Nederlandse film
wint
prijs in Amerika
Zodoende ligt het voor de hand dat de
liefhebber, die nog eens een oudere
film terug wil zien, moet aankloppen
bij de licentiehouders van bescherm
de films. Als hij bij het verwerven
van dit materiaal op grond van
auteursrechtbelangen wordt teleurge
steld, is het wel uiterst onelegant een
geheel bedrijf te verwijten, dat dit zou
weigeren de cultuur te dienen, omdat
zij de rechtmatige belangen van de
auteurs niet wil verloochenen. Wij mo
gen aannemen, dat de liga's ook de
rechten voor de pauzemuziek trouw
afdragen aan de houders van de mu-
ziekrechten!
Er is geen enkel bezwaar tegen het
organiseren van doe-het-zelf-voorstel-
lingen, wat een liga in wezen wil doen,
zomin als tegen het doe-het-zelf-tim-
meren of -loodgieten. Begeeft men
zich echter op professioneel terrein,
dan moet men niet teleurgesteld zijn
bij het ontmoeten van vakeisen en pa
tenten; in het geval van de bioscoop
de auteurswet en de burcht die daar
op werd gebouwd ter bescherming
van de rechten van de kunstenaars.
Noch moet men de gram uit een ge
kwetst gevoel van „dat fixen wij wel
even" verhalen met irrationele be
schuldigingen aan het adres van de
self defense van het bedrijf dat loyaal
achter de auteurs, de licentiebepalin
gen en hun wet staat, zowel waar het
op verdedigen als op het betalen aan
komt, alsmede op het gezonde streven
het bioscoopbedrijf in stand te hou
den in de unieke vorm, die het Neder
landse bedrijf (internationaal gewaar
deerd) daarvoor koos.
In 75 jaar internationale en nationale
praktijk in de bedrijfsvoering is veel
ervaring opgedaan die het gewenst
maakt alvorens met film om te gaan
deskundigen te raadplegen. Dat voor
komt de teleurstellingen, welke men
zo vaak tracht te ontdoen met schijn-
argumenten van de werkelijke grond:
het verdwaald zijn in de materie.
De combinatie van liga-bioscoop heeft
nimmer problemen opgeleverd en
blijkt zeer vruchtbaar voor de weder
zijdse betrokkenheid t.a.v. het me
dium. Dit is de actuele praktijk.
Het bioscoopbedrijf heeft nooit een
liga een strobreed in de weg gelegd
als de spelregels in acht werden ge
nomen. Het heeft altijd klaar gestaan
om advies te geven. De omwegen van
de heer Visbeen heeft hij ten on
rechte betreden: goed advies is voor
handen en kost geen geld.
Wij hebben een afschrift van deze
brief gezonden aan de heer A. J. van
Dijk.
Met dank voor uw welwillende belang
stelling en gevoelens van hoogach
ting.
hoogachtend,
Bureau van de Nederlandse
Bioscoopbond
W. G. Ket, Afd. Voorlichting
28
De Golden Camera awards-jury van
het US-Industrial Festival te Chicago
heeft de onderscheiding voor Creative
Excellence uitgereikt aan Carillon
Films-Rijswijk voor „Big talk about a
small town" (produktie Ronnie
Erends, idee van Ted de Wit, regie
Han Mook, montage Henk Stoffers en
camera Prosper Dekeukeleire).
Ook vorig jaar won Carillon films een
Gold Camera met „Vision of a reality"
van Ronnie Eerends.
Voor genodigden van de directie van
Thomassen en Drijver-Verblifa N.V.,
Deventer en de N.V. Sobemi, Brussel
is de kleurenfilm „Verpakking in be
weging" in première gegaan. (Produk
tie Yvonne Schefer, scenario en regie
Jan Schefer.) De film zal zijn nut af
werpen als voorlichtingsfilm over ge
noemde bedrijven en over blikconser-
ven.
De Stichting Amsterdam Promotion
vertoonde in de hoofdstad „Dynamic
Amsterdam" in première. De film werd
gemaakt door Carillonfilms (produktie
Ted de Wit, regie Ronnie Erends, mu
ziek Willy Langestraat).
Amsterdam komt er in tot uiting als
een stad vol tegenstellingen en als
aantrekkelijk oord voor industrievesti
ging. De wereldpremière geschiedde
op de wereldtentoonstelling in Osaka
(Japan).
De cineast Johan van der Keuken heeft
in samenwerking met de dichter
schrijver Gerrit Kouwenaar een film
gemaakt in opdracht van de gemeente
Amsterdam.
„Snelheid 40-70" (25 minuten) werd
vertoond in continuvoorstellingen in
de hoofdstad tussen 1 en 5 mei jl. De
bedoeling van de film was een her
inneringsbeeld op te roepen aan de
Tweede Wereldoorlog, waarbij echter
niet is gestreefd uit de gearchiveer
de beeldherinneringen te putten, maar
naar een kritische benadering van de
sfeer met beelden, welke o.a. aan een
recentere werkelijkheid zijn ontleend.
Snelheid 40 - 70 werd uitgebracht door
de N.V. Cityfilm te Den Haag in het
City Theater, het Capitol Theater, het
Ceintuur Theater en filmtheater De
Uitkijk.
Onlangs is een vernieuwde versie van
de kleurenfilm „Maasvaart" gereed
gekomen, waarbij nieuwe waterstaats-
werken zijn opgenomen en voorts een
kleurenfilm over de Zuiderzeewerken
onder de titel „Water/land". (Beide
films gemaakt door Cinecentrum N.V.
Een beeld uit „Roel gaat weg"
in opdracht van het ministerie van
Verkeer en Waterstaat.)
In première ging dezer dagen een
korte film van Anton Haakman (came
ra en regie) „Roel gaat weg" gemaakt
onder de subsidieregeling van C.R.M.
Medewerkers waren o.a. J. W. van
Reijen (geluid), Jan Bosdriesz (mon
tage), Peter Helberg (produktie).
Voorts ging in première „De laatste
eer", geregisseerd door Ton Aarden,
die ook het scenario schreef. Mede
werkers waren o.a. Hans Menke en
Hein Groot (camera), Felix Visser (mu
ziek), Sjoerd Osinga (geluid). Produk
tie: Gammafilms N.V.
BELASTING GERUILD VOOR
JOURNAAL
De Israëlische regering zal binnen
kort de vermakelijkheidsbelasting af
schaffen op de toegangsprijzen voor
de bioscopen.
De Israëlische regering doet daarmee
afstand van zes miljoen Israëlische
ponden. Er is een voorwaarde aan
verbonden.
De theaters moeten jaarlijks minimaal
60 kopieën afnemen van de twee na
tionale filmjournaals.
NIEUW LIDO LEIDEN
Ten tijde van het drukgereed maken
van dit blad werd de verbouwing
afgesloten van het Lido Theater te
Leiden. In verloop van 31/2 jaar liet de
directie, de heren Louis en Leo van
Praag, Lido zo grondig „herstructure
ren" dat van een belangrijke prestatie
op theatergebied kan worden gespro
ken. Lido werd het eerste marmeren
bioscooptheater in Europa. Wij komen
hierop in het volgende nummer van
Film met foto's terug.