. Maar het stellen van vragen is iets dat de kunsten bewonderingswaardig kunnen en bestaat er niet een manier om vragen te stellen die het antwoord al aanduiden? To be, or not to be? Van alle kunstuitingen heeft de film zeker de grootste publieke spreiding en derhalve zal de socioloog de film zien als die vorm van kunst, beladen met de grootste last der openbare verantwoordelijkheid. Door de hoe veelheid geld echter die er bij be trokken is, is de film evenwel de kunst, die bij uitstek blootgesteld is aan idealistische corruptie. De lafheid in deze neemt toe in verhouding tot het geïnvesteerde kapitaal. De films, die worden gepropageerd als honderd miljoen dollar-produkties zijn altijd weer bijbelse vertellingen, die, alleen al door de deugdzaamheid van het onderwerp, de goedkeuring van ker kelijke en pedagogische autoriteiten over de gehele wereld wegdragen. Het komt er weinig op aan, dat wanneer het er om gaat te tonen hoe het goede het kwade overwint, 99 pet. van de film verhaalt van het kwaad, dat het goede dreigt te ver slaan, als we in de laatste opnamen zien hoe de duivel door de hemelse moraal op het nippertje een nederlaag wordt toegebracht. een hele horde violen, en leert dan de Boodschap van naastenliefde en een leven vol genade. Aldus wint de Deugd door een technische, of mis schien juister gezegd, een technicolor knock-out maar tot dat moment heeft de duivel steeds op punten ruim schoots de leiding gehad. Natuurlijk zijn films van dit soort absoluut zonder risico; er is veel te veel geld bij betrokken om tot een ander standpunt te kunnen komen dan tot het meest conventionele de enige onduidelijke verrasing is na melijk het povere taalgebruik op de weg naar Damascus. Voor ik afstap van films van dit soort, moet ik ze toch even verdedigen op puur histo rische gronden vele critici vallen ze aan om de Romeinse smaak, blijkbaar gelovend dat de Romeinse smaak feilloos geweest moet zijn. Maar die was, dat weet ik zeker, even zeer feilbaar als de Westerse smaak van vandaag, en de fouten moeten ergens een gelijke strekking hebben gehad. U behoeft alleen maar het hoofdkantoor van een belangrijke bank binnen te gaan en diep onder de indruk rond te wandelen tussen de machtige zuilen van Gorgonzola en Roquefort, om de geweldige echo's te horen van de imperiale stijl. Het is daarom dat ik geloof dat zelfs wanneer Griekse films het best aan de Grieken kunnen worden overge laten, of tenminste aan Europeanen, men toch nergens meer waarheids getrouw de juiste sfeer van het oude Rome kan treffen dan in Hollywood. biechten van kattekwaad door school kinderen. Er is een overvloed van films, over genomen van een gelijke overvloed aan bestsellers, waarin de President van de Verenigde Staten gek wordt, onzichtbaar gek, gek zodat niemand het merkt tot het te laat is; of ergens anders is hij het slachtoffer van een duister complot van fanatieke offi cieren of weer ergens anders is hij machteloos om de plotselinge krankzinnigheid van een subaltern officier tegen te gaan, een officier die toegang heeft tot de bijzonder dodelijke knop. Niemand kan deze tendens gerust stellend noemen, wat zijn politieke gezindheid ook zijn moge. Was dit werkelijkheid dan zou dit verslagen heid teweegbrengen in Hanoi en in Saigon, in Washington en Moskou en toch is het vreemd genoeg geloof waardig in deze tijd, dat een hoog geplaatste autoriteit krankzinnig zou worden zonder dat iemand dat zou merken. Duizend jaar geleden konden de hovelingen weten dat de koning gek was, maar pretenderen het niet te weten. Vandaag de dag zouden ze het gewoon niet zien. Wij bevinden ons in de greep der wetenschap en van de schijnweten- schap. Eens kunnen de artikelen ver schijnen in de kranten die de 36 trappen van „Escalation" in catego rieën onderbrengen, van de eerste on plezierige kijk op de wereld, Ie trap, tot de vernietiging der wereld, 36e trap, waarop we een wetenschap van zichzelf staande gevallen van veel pech. En een krankzinnige computer is naar alle waarschijnlijkheid zelfs ge vaarlijker dan een waanzinnig man. In elke maatschappij die meent vrij te zijn met andere woorden in alle maatschappijen, wordt kritiek aange moedigd, om dezelfde reden als waar om een machinist zo graag uitlaat kleppen aan een machine heeft: ergens moet de algemene opinie stoom kunnen afblazen. Het feit dat kritiek wordt aan gemoedigd, houdt echter geenszins in dat ernaar geluisterd zou moeten worden of dat die openlijk geuit zou moeten worden. De Engelsman denkt graag dat hij om zichzelf kan lachen. Hij doet dit echter alleen maar om u het plezier te ontnemen hem uit te lachen. De Engelse sportsman is er trots op, een goed verliezer te zijn, maar hier door geeft hij zijn tegenstander een schuldig gevoel over zijn overwinning. Ook doet het feit zich voor dat wij, naarmate wij meer aangemoedigd worden aan meningsuiting te doen. minder meningen vinden om te uiten en in dit verband is het veelbete kenend dat bij verkiezingen een stem menmeerderheid voor één man altijd aangetroffen wordt als er maar één man is. Hitler en de andere dictators konden altijd bogen op een stemmen tal van meer dan 99 pet., terwijl twee kandidaten altijd blij zijn als ze samen 70 pet. halen. De Amerikanen stemmen ijverig en democratisch voor twee partijen waartussen een klein Engeland centrumpartijen. En alsof dit al niet verwarrend ge noeg zou zijn; we kunnen gemakkelijk oversteken naar de reactionairen van extreem links in sommige van de socialistische landen in feite is veel in de houding van de Chinese rege ring zo conservatief als maar kan in linkse termen (haar verlangen naar de zuiver revolutionaire-gedachte, de strengheid van de kleding, het plot seling verwerpen van de rangorde in het leger); dit alles is duidelijk in de stijl van Goldwater en diens hang naar traditie. In feite hebben de termen links en rechts niet langer meer zoveel te betekenen. We moeten een andere beeldspraak vinden voor de patronen van het hedendaagse politieke denken misschien zouden verstijvingen en soepelheid even goed de uitersten kunnen aanduiden. De positie van Frankrijk is misschien het beste voor beeld voor de zinloosheid van termen als links en rechts. Zij, die daar een geraffineerde rechtervleugel-tendens zien, met een terugkeer naar ver ouderde begrippen van La Gloire, zijn vaak dezelfde critici die het Frankrijk kwalijk nemen dat dit land de realistische wens heeft zijn export uit te breiden naar alle delen van de wereld, inclusief de zogenaamde Volksrepublieken. De waarheid achter deze klaarblijkelijke paradox is ge woon dat Frankrijk weigert te gaan denken op voorgeschreven wijze volgens starre officiële lijnen, welke voortdurend de publieke opinie wordt, zoals het geleefd zou moeten worden, of zakelijker gezegd, zoals het niet geleefd zou moeten worden. Toen ik eens in een Newyorkse bio scoop zat te kijken naar Stanley Ku- brick's film ,,Dr. Strangelove, of hoe ik de bom leerde liefhebben", maakte ik de volgende reactie mee van iemand die vlak achter mij in de zaal zat. De film begint met de opname van een gevaarlijk uitziend vliegtuig dat hoog boven de wolken vliegt, en op een toon die druipt van ironie, her innert de commentator het publiek eraan, dat elke seconde van de dag en de nacht er steeds een H-bom in de lucht is, die het vermogen heeft. één of desnoods twee continenten te verwoesten. De reactie van de degelijke burger tegenover zijn vrouw was: „Dat geeft je een veilig gevoel, vindt je niet?" Even verder in de film, wanneer een kolonel, die duidelijk gekweld wordt door een zenuwcrisis, om het zacht uit te drukken, zijn theorieën begint te spuien over de communisten die het water zouden besmetten om het Amerikaanse volk te vergiftigen, zei de vrouw plotseling: „Ik wist het wel! Heb ik het niet altijd gezegd dat het de commies daarom ging?" Dit is een bedroevend en klassiek voorbeeld van de mogelijkheid dat een paar toeschouwers, die de neiging hebben te verstarren, een bulldozer van ironie negeren, en zelfs een ge weldig subversieve film kunnen ver talen in een patriottische verhan deling. 464 465

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1965 | | pagina 51