WELKE ACTE WAS DAT Een dag uit het leven van een man in relatie met zijn vrouw, zijn zoon, zijn werk, en zijn drank. Camera: Mare F e lp e daan; geluid: Hu- go de Vries; produktie: Frans Rasker; scenario en regie: Ab van Ieperen; ver toningsduur: 30 minuten. LIFE DEATH, een film van Joost Roelofsz, Rogier Proper en Delphine de Pury. In deze film vliegt de kijker achterwaarts door het universum van tekenaar Prof. Roelofsz. Camera: 2M Filmgroep; muziek: Ja- kob Klasse; produktie: Frans Rasker; vertoningsduur: oneindig (beeldmate riaal 7,5 minuten). CONTACTMIDDAG van de leden en de donateurs van de Nederlandse Bioscoopbond DINSDAG 4 DECEMBER 1979 in Cinema International August Allebéplein 4, Amsterdam Opening zaal 13.30 uur Filmvertoning aanvang 14.15 uur MONTY PYTHON'S 'LIFE OF BRIAN' regie: Terry Jones In de hoofdrollen: Terry Jones, Graham Chapman en Michael Palin Uitgebracht door: Universal Film Agency 16.15 - 18.00 uur: informeel contact In deze kolommen is al meermalen ge schreven over het euvel van het bij de verzending van films niet meer aan brengen van de eerder - voor montage doeleinden - verwijderde start- en eind stukken. De automatisering neemt steeds toe en daarmede, meestal wegens tijdgebrek bij de doorzendingen, ook het genoem de euvel. Een bijkomende onaange naamheid wordt gevormd door het feit, dat wanneer de afzonderlijke acten niet in de juiste filmdozen worden ge deponeerd en de start- en eindstukken óf zijn verdwenen óf allemaal bijeen in het minst gevulde filmblik worden ondergebracht, het voor de nadraaier dikwijls een hele toer is om de juiste actenvolgorde te reconstrueren. Fouten bij de vertoning zijn daardoor soms onontkoombaar. Er zijn al diver se suggesties gedaan om de actenvolg orde op andere wijze dan alleen door middel van de startstukken aan te ge ven. Wij noemen daarvan het vermel den van de eerste ondertitels van ie dere acte via een etiket in de doos; het aanbrengen van een klein actenummer ca. 10 meter na het begin van de acte, bijvoorbeeld tussen de perforatie, of het gebruik van kleurstof op de zij kant van de filmrollen. Het zou natuurlijk allemaal wel kun nen, maar het kost de verhuurder tijd, mankracht en dus geld. De oorzaak ligt bij onzorgvuldige behandeling van het materiaal tijdens de roulaties. Ook als men helemaal geen gelegen heid zou hebben om de start- en eind stukken voor verzending weer op de juiste plaatsen aan te brengen, dan moet het toch zeker mogelijk zijn er even op te letten dat de acten in de juiste dozen terecht komen. Dat ook het betreffende start- en eind stuk bij voorkeur in de goede doos doorgezonden zou moeten worden be hoeft zeker geen nader betoog. Met weinig moeite kan de nadraaier en in het ergste geval ook het publiek, aldus veel ergenis worden bespaard.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1979 | | pagina 5