Nederland rijp voor
„drive-in" - bioscopen?
u
'1'
WSBEWMTE SP1TZENFILHE DER WELTPROOUKIÏO» WIE FSHBT MU ZM AUTOMHO «E«LOEB STR.?
- kostenios
Die neus Dtmension
das Fümgenusses
fm Rhythmus unserer ZeK
tn b*risgJiciier privater Atmospnêre
in ungez'A'untjstier bequemer Kieidung
itire visrbBtnigsn Llebünge können döbei sein
imsere 5nsckbsr biotet köstiiche Speziaütaten
Direkt-Servlce tör Speisen und Getranke auf Wunsch am
Wagen nur den Schaltaf für dns grüne RutiieM am
Lautsprechar betatigonj
Speziai-Heiztüfter für kühte und kalte Abende -
ungsstörter ffauchgenulï
unabh&igige lautstarfce-flagulierung nach ihren Wünssftett
frefe, unbehlndarte Sicht in aiien Reihen
SIC Wonnen «ach Horzenstesi mi'spteieri und kommsntlsrsn
fcalner stoft Sie Sis storen keinan
und vor aiiarn; Kstns Parkpiausorgan rnsrsri
Das a!!ss bjetet Innen
ihr AUTÖKJMO. Venfo«r S&.
DEe neue Dtmension
des FUmgenusees
für moderne, mctorlslerïe SSenschsn
Ven Norden - Cstsn Süden - Westen über die Aütobahn arn besten,
lm AnsebiuS bieten aicb clann die BundasstraSen 9, 55 und 59 an,
AB« Autesbahnen fötiren zurrt AUTOKJ&Ö Vsniosr Str.
KSissr feïioimhnrfng Aiitóbahn NeuS - K5!n
AbteSrt Bccfcisrnönd
AbTehrt Sinnersderf
GUTE FAMRT UND VIEL VERG&ÜGEWE
WISSËKSV/ERTES UtJP INTERESSANTE3 j
120S Wss*np!8ö«
Variwfcrss&ïEtls getogen:
Niir 1,5 tan nördSJei» ües-Kütner Autöüatiiulnga
Abtabrt BccWemönd - Gfevofibfoitii en der B 59
Eini:oI!aül6ïwsc*l«r imrf - bei kühtsr Witteniris -
Heizlöller ttoststitoa für jetiso Wagen
Voraïeifunsaantóng monatiicb versefcieden elwa 1/2 Stunde neen Sonnanurttor-
gang Kasss und Snackbar sind jca-cüs 1 Sfcunde vot Eagmn geoflrel. 10 Minuten
Pause in der Müte des Programma. Siandiga Bedienung wëbrend der ersien
Prosrammhaifie unrf in der Payse dSrekt am Wagen,
^^Tïïai bis 19. Jum 1969
ArrfangSïeiten bis 29. Mei taglich pTTÖu""Uhrj-
30. Mal tügüch |2t.3ÏTÏÏhrj
ssmstegs aucti [23.45 Uhri bzw.
i.
t.
In de Verenigde Staten van Noord-
Amerika, waar na de Tweede Wereld
oorlog de amusementscentra in de
grote steden steeds ontoegankelijker
werden als gevolg van toenemend
autoverkeer en parkeermoeilijkheden,
begon een vindingrijke ondernemer in
1947 met een geheel nieuwe vorm van
bioscoopexploitatie, gericht op de
autobezitters, de drive-in. Naar thans
algemeen bekend is, is dit een open
luchtbioscoop buiten de stad, waarin
plaats is voor honderden auto's, die
door de inzittenden worden benut als
hun privé-loge van waaruit zij film
voorstellingen op een projectiescherm
van gigantische afmetingen kunnen
volgen.
De drive-in sloeg in de V.S. zo goed
aan, dat in ruim tien jaar tijds van
1947 tot en met 1957 5.000 auto
bioscopen werden geopend. Uit re
cente publikaties blijkt, dat met dit
getal tot heden het verzadigingspunt
ongeveer werd bereikt, wat niet wil
zeggen dat er na 1957 geen nieuwe
autobioscopen in de V.S. zouden zijn
gevestigd. Dit is in langzamer tempo
wel het geval geweest, doch deze ver
drongen de vele hausse-vestigingen
van mindere kwaliteit.
Immers, zodra de autobioscoop in
Amerika een schot in de roos bleek,
stortten zich tientallen beunhazen op
dit exploitatiegenre en vestigden drive-
in-bioscopen, die in geen enkel op-
30
zicht aan minimum eisen van outillage
konden voldoen.
Door de aard van deze bioscoopex
ploitatie, namelijk de combinatie van
klein restaurant-snackbar met bio
scoop, waarin elk zijn eigen zit-, zicht
en geluidscomfort heeft, werd tegelij
kertijd een geslaagde tegenaanval ge
daan op de concurrentie van de tele
visie.
Vooral het meer op gemak gestelde
publiek van middelbare leeftijd, als
mede ouders met jonge kinderen wer
den door de drive-in opnieuw bio-
scoop-minded gemaakt. De drive-in
maakte het de autobezitters mogelijk,
door uit te gaan zelfs méér comfort
te genieten dan thuis, daar zij nu be
halve de huiselijke gemakken ook het
gemak van de geserveerde maaltijd
konden genieten in combinatie met
het attractieve en comfortabele be
zoek aan een bioscoop met een fan
tastische projectie. Jonge ouders met
één of twee kleuters werden niet meer
aan huis gebonden, aangezien zij deze
achter in de wagen te slapen konden
leggen. Voorzover zij over een betaal
de oppas konden beschikken, werden
zij ook van die zorg en kosten ont
heven, omdat voor kinderen beneden
de tien jaar geen entreegeld wordt
verlangd.
Lange tijd hebben de Europese bio
scoopondernemers niet méér gedaan
dan deze ontwikkeling gadeslaan, tot
het hen duidelijk werd, dat een der
gelijke exploitatie ook in de Oude
Wereld kans van slagen kon hebben,
ondanks klimatologische bezwaren als
winterkoude en overmatige regenval
(in de Noord- en Midden-Europese
landen in het bijzonder).
De koude bleek geweerd te kunnen
worden met kleine elektrische kachels
of door invoer van warme lucht, terwijl
de regen geen effect van betekenis
heeft op de kwaliteit van het gepro
jecteerde beeld. Regen kan van de
autovoorruit worden weggehouden
door de ruitewissers dan wel door een
speciaal schermpje, te bevestigen bo
ven de ruit.
Voorzover de gegevens waarover wij
beschikken betrouwbaar zijn, werd in
Frankfurt in 1960/1961 onder auspi
ciën van het Amerikaanse leger een
drive-in geopend, die behalve voor
militairen ook voor burgers toeganke
lijk was. In 1961 werd nabij Madrid
aan de hoofdweg van het vliegveld
naar de stad, de Avenida de America,
eveneens een drive-in, gevestigd. (In
Zuid-Afrika bestonden toen reeds tien
tallen autobioscopen, die haar be
staansrecht ten volle bewezen.)
Pas daarna zijn zowel in West-Duits
land als o.a. in Italië, Frankrijk en De
nemarken meer van deze exploitaties
gevestigd, die onmiskenbaar succes
hebben en aan het bioscoopbezoek,