CTlEGkfl USE manifestatie van audio-visuele communicatie-aspecten MEDIAVISIE 1979: EEN NIEUWE AUDIOVISUELE MANIFESTATIE OVER EXPLOITATIE GESPROKEN Zo langzamerhand behoeft niemand meer overtuigd te worden van de bete kenis die audio-visuele middelen kun nen hebben als communicatie-hulp middelen. Gelukkig geldt dat ook voor de overheid, hetgeen onder meer blijkt uit het feit dat zij bereid is initiatieven op dit terrein te ondersteunen. Onderwijs voorop Gedurende een aantal jaren heeft het onderwijs met betrekking tot de aan schaf van audio-visiuele middelen een voortrekkersfunctie vervuld. Niet zel den heeft dit tot problemen geleid, omdat men zich onvoldoende bewust was van de organisatorische en didac tische consequenties. Intussen is het besef gegroeid, dat van de inschakeling van audio-visuele middelen geen won deren mogen worden verwacht. Ten aanzien van de integratie van au dio-visuele media in het leerproces kan worden gesteld, dat door veel onder wijsinstellingen nog een lange weg moet worden afgelegd. Niettemin wordt vooruitgang geboekt, mede door de niet versagende inzet van de landelijke me- dia-instituten, enkele onderwijsbege leidingsdiensten en in toenemende ma te ook van de leveranciers. Diverse be drijven organiseren cursussen, gericht op hanteringsvaardigheid, onderhoud en het verrichten van eenvoudige re paraties. Producenten en importeurs georganiseerd Een belangrijk deel van de producen ten en importeurs van audio-visuele apparatuur en programmatuur is geor ganiseerd in een drietal verenigingen: de Vereniging van Leveranciers van Audio-visuele Media (VLAM), de Ne derlandse Vereniging van Producenten van Tape/Slide Programma's (NVTSP) en de Bedrijfsafdeling Filmproduktie van de Nederlandse Bioscoopbond (NBB). Zij manifesteren zich onder meer op tentoonstellingen en presentaties. Voor de eerstgenoemde vereniging, welke zich sedert de oprichting in 1970 hoofdzakelijk op het onderwijs had ge richt, was de Nationale Onderwijs Ten toonstelling (NOT) in dit verband een belangrijk evenement. Hier werden toepassingsmogelijkheden van diverse audio-visuele media gevisu aliseerd en kom men zich laten voor lichten door deskundigen. Op weg naar MEDIAVISIE Op grond van deze ervaringen en met het oog op de marktontwikkeling was het duidelijk dat naar een nieuw con cept moest worden gezocht. De inhoud hiervan lag voor de hand. Er zou een nieuw evenement moeten komen, dat zich behalve op het onder wijs tevens zou richten op andere in stituties, zoals bedrijven, overheden, instellingen. Met deze opzet zou in een leemte worden voorzien. Er bestond immers nog geen evenement van vol doende omvang, dat in het bijzonder aandacht schonk aan de problematiek van hen die bij de hierboven genoemde nieuwe categorieën audio-visuele me dia toepassen of de inzet ervan over wegen. Besloten werd de audio-visuele afdeling van de NOT in die zin om te bouwen. Terdege werd beseft dat de organisatie van zo'n evenement geen geringe op gave zou zijn. Er zou onder meer voor gezorgd moeten worden dat de diverse groepen op evenredige wijze aan bod zouden komen. Gezocht werd naar medestanders. Deze werden gevonden in de organisaties van de band/dia-producten en filmpro ducenten, hetgeen resulteerde in de oprichting van een stichting, de Stich ting Audio Visueel Organisatie Comi té (AVOC). De Stichting AVOC trad in overleg met de Jaarbeurs en de Stichting Na tionale Onderwijs Tentoonstelling om te komen tot een optimale afstemming van de nieuwe manifestatie en de NOT. Onder de naam MEDIAVISIE 1979 wordt dit evenement van 4 tot en met 11 april 1979, gelijktijdig met de NOT, in de Marijkehal georganiseerd. Het programma van MEDIAVISIE 1979 zal omvatten: een expositie van producenten en leveranciers, met on der meer workshops, vertoning van band/dia- en filmprogramma's, voor- lichtingsstands van instellingen en een congres. Het congres zal bestaan uit korte voor drachten, ondersteund met audio-visu ele programma's, waarbij veel tijd wordt gereserveerd voor discussie. Aandacht zal worden besteed aan de volgende onderwerpen: onderwijs en opleiding, marketing-communicatie, public relations, exportfilm en interne communicatie. In de komende maan den dient dit programma verder gestal te te krijgen. De manifestatie MEDIAVISIE is geo pend: woensdag 4 tot en met woensdag 11 april 1979 dagelijks van 9.30 tot 17.30 uur; zaterdag 7 en zondag 8 april is de manifestatie gesloten. Wist u: dat er in India op 650.000.000 inwoners bijna 10.000 35 mm' bioscopen zijn, waarvan bijna 6000 permanente bioscopen en ruim 3500 semi-permanente bioscopen dat het totaal aantal zitplaatsen ca. 3.500.000 bedragt dat het jaarlijks bezoek meer dan 3 miljard personen be loopt dat er op het totaal van bijna 1200 films per jaar meer dan 500 nationale films per jaar worden gemaakt dat de produktiekosten voor een kleurenfilm zich bewe gen tussen f 250.000,- en f 1.000.000,- dat in het buurland Pakistan met 70 miljoen inwoners slechts 550 35 mm bioscopen zijn met een jaarlijks be zoek van ca. 120 miljoen personen bij een zitplaatsen capaciteit van ca. 260.000 dat in Pakistan meer dan 100 nationale films per jaar worden gemaakt op een jaarlijks totaal aantal bioscoop films van nauwelijks 200?

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1979 | | pagina 8