z e ter inzage liggen. Stel echter dat hij dit aanvaardde, zou hij dan niet hebben kunnen bedenken, dat er in de wereld geschiedenis nimmer morele geheimen zijn geweest; dat ze er nu niet zijn en dat ze er nooit zullen wezen en dat derhalve het doden van vrouwen en kinderen met bommen onjuist is welke ook de strategie-op-lange-ter- mijn die het leger zo'n politiek voorschrijft, moge zijn Wellicht had hij het gevoel dat een zeker eigenbelang in de plaats kwam van de bestudeerde traditionele recht schapenheid want landen met grote gewapende legers vinden het onver anderlijk moeilijk om er zo nu en dan geen gebruik van te maken, al was het alleen maar om het bestaan daarvan tegenover de belastingbeta lers te rechtvaardigen. Wellicht nam hij zelfs het karakter van een pre sident in aanmerking, die in de ver schrikkelijke eenzaamheid van zijn ambt, beperkt door de grondwet en toch aangezet door binnenlandse druk, gedwongen wordt op iedere buitenlandse gebeurtenis zichtbaar te reageren, om de wereld te bewijzen dat hij de zaak in handen heeft, en. afschuwelijk woord, niet wankelt. Laat het voor wat net is, mr. Lowell, een groot gevoelig dichter, gaf een slag onder de gordel toen hij weigerde de uitnodiging van het Witte Huis te accepteren. Zo'n optreden werd niet verwacht. Waarom werd zulks niet verwacht? Omdat zij, die de top van de maat schappelijke ladder bereiken dezelfden zijn die de noodzakelijke eigenschap pen missen om op de grond te blijven. De heer Lowell is een dichter. Zijn eigenschappen hielden hem daar waar zijn gaven thuis horen, onderaan. In een ogenblik van prijzenswaardige en moedige dwaasheid, vergat hij hoe belangrijk hij eigenlijk is en velde een oordeel over de handelingen van minder begaafden dan hij, van hen die zijn en ons lot in handen hebben. Onze taak als kunstenaars, dames en heren, en die van de film is een onderhoudende. Maar met onderhou dend bedoel ik niets meer, dan dat wij ons de kunst eigen moeten maken het publiek uit de slaap te houden in die betekenis moeten de politicus en zelfs de priester onderhoudend zijn, indien zij wensen te overtuigen. Behalve dat moeten wij, de starheid bestrijdend, soepel zijn. Van wat ons verteld wordt moeten wij niets aannemen. Wij moeten niets geloven zonder het nauwkeurig te onderzoeken. Wij moeten er niet voor terugdeinzen onszelf tot dekselse lastposten te maken wanneer de gelegenheid zich voordoet. De heer Lowell nam de gelegenheid waar dank zij de edelmoedigheid van de heer Johnson; ik maak van de zelfde gelegenheid gebruik dank zij een zelfde edelmoedigheid van de heer Sluizer! De kunsten zijn altijd een bolwerk van de morele moed en onafhankelijk denken in een wereld waar grote opiniegroepen steeds meer tot suffe, ongevoelige massa's verworden. Is het zo verwonderlijk dat zo vaak geleerden met de noorderzon afreizen met hun geheimen naar het een of andere vijandige politieke blok, ten onrechte gelovend, dat de voorwaar den daar anders zijn? Waarom, zo denken zij, zou hun werk dienstbaar moeten worden aan de grote domheid? Zij eindigen onver anderlijk als verbitterde en droevige figuren, in de war door het geschip- per, terwijl hun gezichtseinder soms wordt beperkt tot de afmetingen van een gevangeniscel. De artiest is beter af. Hij, kan ernstig genomen worden maar niet op een praktisch niveau. Hij kan niets anders aanbieden dan toverkunst. Hoe hartverheffend is het derhalve, wanneer een prijs als deze, een Euro pese prijs, een Nederlandse prijs, een prijs van verlichting twee van de meest betoverende tovenaars van van daag eert, Charlie de Zwerver en Ingmar de Kluizenaar. De voet van de boom is in zulk ge zelschap een beste plaats. Tl W M H O Fred Kaps en Charles Chaplin met toekijkend Kenne Fant.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1965 | | pagina 53