PRIJSWINNAARS VAN HET XXXste INTERNATIONALE FILMFESTIVAL te CANNES Winnaar van de Gouden Palmtak: 'Padre Padrone', van Paolo en Vittorio Taviani. Prijs voor de beste actrice (ex aequo): Shelley Duvall in 'Three Women' Monique Mercure in 'J.A. Martin Photographe' Prijs voor de beste acteur: Fernando Rey in 'Elisa, Vida Mia' Prijs van de jury voor de beste eerste film: 'The Duellists' van Ridley Scott Prijs voor de beste muziek: Norman Whitfield voor de film 'Car Wash' In de categorie korte films Winnaar van de Gouden Palmtak: 'Kuzdok' van Marcel Jankovics Speciale prijs van de jury 'Di Cavalcanti' van Glauber Rocha tiende van start te gaan. De aangekon digde openingsfilm was nog niet klaar en volgens Maurice Bessy was het aan bod van goede films zo schraal dat het festival met een dag kon worden inge kort. Het pessimisme over de kwaliteit van de films, zoals al maanden tevoren geuit door Bessy, wordt gedeeld door Pierre-Henri Deleau van de Quinzaine en dr. Wolf Donner van de Berlinale, maar het lijkt eerder dat producenten hun films liever ni'et in de arena van de festival-competitie werpen. In Cannes kon men op de filmmarkt films ont dekken die zo in het festivalpaleis had den kunnen worden vertoond en die nu werden gekozen voor de festivals in andere steden. Cannes heeft vele gezichten en aspec ten. Terwijl tien jaar geleden (voor de revolutie van '68) de festivalganger nog vakantie kon houden en slechts twee films per dag hoefde te zien, is er nu een keuze te maken uit honderd films per dag, te veel van het goede, en de aller-ijverigsten, die van acht uur 's ochtends tot middernacht van zaal naar zaal renden, hebben hun black- out moeten verwerken, al kwam de stakingsdag als een aangenaam rust punt in het festival. Tegenwoordig heeft men in Cannes te maken met ve le afdelingen. Het Festival van Cannes, de competi tie (22 films, plus 4 hors competi- tion) Les yeux fertiles, documentaires en verfilmingen van literaire werken (16 films) L'Air du temps, documentaires over onderwerpen van deze tijd (13 films) La Quinzaine des Réalisateurs (20 films) Semaine de la Critique (7 films) Perspectives du cinéma francais (30 films) Le Marché du Film (meer dan 300 films), plus produktie-overzichten uit Australië, Zweden, Denemarken, Ca nada Prijswinnaar ïemando Rey Het dertigste filmfestival van Cannes leed in de eerste plaats onder de kwan titeit, waardoor vele films ongezien en onopgemerkt bleven. Er waren genoeg goede films te ontdekken, maar de waarlijk grote films werden kennelijk Prijswinnares Shelley Duvall met jury-voorzitter Roberto Rossellini gereserveerd voor later in het jaar. On getwijfeld werd de geest van Cannes dit jaar bepaald door Roberto Rossel lini (in 1946 werd zijn 'Roma citta aperta' in Cannes bekroond'), die ge durende twee dagen een Ronde Tafel conferentie voorzat over het onder werp 'De sociale en economische ver bintenis van de film'. Rossellini maakte zijn laatste film voor de bioscoop in 1962 en heeft zich sindsdien toegelegd op didactische films voor de televisie, zoals 'De han delingen van de Apostelen', 'Socrates', 'Blaise Pascal' en 'Messias'. Een week na de sluiting van het festival van Can nes stieft Roberto Rossellini in Rome. Hij was een groots, geniaal en bewogen filmmaker, wiens werk in eerste instan tie veel weerklank vond, maar later werd misbegrepen. Pas in de laatste tien jaar kwam er een revaluatie van Rossellini's oeuvre en werd zijn zoeken naar de waarheid herkend. In 'Prima della rivoluzione' kwam het hommage aan Rossellini voor: "Men kan niet le ven zonder Rossellini". Of zoals Cesa- re Zavattini zei: "1'Italia perde il suo genio del cinema".

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1977 | | pagina 8