WELKE ACTE WAS DAT
Een dag uit het leven van een man in
relatie met zijn vrouw, zijn zoon, zijn
werk, en zijn drank.
Camera: Mare F e lp e daan; geluid: Hu-
go de Vries; produktie: Frans Rasker;
scenario en regie: Ab van Ieperen; ver
toningsduur: 30 minuten.
LIFE DEATH, een film van Joost
Roelofsz, Rogier Proper en Delphine
de Pury. In deze film vliegt de kijker
achterwaarts door het universum van
tekenaar Prof. Roelofsz.
Camera: 2M Filmgroep; muziek: Ja-
kob Klasse; produktie: Frans Rasker;
vertoningsduur: oneindig (beeldmate
riaal 7,5 minuten).
CONTACTMIDDAG
van de leden en de donateurs van de Nederlandse Bioscoopbond
DINSDAG 4 DECEMBER 1979
in
Cinema International
August Allebéplein 4, Amsterdam
Opening zaal 13.30 uur
Filmvertoning aanvang 14.15 uur
MONTY PYTHON'S 'LIFE OF BRIAN'
regie: Terry Jones
In de hoofdrollen: Terry Jones, Graham Chapman
en Michael Palin
Uitgebracht door: Universal Film Agency
16.15 - 18.00 uur: informeel contact
In deze kolommen is al meermalen ge
schreven over het euvel van het bij de
verzending van films niet meer aan
brengen van de eerder - voor montage
doeleinden - verwijderde start- en eind
stukken.
De automatisering neemt steeds toe en
daarmede, meestal wegens tijdgebrek
bij de doorzendingen, ook het genoem
de euvel. Een bijkomende onaange
naamheid wordt gevormd door het feit,
dat wanneer de afzonderlijke acten
niet in de juiste filmdozen worden ge
deponeerd en de start- en eindstukken
óf zijn verdwenen óf allemaal bijeen
in het minst gevulde filmblik worden
ondergebracht, het voor de nadraaier
dikwijls een hele toer is om de juiste
actenvolgorde te reconstrueren.
Fouten bij de vertoning zijn daardoor
soms onontkoombaar. Er zijn al diver
se suggesties gedaan om de actenvolg
orde op andere wijze dan alleen door
middel van de startstukken aan te ge
ven. Wij noemen daarvan het vermel
den van de eerste ondertitels van ie
dere acte via een etiket in de doos; het
aanbrengen van een klein actenummer
ca. 10 meter na het begin van de acte,
bijvoorbeeld tussen de perforatie, of
het gebruik van kleurstof op de zij
kant van de filmrollen.
Het zou natuurlijk allemaal wel kun
nen, maar het kost de verhuurder tijd,
mankracht en dus geld. De oorzaak
ligt bij onzorgvuldige behandeling van
het materiaal tijdens de roulaties.
Ook als men helemaal geen gelegen
heid zou hebben om de start- en eind
stukken voor verzending weer op de
juiste plaatsen aan te brengen, dan
moet het toch zeker mogelijk zijn er
even op te letten dat de acten in de
juiste dozen terecht komen.
Dat ook het betreffende start- en eind
stuk bij voorkeur in de goede doos
doorgezonden zou moeten worden be
hoeft zeker geen nader betoog.
Met weinig moeite kan de nadraaier en
in het ergste geval ook het publiek,
aldus veel ergenis worden bespaard.