in dit
FILMFESTIVAL CANNES
Tweewekelijkse
uitgave van de
Nederlandse Bioscoopbond,
nummer 13
9 juni 1977
Redactie en administratie:
Postbus 5048, Amsterdam.
Tel: 020 - 799261
Ho ofdredac teur:
J.Th. van Taalingen
Eindredacteur
Bart Eldering
Advertenties:
drukkerij Poortpers b.v.
Torensteeg 3, Amsterdam
Tel: 020-231485
Filmfestival Cannes
pagina 1
Produktie
pagina 3
Nieuwe bioscopen
pagina 4
Produktie
pagina 6
Bondsnieuws
pagina 8
Dit jaar werd het filmfestival van Cannes dertig jaar. De enige overle
venden van het filmevenement van 1946 waren Robert Favre Ie Bret
die nog steeds aan het hoofd van het festival staat, en de Nederlandse
criticus BJ. Bertina; de laatste werd op initiatief van HenktenBerge
en René van Nie verblijd met een boek over Cannes van de hand van
Philippe Erlanger die in 1939 het idee had voor een internationaal
filmfestival in Frankrijk dat tegenwicht moest geven aan de fascisti
sche Mostra in Venetië. Sinds 1946 is Cannes uitgegroeid tot het
grootste filmgebeuren in de wereld; volgens de officiële cijfers wordt
het bezocht door veertigduizend mensen, waarbij dan meteen wordt
opgemerkt dat Cannes slechts tienduizend hotelbedden heeft, op de
stranden slapen ging dit jaar meestal niet, want die waren onder wa
ter gelopen door het slechte weer.
FILM
Bij de voorplaat:
Het interieur van het geheel vernieuwde
Astra Theater in Klazienaveen.
De firma Ablen introduceerde
een nieuw type bioscoop.
Het festival van Cannes is een onwer
kelijkheid waar iedereen zich ieder jaar
weer instort.
Koffers hoeven niet te worden meege
nomen, want men wordt in Cannes ge
kleed, in T-shirts van wisselende kwali
teit, met opschriften als Blue Sunshine,
Car Wash, Unifrance en dergelijke.
Cannes is een gekkenwereld waar man
nen met vleugels over straat zwalken,
vliegtuigjes in de lucht verkondigen dat
Superman nu toch wordt gemaakt en
er verder miljoenen dollars worden ge
stopt in films die in het stadium van
één pagina synopsis zijn. Er zijn vele
honderden films te zien, maar de ware
belangstelling concentreert zich op een
tiental waarvan men het in de komen
de maanden vooral moet hebben. De
filmkopers beconcurreren elkaar en
onder druk van het ogenblik kopen zij
films die zij nu niemand anders gun
nen. Men kan kiezen tussen de nieuwe
film van de maker van Texas chain-
saw massacre', een oude van de maker
van Taxi driver', de nieuwe van de ma
ker van The night of the living dead'.
De grote voorbeelden van de griezel
films zijn 'Rosemary's baby', The
exorcist' en 'Carrie', al heten ze dit
jaar 'Rabid', 'Cathy's curse', 'Full cir-
cle' en Terror'. 'Jaws' is opgevolgd
door Tentacles', Tintorera', üogs',
'Cats' en The savage bees'.
Andere jaren deden de harde en
zachte pornofilms het goed, maar nu
was er slechts een 'Autobiografie van
een vlo', Assepoester' en "Deense ma
trozen' in het genre te zien. Het stichte
lijke werk lag meer in de markt en men
kon kiezen tussen The Pass-over plot',
een tekenfilm over het leven van Jezus,
en een met beelden van mozaïeken ge
ïllustreerd Bijbelverhaal (van Marcel
Carné). Jens Jorgen Thorsen hield een
persconferentie om te vertellen dat hij
toch werkelijk zijn 'The sex life of Je-
sus Christ' gaat maken, ondanks alle
protesten van onder meer de paus en
koningin Elisabeth II.
Iedereen dacht dat het festival op 12
mei begon, maar in Cannes aangeko
men bleek de direktie het lot te wil
len tarten en liever op vrijdag de der-
'Padre Padrone'