Inleider H. ten Berge.
Ik vond het wel aardig dat er toen één
man was, die precies mijn bedoeling
eruitgehaald heeft. Dat was de pro
ducent van de film, Rob Houwer, die
naderhand opbelde en zei: ,,Je hebt niet
laaiend enthousiast gedaan, maar je
hebt het wel zo gedaan, dat het de
commercieelste recensie van het hele
pakket is geworden".
De heer Van Taalingen: Het lijkt mij
toe, dat wij dit stuk hierbij kunnen af
sluiten en aan de zaal kunnen vragen,
of men naar aanleiding van deze op
merkingen van de heer Ten Berge vra
gen heeft. Zijn stelling is: de filmkritiek
moet je in twee delen opsplitsen, een
deel is zuiver informatie en het andere
deel is een soort persoonlijke totaal
indruk.
De heer Hemelraad: Het is mij opge
vallen dat de meeste journalisten
naar mijn smaak eraan voorbijgaan,
dat de film niet alleen iets is dat kri
tisch benaderd moet worden, maar dat
het ook iets is dat vrij pretentieloos
een eenvoudige sociale funktie heeft in
de amusementssektor. Te vaak heb ik
gemerkt, dat er met kanonnen op mug
gen wordt geschoten. Ik zou daar wel
een reaktie op willen horen.
De heer Ten Berge: Ik praat voor me
zelf en kan niets zeggen namens aller
lei mensen die regelmatig over film
schrijven. Ik vind dat je wel degelijk
onderscheid kan maken tussen de ene
film en de andere film, naargelang van
de bedoeling van de film die je ziet en
zelfs naargelang van de plaats en de
theaters waar zo'n film vertoond wordt.
U had het zojuist over het schieten
van kanonnen op muggen. Ik vind het
erg moeilijk om daar nou precies een
antwoord op te geven, omdat ik eerst
eigenlijk zou moeten weten op welke
mug en welk kanon dat dan gedaan
heeft. Het is zo afhankelijk van allerlei
feiten. Het belangrijkste vind ik dus
steeds het geven van informatie en
daarnaast kun je met die film allerlei
dingen gaan doen. Je kan hem zeer
serieus gaan bespreken. Je kunt, als je
dat de moeite waard vindt, kontakt zoe
ken met een belangrijke man uit de
film, of de man die de film gemaakt
heeft. Je kan doorgaan in reportage- of
interviewvorm. Ik begrijp wel ongeveer
wat U wilt, maar ik vind het onmogelijk
daar in het algemeen op te antwoor
den. Ik kan me voorstellen dat, als je
een heel luchthartige komedie uitbrengt,
in een groot amusementstheater, dat U
dan verwacht dat die film ook luchthar
tig behandeld wordt en dat gebeurt ook
wel in de meeste gevallen, dacht ik.
Er wordt wel degelijk rekening gehou
den met de bedoeling van een film. Dat
moet je ook doen, vind ik.
We hebben op de krant onderzocht in
hoeverre het van belang is om film
recensies in de krant te hebben. U ziet,
een krant wordt serieuzer gemaakt dan
men in Nederland wel eens denkt. Ik
kan helaas niet met de exacte uitkom
sten en cijfers komen, want dat mag ik
niet doen. Het onderzoek is uitgevoerd
door de afdeling marketing in samen
werking met de diverse rubrieksredak-
teuren. In dat samenspel is serieus on
derzocht in hoeverre recensies in een
krant zin hebben. Er zijn niet in de
eerste plaats cijfers en percentages
losgekomen in de zin van: zoveel pro
cent van de mensen gaat op basis van
het lezen van recensies naar de bio
scoop en zoveel procent trekt zich daar
helemaal niets van aan. Het merkwaar
dige was en voor ons ook het aar
dige dat de recensies in het alge
meen door zeer veel mensen bleken
gelezen te worden. Dat betekent dus
niet dat zeer veel mensen op basis van
die recensies naar de bioscoop gaan,
want ze blijken die recensies om aller
lei motieven te lezen. Er is een groep
die dat doet, omdat zij geïnteresseerd
is in het gaan naar een bioscoop; deze
mensen zoeken in een recensie infor
matie op basis waarvan zij mede
hun keuze kunnen bepalen. Er blijken
echter ook erg veel mensen te zijn die
recensies lezen, terwijl ze nooit of te
nimmer naar de bioscoop gaan, maar
gewoon om een aardig stukje te lezen.
En nu kom ik terug op de nevenbedoe-
lingen van een krant, waar ik het straks
al over had. Een neventaak van de
krant is geworden, het geven van een
bepaalde vorm van entertainment. Ik sta
daar persoonlijk sterk achter. Vooral nu
de televisie een groot deel van de in
formerende taak van de krant heeft
overgenomen, is het voor een krant van
groot belang op bepaalde dagen
vooral rond het weekend, als de men
sen tijd hebben om te lezen zoda
nige verhalen en reportages te brengen,
dat de mensen daar verstrooiend en
liefst ook informatief leeswerk aan
hebben. De bedoeling daarvan vindt U
ook terug in de toenemende zorg die
wordt besteed aan het uiterlijk aanzien
van de krant, het werken met foto's en
zo. Op dat punt kun je met film natuur
lijk altijd goed uit de voeten. Een film
pagina is zeer goed te illustreren en
heeft bij uitstek zoals uit het onder
zoek bleek niet alleen een informa
tieve, maar ook een verstrooiende taak.
Bij de meeste kranten, zeker de meer
populaire, wordt de filmpagina als een
gewilde pagina beschouwd. Niet alleen
omdat de directie en de hoofdredaktie
ervan overtuigd zijn, dat je recensies
en dergelijke in je krant moet hebben,
maar ook omdat het door zijn uiterlijk
een pagina is die het goed doet in een
krant, omdat men weet dat het een pa
gina is waar de lezers met plezier naar
kijken.
Het is helemaal niet zo, dat je achter
je schrijfmachine gaat zitten na het zien
van een film om je dan voor te nemen:
nou ga ik eens zorgen dat de bioscoop
helemaal vol komt, of dat hij helemaal
leeg blijft. Ik geloof, dat wij dat niet
eens kunnen. Ik denk, dat je met een
recensie wel kunt bereiken, dat een
sluimerend succes een groter succes
wordt, of dat een sluimerend succes
misschien terugvalt tot helemaal niets,
en een flop tot een nog grotere flop,
maar ik geloof nooit dat een recensent
een film kan maken of breken. Je kunt
wel het tot ontwikkeling komen van een
succes tijdelijk ophouden, dacht ik.
Daarom vind ik het zo vreselijk be-
23