Adjunct-Directeur van de Rijksvoorlichtingsdienst, de Commissaris van de Koningin mr. H. W. Bloemers, leden van gedeputeerde staten, raadsleden, vele hoge autoriteiten en functionarissen, persvertegenwoordigers alsmede het voltallige hoofdbestuur van de Bond. Na de voorstelling boden burgemeester en wethouders van Arnhem een ope ningsreceptie aan in Royal, die geanimeerd verliep en het officiële gedeelte van de eerste dag feestelijk besloot. Op dinsdag werd 's morgens om tien uur in het Saskia- theater de congressenreeks 'Filmfacetten' geopend. De eerste bijeenkomst werd georganiseerd door het Nederlands Film instituut en het Nederlands Filmmuseum. Deze bijeenkomst stond in het teken van de filmvorming. Om kwart over twee werd in het Rembrandt Sidney Lumet's 'The Hill' getoond. Een week eerder had deze film op het festival in Cannes meegedongen naar de prijzen. Sean Connery en Michael Redgrave spelen de hoofdrollen. De voorfilm in dit programma was 'Kokon' van Jan Oonk. Om kwart voor vijf werd de zogenaamde 'Kleine Week' in het Saskia theater geopend met de film 'Lotna' van Andrej Walda. Het Stichtingsbestuur had de organisatie van de 'Kleine Week' in handen gegeven van de jongeren H. B. Bals van Bioscoop-Onderneming A. F. Wolff N.V. uit Utrecht, R. A. P. du Mée, programma adviseur van de Stichting Onderlinge Studenten Steun in Amsterdam en J. H. de Witte, adjunct-directeur van de N.V. Mij. voor Cinegrafie in Amsterdam. De avondvoorstelling in het Rembrandt om kwart over acht was uitverkocht met Agnes Varda's 'Le Bonheur'. Het voorprogramma bestond uit 'Interludium Electronicum' van Hattum Hoving en 'Accumulaties' van Frederice van Faassen-Kalmijn. 's Nachts om kwart voor twaalf begon in het Saskia de eerste nachtvoorstelling met 'Bijzondere kentekenen: Geen' van Jerzy Skolimowski. Woensdag was het duidelijk dat de filmweek 1965 een succes zou worden. Lange rijen voor de kassa's en een aantal van de voorstellingen van te voren volledig uit verkocht. Arnhem was in filmsfeer. Het weer bleek niet opvallend goed, maar de belangstelling, de kwaliteit van de films, en de gezelligheid rondom, leden er niet onder. Om tien uur begon in het Saskia een bijeenkomst geor ganiseerd door de Katholieke Film Actie: 'De thematiek van de moderne film'. Een uur later in het Luxor-theater een persvoorstelling met enige korte films. Om kwart over twee in het Rembrandt voor een uitverkocht huis 'Het Evangelie Volgens Mattheus' van Pierre Paolo Pasolini. In het voorprogramma 'Papa Boem' van Paul Rondel. Om half vijf een ontmoeting voor de pers met regisseuse Mai Zetterling en acteur Gunnel Björnstrand. 's Avonds om kwart voor acht in het Rembrandt de vertoning van Zetterling's 'Alskande Par'. Het bleek een voorstelling met extra stoelen en een ovatie na afloop voor de aanwezige regisseuse en acteur die de hulde staande in ontvangst namen. Als voorfilm werd getoond 'Facade' van Jan Wiert- sema die eveneens door het publiek met langdurig applaus werd gehonoreerd. Om kwart voor twaalf draaide in het Saskia 'Der Damm' van Vlado Kristl. De donderdag startte met een filmfacetten-programma in het Huis der Provinciën. De Stichting Filmcentrum samen met Jong Gelre en de toneelgroep 'De Jonge Bali' maakten er een druk bezochte verzorgde ochtend van. Om elf uur waren persvertegenwoordigers aanwezig op een door de Gasunie georganiseerde bijeenkomst ter gelegenheid van de première van R. Orthel's 'Slochteren aan de lijn'. Als middagvoorstelling in het Rembrandt was 'Alpha-ville' gekozen van Jean Luc Godard. Deze film kreeg na Arnhem op het Berlijnse Festival een Gouden Beer. De korte films in het donderdagmiddag-programma waren 's Nachts als alle kinderen slapen' van Jan van der Hoeven en 'Terugblik' van Peter Staugaard. Om half vijf vond in de caveau een persontmoeting plaats met de Nederlands-Amerikaanse acteur Jack Gimberg, en om vijf uur begon in Saskia de vertoning van 'Four in the morning' van Arthur Simmons. 's Avonds in het Rembrandt 'Deserto Rosso' van Michelangelo Antonioni met Monica Vitti. Wederom een overvolle zaal. Als voorfilm werd 'Slochteren aan de lijn' van R. Orthel getoond. Een goed gevoerde publiciteit voor deze beide films bracht onder andere een Christmas- tree en enige gasbuizen in het plantsoen voor het theater. In Saskia werd de nachtvoorstelling gegeven met 'Walkover' van regisseur Skolimowski, die, zelf aanwezig, na afloop vragen beantwoordde. De voorlaatste dag van de filmweek begon 's morgens met een filmfacetten-bijeenkomst ge organiseerd door de Christelijke Film Actie: 'De muziek in de film'. Tegelijkertijd was er een voorstelling van korte Belgische films in het Luxor theater. Om elf uur begon de persconferentie met producent-regisseur Jan Vrijman in verband met de avond-première van 'Op de bodem van de hemel', 's Middags draaide in het Rembrandt 'Fail Safe' (Fataal Alarm) van Sidney Lumet. Aan de regisseur werd de jaarlijkse filmprijs van het Internationaal Oecumenisch Filmcentrum toegekend. De voorfilm in dit programma was 'Tutto per un prodino' van R. Bregstein. De shorts van de avondvoorstelling waren 'Inside Out' van George Moorse en de tekenfilm 'Mac Doodle' van E. Viegers. Saskia had 's middags 'Diamanten in de nacht' op het programma van Jan Nemec en 's nachts 'De 1'amour' van Jean Aurel. De slotdag, zaterdag 19 juni, is waarschijnlijk de drukste dag van de gehele week geworden. Om half tien begon de laatste filmfacetten-bijeenkomst in het Saskia over het onderwerp: 'De problematiek van de kinderfilm'. Het Instituut Film en Jeugd had hiervan de organisatie. Om half elf werd in Rembrandt de Franse versie van 'Als Twee Druppels Water' vertoond, en om twee uur begon in Saskia een voorstelling met werk van Nederlandse filmama- teurs georganiseerd door de Nova. Deze voorstelling werd om vier uur herhaald. De middaghoofdfilm in het Rem brandt was 'Att Alska' (Liefhebben) van Jörn Donner. Harriet Andersson en Zbignieuw Cybulski spelen de hoofd rollen. Als voorfilm werd Pim de la Parra's 'Aah Tamara' vertoond.De gasten van de sluitingsvoorstelling waren wederom allen in avondkleding. Minister mr. M. Vrolijk had besloten wederom naar Arnhem te komen om de sluitingsavond te kunnen bijwonen en om de Staats prijs Filmkunst 1965 persoonlijk uit te reiken. Polygoon verrastte de aanwezigen met een kleurenreportage van de eerste dagen van de filmweek en ook de bekroonde films met de jaarprijzen 1965 van het Genootschap voor Reclame vielen bijzonder in de smaak. Van Staatsprijs Filmkunst 1965 winnaar Frans Weisz (en Zilveren Beer in Berlijn), en van Charles Huguenot van der Linden werden 'Een zondag op het eiland van de Grande Jatte' en Of Durf Je Niet?' vertoond. Na een korte pauze ging het licht uit voor de laatste hoofdfilm van deze filmweek 'Les Bar- bouzes' (De superman van de Geheime Dienst) van Georges Lautner met Lino Ventura. Een opvallend slot waaraan veel plezier werd beleefd. Voor de eindreceptie die het bestuur van de Stichting Internationale Filmweek Arnhem aanbood begaven de gasten zich naar hotel Haarhuis waar men tot diep in de nacht feestelijk bij elkaar bleef. 419

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1965 | | pagina 5