in dit FILMFESTIVAL CANNES Tweewekelijkse uitgave van de Nederlandse Bioscoopbond, nummer 13 9 juni 1977 Redactie en administratie: Postbus 5048, Amsterdam. Tel: 020 - 799261 Ho ofdredac teur: J.Th. van Taalingen Eindredacteur Bart Eldering Advertenties: drukkerij Poortpers b.v. Torensteeg 3, Amsterdam Tel: 020-231485 Filmfestival Cannes pagina 1 Produktie pagina 3 Nieuwe bioscopen pagina 4 Produktie pagina 6 Bondsnieuws pagina 8 Dit jaar werd het filmfestival van Cannes dertig jaar. De enige overle venden van het filmevenement van 1946 waren Robert Favre Ie Bret die nog steeds aan het hoofd van het festival staat, en de Nederlandse criticus BJ. Bertina; de laatste werd op initiatief van HenktenBerge en René van Nie verblijd met een boek over Cannes van de hand van Philippe Erlanger die in 1939 het idee had voor een internationaal filmfestival in Frankrijk dat tegenwicht moest geven aan de fascisti sche Mostra in Venetië. Sinds 1946 is Cannes uitgegroeid tot het grootste filmgebeuren in de wereld; volgens de officiële cijfers wordt het bezocht door veertigduizend mensen, waarbij dan meteen wordt opgemerkt dat Cannes slechts tienduizend hotelbedden heeft, op de stranden slapen ging dit jaar meestal niet, want die waren onder wa ter gelopen door het slechte weer. FILM Bij de voorplaat: Het interieur van het geheel vernieuwde Astra Theater in Klazienaveen. De firma Ablen introduceerde een nieuw type bioscoop. Het festival van Cannes is een onwer kelijkheid waar iedereen zich ieder jaar weer instort. Koffers hoeven niet te worden meege nomen, want men wordt in Cannes ge kleed, in T-shirts van wisselende kwali teit, met opschriften als Blue Sunshine, Car Wash, Unifrance en dergelijke. Cannes is een gekkenwereld waar man nen met vleugels over straat zwalken, vliegtuigjes in de lucht verkondigen dat Superman nu toch wordt gemaakt en er verder miljoenen dollars worden ge stopt in films die in het stadium van één pagina synopsis zijn. Er zijn vele honderden films te zien, maar de ware belangstelling concentreert zich op een tiental waarvan men het in de komen de maanden vooral moet hebben. De filmkopers beconcurreren elkaar en onder druk van het ogenblik kopen zij films die zij nu niemand anders gun nen. Men kan kiezen tussen de nieuwe film van de maker van Texas chain- saw massacre', een oude van de maker van Taxi driver', de nieuwe van de ma ker van The night of the living dead'. De grote voorbeelden van de griezel films zijn 'Rosemary's baby', The exorcist' en 'Carrie', al heten ze dit jaar 'Rabid', 'Cathy's curse', 'Full cir- cle' en Terror'. 'Jaws' is opgevolgd door Tentacles', Tintorera', üogs', 'Cats' en The savage bees'. Andere jaren deden de harde en zachte pornofilms het goed, maar nu was er slechts een 'Autobiografie van een vlo', Assepoester' en "Deense ma trozen' in het genre te zien. Het stichte lijke werk lag meer in de markt en men kon kiezen tussen The Pass-over plot', een tekenfilm over het leven van Jezus, en een met beelden van mozaïeken ge ïllustreerd Bijbelverhaal (van Marcel Carné). Jens Jorgen Thorsen hield een persconferentie om te vertellen dat hij toch werkelijk zijn 'The sex life of Je- sus Christ' gaat maken, ondanks alle protesten van onder meer de paus en koningin Elisabeth II. Iedereen dacht dat het festival op 12 mei begon, maar in Cannes aangeko men bleek de direktie het lot te wil len tarten en liever op vrijdag de der- 'Padre Padrone'

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1977 | | pagina 7