Inleider H. ten Berge. Ik vond het wel aardig dat er toen één man was, die precies mijn bedoeling eruitgehaald heeft. Dat was de pro ducent van de film, Rob Houwer, die naderhand opbelde en zei: ,,Je hebt niet laaiend enthousiast gedaan, maar je hebt het wel zo gedaan, dat het de commercieelste recensie van het hele pakket is geworden". De heer Van Taalingen: Het lijkt mij toe, dat wij dit stuk hierbij kunnen af sluiten en aan de zaal kunnen vragen, of men naar aanleiding van deze op merkingen van de heer Ten Berge vra gen heeft. Zijn stelling is: de filmkritiek moet je in twee delen opsplitsen, een deel is zuiver informatie en het andere deel is een soort persoonlijke totaal indruk. De heer Hemelraad: Het is mij opge vallen dat de meeste journalisten naar mijn smaak eraan voorbijgaan, dat de film niet alleen iets is dat kri tisch benaderd moet worden, maar dat het ook iets is dat vrij pretentieloos een eenvoudige sociale funktie heeft in de amusementssektor. Te vaak heb ik gemerkt, dat er met kanonnen op mug gen wordt geschoten. Ik zou daar wel een reaktie op willen horen. De heer Ten Berge: Ik praat voor me zelf en kan niets zeggen namens aller lei mensen die regelmatig over film schrijven. Ik vind dat je wel degelijk onderscheid kan maken tussen de ene film en de andere film, naargelang van de bedoeling van de film die je ziet en zelfs naargelang van de plaats en de theaters waar zo'n film vertoond wordt. U had het zojuist over het schieten van kanonnen op muggen. Ik vind het erg moeilijk om daar nou precies een antwoord op te geven, omdat ik eerst eigenlijk zou moeten weten op welke mug en welk kanon dat dan gedaan heeft. Het is zo afhankelijk van allerlei feiten. Het belangrijkste vind ik dus steeds het geven van informatie en daarnaast kun je met die film allerlei dingen gaan doen. Je kan hem zeer serieus gaan bespreken. Je kunt, als je dat de moeite waard vindt, kontakt zoe ken met een belangrijke man uit de film, of de man die de film gemaakt heeft. Je kan doorgaan in reportage- of interviewvorm. Ik begrijp wel ongeveer wat U wilt, maar ik vind het onmogelijk daar in het algemeen op te antwoor den. Ik kan me voorstellen dat, als je een heel luchthartige komedie uitbrengt, in een groot amusementstheater, dat U dan verwacht dat die film ook luchthar tig behandeld wordt en dat gebeurt ook wel in de meeste gevallen, dacht ik. Er wordt wel degelijk rekening gehou den met de bedoeling van een film. Dat moet je ook doen, vind ik. We hebben op de krant onderzocht in hoeverre het van belang is om film recensies in de krant te hebben. U ziet, een krant wordt serieuzer gemaakt dan men in Nederland wel eens denkt. Ik kan helaas niet met de exacte uitkom sten en cijfers komen, want dat mag ik niet doen. Het onderzoek is uitgevoerd door de afdeling marketing in samen werking met de diverse rubrieksredak- teuren. In dat samenspel is serieus on derzocht in hoeverre recensies in een krant zin hebben. Er zijn niet in de eerste plaats cijfers en percentages losgekomen in de zin van: zoveel pro cent van de mensen gaat op basis van het lezen van recensies naar de bio scoop en zoveel procent trekt zich daar helemaal niets van aan. Het merkwaar dige was en voor ons ook het aar dige dat de recensies in het alge meen door zeer veel mensen bleken gelezen te worden. Dat betekent dus niet dat zeer veel mensen op basis van die recensies naar de bioscoop gaan, want ze blijken die recensies om aller lei motieven te lezen. Er is een groep die dat doet, omdat zij geïnteresseerd is in het gaan naar een bioscoop; deze mensen zoeken in een recensie infor matie op basis waarvan zij mede hun keuze kunnen bepalen. Er blijken echter ook erg veel mensen te zijn die recensies lezen, terwijl ze nooit of te nimmer naar de bioscoop gaan, maar gewoon om een aardig stukje te lezen. En nu kom ik terug op de nevenbedoe- lingen van een krant, waar ik het straks al over had. Een neventaak van de krant is geworden, het geven van een bepaalde vorm van entertainment. Ik sta daar persoonlijk sterk achter. Vooral nu de televisie een groot deel van de in formerende taak van de krant heeft overgenomen, is het voor een krant van groot belang op bepaalde dagen vooral rond het weekend, als de men sen tijd hebben om te lezen zoda nige verhalen en reportages te brengen, dat de mensen daar verstrooiend en liefst ook informatief leeswerk aan hebben. De bedoeling daarvan vindt U ook terug in de toenemende zorg die wordt besteed aan het uiterlijk aanzien van de krant, het werken met foto's en zo. Op dat punt kun je met film natuur lijk altijd goed uit de voeten. Een film pagina is zeer goed te illustreren en heeft bij uitstek zoals uit het onder zoek bleek niet alleen een informa tieve, maar ook een verstrooiende taak. Bij de meeste kranten, zeker de meer populaire, wordt de filmpagina als een gewilde pagina beschouwd. Niet alleen omdat de directie en de hoofdredaktie ervan overtuigd zijn, dat je recensies en dergelijke in je krant moet hebben, maar ook omdat het door zijn uiterlijk een pagina is die het goed doet in een krant, omdat men weet dat het een pa gina is waar de lezers met plezier naar kijken. Het is helemaal niet zo, dat je achter je schrijfmachine gaat zitten na het zien van een film om je dan voor te nemen: nou ga ik eens zorgen dat de bioscoop helemaal vol komt, of dat hij helemaal leeg blijft. Ik geloof, dat wij dat niet eens kunnen. Ik denk, dat je met een recensie wel kunt bereiken, dat een sluimerend succes een groter succes wordt, of dat een sluimerend succes misschien terugvalt tot helemaal niets, en een flop tot een nog grotere flop, maar ik geloof nooit dat een recensent een film kan maken of breken. Je kunt wel het tot ontwikkeling komen van een succes tijdelijk ophouden, dacht ik. Daarom vind ik het zo vreselijk be- 23

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1973 | | pagina 22