meters beter te gebruiken, maar mis schien horen we dat vanmiddag. Nie mand tenslotte heeft er ook een indruk van of het huidige niveau van publici teit het beeld van het totale bedrijf al dan geen goed doet, speciaal bij die consument die momenteel blijkbaar met geen stok naar de bioscoop te krijgen is. Het is duidelijk, dat vooral de wat oudere consument in sterkere mate het idee heeft, dat het een en al sex is wat er in de bioscoop te halen valt, afge wisseld met een smeuige portie sadis me en geweld. Wij zullen de laatsten zijn om te ontkennen, dat er een markt is voor dit type van verstrooiing, voor al onder de hierboven geschetste jon gere doelgroep van bioscoopgangers, maar men vraagt zich af, in hoeverre sexpresentatie van een in wezen nogal onschuldige film (want men kan zelfs Dik Trom een verwijt van perversiteit maken) niet meer consumenten zal af stoten dan aantrekken. Een blik op de t.v.-kijkcijfers leert, dat onschuldige verstrooiingsprogramma's waar geen bloot been in voorkomt, enorme kijk cijfers halen. Het is bijvoorbeeld zeer de vraag of een pornografische prent op het tweede net op zaterdagavond het winnen zou van iets als Een van de acht of Peyton Place. Aan de andere kant hebt natuurlijk volkomen gelijk als U mij zometeen tijdens de discussie gaat vertellen, dat U nou juist wil bren gen, wat die t.v. op het ogenblik niet kan brengen, want dat drijft de mensen dan nog hun huis uit. Misschien dus kan dat allemaal niet anders dit zij herhaald en ongetwijfeld is er veel wat het bioscoopbedrijf de gesigna leerde richting opdrijft. We kunnen ons echter heel goed voorstellen, dat er eens een tijd zal komen waarin de jeugd minder frequent de bioscoop zal bezoeken, bijvoorbeeld als het tweede t.v.-toestel in de woning gemeengoed is geworden, als de voorzieningen voor de jeugd om zich buitenshuis te amu seren verbeterd worden, als de huidige sexgolf op z'n retour raakt, enz. enz. Het is dan niet onmogelijk, dat we een tweede ernstige teruggang in de bio scoopwereld zouden beleven, omdat men verzuimd heeft de markt grondig te analyseren en zich te weinig zorgen heeft gemaakt omtrent het grote pu bliek, dat men op het ogenblik nauwe lijks bereikt. We stellen dit alles omdat de reklame bij dit alles een bijzonder belangrijke functie heeft, vooral als wij denken aan de gecumuleerde effecten van het totaal van die reklame. Het gaat niet alleen om de individuele ad vertentieuitingen van deze of gene bio scoop, maar het gaat om die woens dagavondpagina in z'n totaal in de dag bladen. Hoe komt die bij de consument over? Wat voor beeld ten aanzien van het bedrijf brengt deze pagina over? Uiteraard vormt die reklame slechts weer een onderdeel van de totale mar keting van Uw bedrijf en ook van de totale publiciteit van Uw bedrijf en ook de totale marketing van het bedrijf met alle andere onderdelen van wat men tegenwoordig boeiend de „marketing- mix" noemt vereisen wel enige aan dacht. Wat wij in het bijzonder hebben trachten duidelijk te maken is, dat er althans wel enige reden zou zijn om ons af te vragen, of de publiciteit in zijn huidige vorm wel optimaal is. Daar bij stellen wij, dat de hoeveelheden be schikbare informatie nogal onvoldoen de is om daar met ja of neen op te ant woorden. Wij zijn ons daarbij er zeker van bewust dat de heterogeniteit in Uw bedrijfstak en het type van de on dernemingen het dikwijls moeilijk, zo niet onmogelijk, maakt om de noodza kelijke informatie te verzamelen. Dat er daarbij via de Bond kennelijk pogin gen in het werk worden gesteld U die informatie zoveel mogelijk te ver schaffen, valt daarom des te meer toe te juichen. Ik dank U voor Uw aan dacht. De lopende lunch viel zeer in de smaak. 14

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1973 | | pagina 14