denen om het vak te beoefenen.
Het is niet overdreven te stellen dat hij
de generaties film- en televisiemakers
sinds de jaren vijftig met zijn publi
caties heeft beïnvloed en gestimuleerd.
En dat geldt voor vrijwel alle sectoren
en functies binnen het vak: van jour
naalredacteur tot speelfilm regisseur;
van cameraman tot producent; van ge
luidsman tot scenarioschrijver.
Dat geldt evenzeer de verscheidenheid
van zijn publicaties. Peters heeft begre
pen, en dat begrip verder gebracht, dat
film en televisie méér zijn dan 24 of 25
beeldjes per seconde. De diversiteit van
zijn studie-onderwerpen geeft dat
weer: het linguïstische element, de
sociologische benadering, de sociogra
fische achtergrond, de historische
basis, de esthetische vormen, de educa
tieve toepasbaarheid, de culturele
waarden.
De verdienste van Peters is dat hij dit
totaal, onafhankelijk van trends en
modegrillen heeft gesignaleerd en gea
nalyseerd op een wijze die zijn weten
schappelijk denken laat harmoniëren
met de kunst van het film- en televisie-
maken.
Dat deed en dat doet hij zonder die di-
rekte emotionele betrokkenheid, die
maar al te vaak leidt tot gelijkhebberig-
heid, tot vertekende subjectiviteit;
zonder zich te mengen in de controver
sen welke helaas inherend schijnen aan
"de film".
Vóór alles kenmerkt zijn publicistisch
werk door het streven naar objectivi
teit, dat niet alleen wetenschappelijk
is, maar dat vooral de helderheid en
systematiek dient, die zo karakteris
tiek is voor zijn aanpak.
Het is vooral daarom dat hij gedurende
3 decennia vele film- en televisiema
kers heeft geënthousiasmeerd en hen
het inzicht heeft gegeven in de beweeg
redenen waarom zij bezig zijn met hun
vak.
"Le film est un mystère", zei Robert
Bresson.
Peters heeft zich tot taak geteld dat
mysterie op te lossen; het is mogelijk
nog te vroeg om te stellen dat hem dat
is gelukt, maar het staat al wel vast dat
hij er de basis voor heeft gelegd en dat
hij heeft bijgedragen tot verheldering
ten voordele van het film- en televisie-
maken in Nederland.
Het is ter erkenning van die kwalitei
ten dat de jury eenstemmig aanbeveelt
de Cinemagiaprijs 1980 aan hem uit te
reiken.
Concorde Film zal binnenkort uitbren
gen "Lili Marleen" van Reiner Werner
Fassbinder. De rol van de zangeres van
dit in de oorlog zo populaire lied
wordt vertolkt door de uit vele andere
"Fassbinder-films" bekende actrice
Hanna Schygulla.
Van Filmtrust is weer een nieuwe hor
rorfilm "The Boogey Man", gemaakt
door Ulli Lommei met in de hoofdrol
len John Carradine, Suzanna Love en
Ron James.