derhalve ook aan het film- en bio
scoopbedrijf, nieuwe impulsen geven.
Nederland heeft daarbij als regen-
land de kat uit de Europese boom
gekeken, hoewel de voorwaarden voor
een rendabele exploitatie in de weste
lijke bevolkingscentra (met hun druk
autorijdende, kroketten en frites, ge
braden kip en bami etende, snoep
snoepende en frisdrank drinkende
welvaartsgenieters) al een decennium
aanwezig leken. De vraag werd soms
gesteld, of ons bedrijf door zijn hou
ding van „voorzichtigheid" geen kost
bare jaren van nieuwe rendements-
mogelijkheden verloren liet gaan.
Sedert een half jaar circuleren be
richten in de landelijke pers over plan
nen van bioscoopondernemers, als
mede van outsiders om drive-in-bio
scopen te vestigen, waarvan het plan-
Amstelveen op het ogenblik als het
meest reële kan worden gekenmerkt.
Terloops mag als amusant voorbeeld
van onbekendheid met het begrip
drive-in" worden aangehaald een
krantenkop in een Rotterdams dag
blad luidende: „Plannen-Zuiderpark
voor drive-in-bioscoop met restau
rant". Het laatste deel van deze kop
bevat immers een volkomen overbo
dige toevoeging, omdat een drive-in
zijn succes juist dankt aan de combi
natie van restaurant/snackbar annex
bioscoop voor autorijders. Een drive-
in zonder restaurant zou eenvoudig
niet in het begrip drive-in" passen.
Al met al is het wel duidelijk, dat men
zich serieus gaat interesseren voor de
drive-in, waarbij niet onvermeld mag
blijven, dat deze interesse levend is
geworden na het voorbeeld, dat de
Firma Refion (een reizende bioscoop
onderneming) heeft gegeven. Zij
maakte namelijk gebruik van een toe
vallig aanwezige geschikte gelegen
heid voor het geven van openlucht
voorstellingen te Drouwen in de ge
meente Borger, halverwege Emmen en
Assen. Hoewel in zekere zin proviso
risch, heeft men toch bewezen, dat
ook ons land rijp wordt voor dit ex
ploitatiegenre. De betrokken firma kon
zich geen miljoeneninvestering ver
oorloven. Zij moest de drive-in met
zeer bescheiden middelen van de
grond krijgen. Hetgeen haar lukte,
doordat de vestiging geschiedde op
het terrein van restaurant D'Oale
Woag met recreatiemogelijkheden op
allerlei gebied, waaronder een skelter
baan, die als inrijroute voor de avond
voorstellingen van de autobioscoop
kon worden benut. Ook doordat de
hooggelegen zandgrond (Hondsrug)
weinig afwateringsproblemen oplever
de. Bovendien behoefde zij geen in
vesteringen te doen op het gebied van
de consumptievoorziening, die in han
den werd gelegd van de eigenaar van
het restaurant en grond.
Nadeel voor haar was, dat zij de on
tegenzeglijk belangrijke inkomsten
van de snacks-, zoetwaren- en dran
kenverkoop daardoor miste. Groter
nadeel is de geringe bevolkings- en
autodichtheid in de nabije omgeving
van Drouwen buiten het vakantie
seizoen van september tot juni. Daar
bij komt de bescheiden opzet, die ove
rigens gestaag wordt verbeterd, o.a.
door het plaatsen van een toiletinrich
ting, het planten van honderden jonge
bomen als beschutting van het terrein,
het aanbrengen van een met gras be
groeide afsluitende wal onder het
scherm van 10x231/2 m enzovoort.
De projectie bleek van de aanvang af
van uitstekende kwaliteit en deed niet
onder voor die van de Autokino te
Köln/Pulheim. Integendeel. Dit werd
geconstateerd door vertegenwoordi
gers van de Commissie Nieuwe Zaken
na een studiebezoek aan deze moder
ne autobioscoop.
Behalve de entreeprijzen kan een be
langrijke bron van inkomsten worden
gevormd door reclameprojectie, ge
zien de overweldigende belangstelling
van verscheidene grote zaken voor
seizoenreclame op het projectie
scherm.
Op grond van het bezoek in het vorige
jaar en in aanmerking nemende, dat
de exploitatie voortgaat met nieuwe
investeringen ter vervolmaking, als
mede omdat in deze streek de recrea
tieoorden snel in getal toenemen, mag
de verwachting worden uitgesproken,
dat zelfs in deze dunbevolkte streek
de drive-in een goede toekomst kan
hebben, mits zij op vakkundige wijze
wordt geëxploiteerd en de nodige ser
vice blijft bieden.
Het is duidelijk, dat, hoe dit experi
ment ook eindigt, de daad als zodanig
verschillende bedrijfsgenoten heeft
geprikkeld om eveneens de grote stap
te overwegen. Daarbij mag men zich
voorzichtig afvragen of bundeling van
krachten en financiën, bij voorbeeld
van de bioscoopexploitanten in pro
vinciesteden met rond 100.000 inwo
ners, om tot een gemeenschappelijke
exploitatie van één of meer autobio
scopen te komen punt van overden
king zou kunnen zijn.
In dit verbarfd is het illustratief om
enige gegevens aan te halen, die on
der de kop „La voix de l'exploitation"
werden gepubliceerd in het blad „Le
film francais" van 6 maart 1970. Vol
gens dit artikel zou in de loop van de
maand maart worden geopend de
drive-in: „des Halles de Rungis" nabij
Parijs. Derde na Marseille en Nice in
een keten van drive-in-bioscopen,
welke alsnog in een tijdsbestek van
drie a vier jaar zal worden gevestigd
in Cannes, Montpellier, Nantes, Tou-
louse, Lyon, Bordeaux, St.-Etienne,
Grenoble, Straatsburg en zelfs in Ge-
nève (Zwitserland). Uit het feit, dat de
programmatie van deze bioscopen
verzekerd zal zijn door de belangrijk
ste exploitatiegroepen in Frankrijk,
mag worden opgemaakt, dat de be
trokken bioscoopondernemers, de he
ren F. Méric Sr. en Jr., een aantal an
dere grote exploitanten bereid hebben
gevonden zich zakelijk in hun project
te interesseren.
Algemeen wordt op grond van erva
ring aangenomen, dat voor een ren
dabele drive-in-exploitatie (waarvan
de vestigingskosten bij een capaciteit
van 1.200 auto's volgens recente Duit
se gegevens liggen tussen de 1,7 en
2 miljoen DM) een inwonertal van on
geveer 100.000 binnen een straal van
zes a tien km nodig is. Hierbij wordt
stilzwijgend aangenomen, dat binnen
die straal een wagenpotentieel van
tien- a vijftienduizend auto's aanwezig
is. In het reeds genoemde Franse
Lyf.<;-fiïfiwtl -,<u v'ïfv^v:-:! vVer VA gchefmmsyoiisHaahctr'
Dean Martin - flo&ert MHefcum - tnger SMtvsns :n RreiW.'Fe-tjtr ab -«
iUWa TODFE1NDE
Gin {framstiftrtw Xrtrmrwffifm im Wiftiwe-jtrnüifio, der mi! cr-st fiactiüt-
cf"«jnPuKe'pa:;iB u, det Entiammg cinG'ir^is.:-->pie!«rs r<isjini bejjinni'
Frau Wirtm Kat auch emen Graf e'
Orei Weifalara in eir.&f. Klassa-Krim! voii unartó/ier SpufwiuRg
Frank Sinatr» Raquel Welch Dan BlocfcSr faliaa .Gonaftia'-Mosa)
DIE LADY IN ZEMENT F:
G-Man -jsrry CoHon and Phil Dacher (Samen auf!
Gaotga UaSai Hefga Ander» Matni WeiB
Der Mörderolub von Brooklyn
/«Jtwanöfsri*
StevB McQueen - Robcrt Vaughn Jacqueline Blsset!
Sieve McQueen lat HIjlvljITT
Sin iülier Mimi. hart - bruta) um zynisch -
WeiSe H3:j! tuf Ms;*5« LZnódi] G-.iil as f.ocfc .,J;j;Jd!8(ih3ri(Jï»f?
Oeorge ft&eter (iïiiiW Je;ry Ccttoa) ais 5i3t-Agwit der Interpol
HAUS DER TAUSEND FREUDEN 9~;
mi! GfciM\je Madef Marttia Hysr Merbert FuX VfffCer.:
blad staat letterlijk, dat opiniepeilin
gen aanleiding geven tot de conclusie,
dat een aantal voormalige bioscoop
bezoekers tot de cinema zijn terugge
keerd als gevolg van de aantrekkings
kracht van de drive-in. Hieraan mag
dan de speculatie worden ontleend,
dat deze bezoekers na de (hernieuw
de) kennismaking met de bioscoop
wellicht eveneens zullen worden ge
bracht tot het bezoeken van de stads
zaken.
In tegenstelling tot de opvatting van
genoemde Franse exploitanten, dat de
door hen te vestigen autobioscopen
zullen moeten beschikken over (de
nieuwste) films van betekenis, staat
een andere opvatting die leeft onder
exploitanten van deze zaken elders:
namelijk dat men vooralsnog kan vol
staan met het vertonen van belang
rijke films van oudere datum, omdat
vooral het publiek van middelbare
leeftijd deze films grotendeels nog niet
zal hebben gezien.
Het ligt in de bedoeling om in vol
gende artikelen nader in te gaan op
de eisen, waaraan bij de bouw en in
richting van autobioscopen moet wor
den voldaan. In aanmerking nemende
het typische karakter van deze bio
scoopexploitatie, zullen u een afdruk-
van een der programmeringsbiljetten,
die de Duitse Autokinos gebruiken om
hun bezoekers vooraf op de hoogte te
stellen van de films die gedurende
twaalf weken achtereen worden ver
wacht zeker interesseren.
31