Inschrijving in het naamregister geworpen, of de commercie niet op de laagste instincten van de mens speelt. Die vraag gaat uit van een foutief en verouderd beeld van de mens. Wij weten allen, dat in ieder normaal ontwikkeld mens de cul tuur niet buiten hem staat, maar een deel van hemzelf is. De functie van de communicatiemiddelen is dan ook een aanvullend element. De invloed op de mens als geheel is te verwaarlozen. Dat wat hij de uitlaat klepfunctie van de film noemt, acht Prof. Wentholt juist heel gezond, zeker waar het volwassenen betreft. De film „Shock Corridor" vond hij saai, maar vals in haar voorstelling van zaken. Misschien dat men met een verbod van deze film een paar psychisch zwakkeren beschermt, maar dat betreft dan maar een heel klein groepje. In feite is dat verbie den een uiting van paternalisme. De psychologische argumenten, die men aanvoert, zijn maar een doekje voor het bloeden; in feite keurt men normatief. Nadat de heer L. Tilmans, publi- city manager van de N.V. City Film de verhouding tussen Filmverhuur der en filmkeuring had geschetst, verklaarde de vierde inleider, de heer R. du Mée als filmcriticus dat hij zich op practische gronden aan sloot bij de overwegingen van de heer Roggen. Wel had hij er be zwaar tegen, dat de keuring in het geheim werkt. Openbaarmaking van de keuringsrapporten met de namen van de keuringsleden achtte hij drin gend gewenst. Verder bepleitte hij uitbreiding van de keuringscommis sie met één of meer deskundigen op het gebied van de filmkunst, niet om films te verbieden, maar om ze toegelaten te krijgen. Naar zijn me ning weet een groot aantal leden van de Centrale Commissie weinig van films af. Verder vond hij, dat er ook na een verbod bij herkeuring steeds een mogelijkheid voor een derde of een vierde keuring moet bestaan, zonder dat de samenstel ling van de film wordt gewijzigd. In zijn repliek verklaarde Mr. Rog gen, dat hij het met de heer Du Mée eens is over het openbaar ma ken van de keuringsrapporten met vermelding van de namen der keur ders. Tegen het keuren van films door deskundigen voerde hij als bezwaar aan, dat de discussie over een film dan al spoedig verandert in esoterisch gepraat. Hij kon ove rigens de verzekering geven, dat de leden der Centrale Commissie allen hevig in de film in het algemeen zijn geïnteresseerd. Wat een derde keuring betreft wees Mr. Roggen erop, dat elke film zes maanden na de eerste beslissing opnieuw ge keurd kan worden. Wat de keurings normen betreft, deelde hij mede, dat de commissie gewend is zich de vraag te stellen of de film afstotend of kwetsend is voor een belangrijke groep van ons volk. Prof. Wentholt gaf te kennen, dat het instituut der filmkeuring door de tijd is achterhaald. Hierna werden er vele vragen van uit de zaal gesteld, die door de inleiders uiteraard verschillend wer den beantwoord. Het zou ons te ver voeren hierop dieper in te gaan. Wij willen volstaan met het vermel den van de conclusie van de leider der discussies, Drs. Hofman: dui delijk was gebleken, dat er veel voorstanders waren voor afschaf fing der preventieve censuur en dat er ook mensen waren die gepleit hadden voor handhaving in enigerlei vorm. Belangrijk was ook, dat nie mand had aangedrongen op ver scherping van de keuring. Ingevolge artikel 2 van het Reglement op het Naamregister zijn de navolgende filmtitels in het Naamregister ingeschreven. Deze titels werden per circulaire ter kennis gebracht aan de leden-filmverhuurders, -filmfabrikanten en -filmproducenten. Datum waarop inschrijving verzocht is: Titels waaronder de films in Nederland worden uit gebracht: Naam houder exploitatie rechten: 7 fe 8 10 15 18 22 bru iri 1966 23 25 28 1 maart 1966 3 St. Pauli bij nacht Spion aan de muur 007 in Operatie Bosporus Mijn wapen is wet Upperseven, agent van de duivel De sheriff schiet altijd raak Spion tegen wil en dank De meiden James Tont, operatie D.U.E. Filomena een vrouw uit het leven Hercule Poirot en het A.B.C.-mysterie De dans van de reiger Judith Lady L Sex, striptease en society Mr. Solo contra Mr. Solo Man van Istanboel Griezelsex in Hollywood De heerser van kamp Singapore Een mens in paniek Zo heerlijk rustig De naakte prooi Zeventien Postkoets naar Cheyenne Datum waarop inschrijving verzocht is: Titels waaronder de films in Nederland worden uit gebracht: Naam houder exploitatie rechten: Filmex 9 Derek Flint, Ie klas - Paramount 6e dan Nederland 11 Sjors, Sjimmie en de gorilla Standaard Standaard 14 Selina, een wereld zonder liefde Hafbo 15 De kaarten op tafel City Univ. Int. Minnesota Clay Succes in nachtelijke zaken Standaard De onoverwinnelijke drie Geissel des Fleisches City Rififi in Parijs Louis de Funès als olie Melior magnaat Vernielende vuisten Hafbo 16 High and low Standaard 17 Het geheim van de Filmex Paramount 4 sleutels 18 De val slaat dicht Nova 21 In de greep der prostitutie Lumina 25 De onschuldige verleiders Standaard Actueel 28 Ralph Tracy, onze man in Centra Thailand Agent OS 14 - Operatie Centra Columbia Poker Ik Dr. Fu Manchu Univ. F.A. De bruiden van Paramount Fu Manchu Corona Harem holiday Hafbo Fox

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1966 | | pagina 17