De heer H. Woeller gaf (samen met de heer Adrianyi) een hooggewaardeerde show weg piekfijn voor elkaar is en ik meen dat wij daarin op eigen houtje, in eigen kring, verbetering moeten zien te bren gen zonder dat alles meteen in de openbaarheid gebracht wordt. We zijn eerlijk genoeg om toe te geven, dat het image van het Duitse filmbedrijf slecht is, zeer slecht zelfs. Waar ligt dat aan? In Duitsland worden aanz:enlijk meer sexfilms vertoond clan hier, want U weet wel hoe wij Duitsers zijn: wij doen alles voor honderd procent en gaan van de ene extreme situatie naar de ande re. Nu vertonen wij méér sexfilms dan welk ander land in Europa ook. We vertonen echter ook nog andere films: goede ontspanning uit Amerika, Engeland en Duitsland, maar dat blijkt niet voldoende bekend te zijn. Door de reklame in onze kranten be staat in brede kring het misverstand, dat in Duitse bioscopen Hechts de sex en het banaal vermaak aan bod komen. Het is dan ook onze taak de daardoor verloren gegane publieksgroepen terug te winnen door erop te wijzen, dat er weliswaar sex en banaal vermaak te zien is en dat moet ook, waarom niet? en dat de films weliswaar even vrijmoedig geworden zijn als do geïl lustreerde bladen en de overige pers, maar dat de filmtheaters nog veel méér te bieden hebben. Daar komt nog bij, dat wij scherp moe ten concurreren met de televisie. Vroe ger hadden wij in sexfilms en dergelijke tenminste één terrein waarop we als bioscopen een zekere voorsprong had den op de televisie. Wie de huidige programma's van de Duitse televisie ziet, moet echter konstateren, dat de zenders hun kijkers op dezelfde manier aan zich trachten te binden als de bio scopen plegen te doen. Met het oog hierop heeft het Haupt- verband der Deutschen Filmtheater een public-relations film van ruim een uur laten maken, met fragmenten uit tallo ze recente filmprodukties, om duidelijk te maken welk een verscheidenheid aan filmaanbod de bioscopen nog steeds te bieden hebben. Deze film wordt in ma tinees of in gratis voorstellingen voor een zo ruim mogelijk publiek vertoond. Aan de f.lm gekoppeld is een campag ne in het weekblad „Quick" en met af fiches bij alle bioscopen onder hot motto „Treffpunkt Kino". Enige voor beelden van die affiches laat mijn ge waardeerde medewerker, de heer Adri anyi, U thans zien. De bedoeling van dit alles is dus, dat het publiek nadrukkelijk wordt verteld hoe veelzijdig het programma-aanbod van het film- en bioscoopbedrijf nog steeds is. De hele aktie kost ons een half miljoen Mark, maar door een kom- penserende reclamecampagne van „Quick" in de Duitse bioscopen is het een overeenkomst met gesloten beur zen gebleven. De reclamefilm van Quick", die in 500 theaters vertoond moet worden, is overigens nog niet ge reed. Uit de samenvatting van ons laatste marktonderzoek, waarover ik zojuist sprak, wil ik U twee passages voorle zen. Ten eerste: ,,Het fundamentele probleem is de gestoorde communica tie tussen het filmbedrijf en het publiek enerzijds en tussen het publiek en de openbare mening anderzijds. Het pu bliek acht zich door het filmbedrijf niet begrepen en door de representanten 20

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1973 | | pagina 19