JOOP GEESINK'S FILMPRODUKTIE
NIEUWE BEDRIJFSRUIMTEN
OP 28 APRIL IN GEBRUIK
In 1957 kwam Joop Geesink's
„Starfilm" tot stand en vond een
splitsing plaats tussen de anirna-
tion- en de live action productie
methode. Dollywood ging zich uit
sluitend bezighouden met de pop
pen-, teken-, paperdoll- en andere
animation technieken en Starfilm
deed het live action werk. Er von
den opnieuw allerlei hergroeperin
gen qua ruimte plaats en daar de
reputatie zowel als de omzet bleven
groeien, ontstonden omstreeks 1960
omlijnde plannen om in de niet te
verre toekomst te komen tot eigen
studio's met alle bijbehorende werk
plaatsen, bergruimten, kantoren en
wat dies meer zij, teneinde efficiën
ter en nog beter te kunnen werken.
Het plannen van de meest prac-
tische inrichting van een dusdanig
gecompliceerd bedrijf met allerlei
aanverwante vertakkingen was een
tijdrovende aangelegenheid, doch
toen dicht achter de bestaande be
drijfspanden in het nieuwe indus
triegebied een geschikte ruimte dis-
ponibel kwam, werd de knoop
doorgehakt en kreeg het bekende
architectenbureau Bodon, dat ook
het Amsterdamse Congrescentrum
bouwde, de opdracht.
De trap naar de directievleugel moet
nog op zijn plaats worden gebracht.
Daarna is de middenkolom verwijderd,
zodat een geheel opengewerkte opgang
ontstaat.
De Geesink studio's die na eerst
in de binnenstad van Amsterdam
te zijn gehuisvest, kort na de
tweede Wereldoorlog een onder
komen hadden gevonden in een
aantal omgebouwde loodsen op
het terrein van de Cinetone Stu
dio's aan de Duivendrechtsekade
te Amsterdam, hebben zich in de
loop der jaren gestadig uitge
breid. De terreinoppervlakte was
echter beperkt, zodat uitbreiding
betekende een woekeren met de
beschikbare ruimte en in feite
een aaneenschakeling vormde
van herindelingen van bestaande
ruimten, waaraan van tijd tot tijd
een „opstal" in de naaste omge
ving kon worden toegevoegd.
De faam van de Geesink-produc-
ten nam met de jaren in binnen-
en buitenland toe, getuige onder
andere de vele nationale en in
ternationale prijzen die speciaal
op het terrein van de reclame
films werden verworven. Het
aantal opdrachten steeg mede
daardoor eveneens van jaar tot
jaar en het ruimteprobleem deed
zich sleeds sterker gevoelen.
12