WAAROM GEEN
COMPUTERS?
NIEUWE IDEEËN
EEN TEGENSTANDER VAN
DISNEY?
DE INVLOED VAN
TEKENFILMS
BESTUURSMUTATIE
PRODUKTIEFONDS
NEDERLANDSE FILMS
NEDERLANDSE SPEELFILM
'SOLDAAT VAN ORANJE'
NIEUWS VAN POLYGOON
ken: die van een gewone film, maar
ook een combinatie van gewone film
en tekenfilm of een geheel getekende
achtergrond met geheel getekende per
sonages. Dat alles moet op een aan
vaardbare manier tot één geheel ge
maakt worden. Dit houdt in dat mijn
manier van achtergronden tekenen af
hankelijk is van de interpretatie van de
levende scènes Vanuit artistiek stand
punt gezien vereist dit vindingrijkheid
om een toon te vinden, die niet te rea
listisch is, maar toch zijn frisheid be
houdt. De hele door ons toegepaste
techniek is zeer geavanceerd en preci
sie is hierbij niet alleen gewenst, maar
een absolute noodzaak. Kunst is
meestal vrijheid, maar ons werk onder
werpt deze vrijheid aan technische ei
sen hetgeen een prachtige uitdaging is.
Veel dingen kunnen technisch worden
opgelost. Soms is het echter een kwes
tie van geld en soms een kwestie van
artistiek geweten. Ik gebruik technisch
gereedschap als hulp en ik duld niet
het omgekeerde, namelijk dat de tech
niek het artistieke talent als steunpunt
gebruikt. Bovendien is de computer
techniek vreselijk duur.
De techniek heeft me altijd geïnteres
seerd. Sinds ik kan lezen heb ik techni
sche werken verslonden. Ik heb ervan
gedroomd mijn eigen camera te con
strueren, maar dat is een droom geble
ven. Ik heb de techniek geleerd. Dat
komt me nu erg van pas.
De leidraad van het verhaal is voor mij
slechts een middel om te weten waar
ik ben. Niets belet me hierbij nieuwe
wegen te zoeken. Ik probeer spontaan
te werken. Dit veroorzaakt moeilijkhe
den vanuit een technisch standpunt ge
zien, maar het bevordert wel de arti
stieke inspiratie. En de spontaniteit
moet begrijpelijk zijn voor de kinde
ren. Kinderen houden van details. Bo
vendien houd ik niet van sentimentali
teit.
Ik kam Disney niet af. Hij is in veel op
zichten een pionier geweest en in veel
opzichten is dat wat hij gedaan heeft
heel erg goed gedaan. Het enige waar
tegen ik me verzet is de ideologie, die
achter zijn hele werk schuilgaat: Dis-
neyland, Disneyworld, de systemati
sche exploitatie. Ik zelf zoek een zach
tere benadering van mensen. Maar ver
gelijkingen kun je nooit vermijden.
Die invloed heb ik aanvaard. Je kunt
niet alleen tegen de conventies inwer
ken. Je moet ook ermee werken. In
sommige opzichten zijn Dunderklum-
pen en zijn vrienden ook conventio
neel. U zult in hun uitbeelding veel
herkennen van figuren in andere films.
Ik heb dit met opzet gedaan. Volgens
mij mag ik geen te grote stappen doen
als ik het publiek wil bereiken.
Dr. J .Hulsker, voormalig directeur-
generaal voor Culturele Zaken van het
Ministerie van CRM, heeft eervol ont
slag gekregen als voorzitter van de
Stichting Produktiefonds voor Neder
landse Films. Hij wordt opgevolgd
door dr.A.G.van Deelen, plaatsver
vangend hoofd van de afdeling Kunst
zaken van de gemeente Den Haag. De
heer Van Deelen promoveerde destijds
op een proefschrift, getiteld 'Sinds Go-
dard (enige sociologische beschouwin
gen over het nieuwe Franse filmen') en
was een van de stuwende krachten
achter Liga 68 te Groningen.
Een nieuwe voorzitter wordt door de
leden van het bestuur uit hun eigen
midden gekozen en dit zal waarschijn
lijk in de eerstvolgende bestuursverga
dering gebeuren. Het bestuur bestaat
thans uit de heren A. Koolhaas, J.
Wiegel en Dr. A.G. van Deelen, be
noemd door de minister van CRM en
de heren J. NijlandJ Th. van Taalingen
en M. Gerschtanowitz, benoemd door
het hoofdbestuur van de Nederlandse
Bioscoopbond. De heer van Taalingen
is door het bestuur van het produktie
fonds aangewezen als secretaris.
De minister van Cultuur, Recreatie en
Maatschappelijk Werk heeft ingevolge
een advies van de Raad voor de Kunst
besloten de nieuwe Nederlandse speel
film 'Soldaat van Oranje' van Paul Ver
hoeven, geproduceerd door Rob Hou
wer, aan te melden voor de Academy
Award 1977. De film wordt in aanmer
king gebracht voor de 'Best Foreign
Language Film Award'.
Over de prijs (de Oscar) beslissen de
3000 leden van de 'Academy of Mo
lk ben er echter van overtuigd dat je
het sadisme en de suikersentimentali-
teit moet uitbannen. Dit is een van de
redenen waarom ik ervoor gekozen
heb om levende scènes te combineren
met getekende. Dit biedt de mogelijk
heid om de getekende personen te
identificeren met de levende.
Wij proberen nu alle dingen aan elkaar
te passen. De muziek bijvoorbeeld. De
ze is gecomponeerd door Toots Thiele-
mans. Het aantal mondbewegingen is
op te tellen en de muziek moet daarop
ingesteld zijn. Het is mooi als alles bij
elkaar past en het moét. Bovendien
is het erg leuk met bewegingen te wer
ken. Ik geloof dat dit mijn sterkste ei
genschap is.
Ik ben gefascineerd door films, niet al
leen door tekenfilms. De magie van het
filmen opent vele deuren. De film
opent onbegrensde mogelijkheden. Ik
wil verder blijven werken aan teken
films en animatiefilms. Ik heb daar
voor een studio en alle noodzakelijke
uitrusting. En ik heb veel mensen om
me heen, die mèt me werken. Ik heb
een verantwoordelijkheid, die inspi
reert. Daarom doet het me niets als
een statisticus uitrekent dat een
hoofdfilm van 90 minuten 5400 secon
den duurt en dat er in iedere seconde
24 beelden gaan en dat ieder beeld
misschien gemaakt is van drie transpa
rante tekeningen met verschillende be
wegingen. Dit zijn slechts kleine details
van één geheel dat essentieel voor me
is. Bij mijn werk is geen automatise
ring, maar uitsluitend inspiratie.
tion Picture Arts and Sciences' in Ca-
liforniè'.
De jurering geschiedt in twee fasen:
medio februari 1978 verkrijgen vijf van
de aangemelde films een 'nomination',
begin april 1978 wordt bekendge
maakt aan welke van deze de Oscar
wordt toegekend.
In Polygoon-journaal nummer 42 een
verslag van een spectaculaire wildwater
kano-wedstrijd op de rivier de Zelivka
in Tsjecho-Slowakije waaraan maar
liefst 467 boten deelnemen.
Verder een kijkje achter de schermen
van de verkeers-centrale in Amsterdam,
waar o.m. geregistreerd wordt wat er
allemaal gebeurt als er een verkeers
licht uitvalt.
In kleuren kunnen we in dit journaal
griezelen met de griezelcollectie van
het dierenpark Wassenaar, waar o.m.
reuze-kakkerlakken, spinnen, schorpi
oenen en sprinkhanen voor de nodige
spanning zorgen.
Voor de komende weken kunnen re
portages verwacht worden over de
'Filmweek Arnhem', het reclamevlie-
gen en het vervaardigen van bioscoop
reclames.
8