m De praktische voorbeelden van de werkzaamheid van de afdeling publiciteit van het Bondsbureau trokken voel belang stelling. langrijk, dat je de mensen materiaal geeft om aktief méé te kiezen in de loop van zo'n stukje dat je over een film schrijft. Daarom is het eigenlijk jammer dat je dit soort ontmoetingen zelden of nooit hebt, want ik heb het gevoel dat er aan de kant van het bioscoopbedrijf, maar ook aan de kant de mensen in de journalistiek ontzettend veel mis verstanden en onwetendheden bestaan, communicatiestoornissen. We blijven, of wo dat willen of niet, twee werel den met uitoefening van twee totaal verschillende beroepen en belangen die niet altijd even parallel lopen, wat nu ook weer niet wil zeggen, dat ze persé altijd moeten gaan botsen. Die vorm reportage of interview en nou kom ik een beetje dichter bij het filmbedrijf zelf, is een vorm waar nogal vreemd tegen aan gekeken wordt door veel mensen in het film bedrijf, vooral wanneer je in de loop van een produktie die gaande is kon takten maakt voor het maken van een afspraak met de bedoeling om wat wij dan noemen een feature te ma ken, een interview, een verhaal, ter wijl die film nog in geen velden of wegen te bekennen is voor de bio scoopbezoeker. Dat wou ik U cok even verklappen, dat is ook een punt dat wij betrokken hebben in het onderzoek dat wij op de krant hebben gedaan, gelijk met het onderzoek naar die re censies: leest men überhaupt onder werpen die over film gaan. Dan blijkt ik bedoel nu vooral publicaties, ver helen, interviews op andere dagen van de week, en niet uitsluitend op de vrij dag dat die onderwerpen bij de lezers zeer gewild zijn en niet alleen bij lezers die zelf de bioscoop aflopen elke week, maar ook bij mensen die helemaal nooit gaan, maar wel dege lijk van belang zijn in het gesprek over een bioscoop, dus in de mond- tot-mond-reklame. We zijn dat onderzoek begonnen met een klein stuntje in de praktijk. Toen hebben wij met verschillende bedoe lingen een filmpremière gesponsored. Ik geloof, dat het drie jaar geleden is. De eerste bedoeling was het dienen van een goed doel, want de opbrengst zou zijn voor de Hartstichting. De tweede bedoeling was, dat wij eens wilden animeren tot een bioscoopbe zoek bij mensen die dat helemaal nooit deden, alleen dan niet naar een dood gewone bioscoopavoncl, maar naar zulk een première waar ze vaak over lezen. Dat zijn dan voor de meeste mensen verre, vage gebeurtenissen van mensen in smoking, een heel duur gedoe. Een derde bedoeling, en eerlijk gezegd de hoofdbedoeling aan onze kant, was te onderzoeken in hoeverre de men sen lezen over onderwerpen als film en in hoeverre ze bereid zijn daarop te reageren, want je kan natuurlijk wel gaan vragen aan mensen: Er stond dinsdag een verhaal van Marlon Bran- do in de krant, heb jij dat gelezen? En dan zeggen ze: ja, terwijl ze het misschien niet eens gelezen hebben. Je kunt het verder niet controleren. We hebben toen dus die première ge sponsored, we zijn het gaan aankondi gen, cen paar weken van te voren, op een dinsdag- of een woensdagochtend in de krant. Toen moest dus blijken, kort nadat de krant uitgekomen was, of de mensen het inderdaad hadden gelezen en gingen reageren. Het was 24

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1973 | | pagina 23