1 DE AMERIKAANSE DROOM'
Producent Frans Rasker ontving on
langs uit handen van de heer J.G. van
der Molen, tot voor kort hoofd van de
afdeling film van het ministerie van
CRM, de tweede prijs van het korte
film festival van Huesca voor de film
'Life and death' onder regie van Joost
Roelofsz.
Op 19 april 1982 is het 200 jaar geleden dat Nederland en
de Verenigde Staten diplomatieke betrekkingen aanknoop
ten. Dit feit vormt de aanleiding tot velerlei hèrdenkings-
activiteiten. Ter gelegenheid van deze Bicentennialviering
heeft een NederlandsIAmerikaans team op initiatief van
het Ministerie van Buitenlandse Zaken een film gemaakt,
die in beide landen door de televisie zal worden uitgezon
den.
De basis voor deze film werd gelegd door Nico Crama in
nauwe samenwerking met de Amerikaanse scenarioschrijver
Dave B. Jones. 'De Amerikaanse droom' de Nederlandse
titel van de film is een co-produktie van de NOS en
WNET/Thirteen New York, geproduceerd door Cinecen-
trum, waarbij Nico Crama als producer optrad.
De film werd geregisseerd door George Sluizer en laat een
vijftal portretten zien van Amerikanen, die een speciale band
hebben met Nederland. Nico Crama zag duidelijk het gevaar
dat, als je een dergelijk herdenkingsprogramma wilt maken,
het al gauw ontaardt in een saaie geschiedenisles. Ervan uit
gaande dat het de mensen zijn die de historie maken, wilde
hij via gefilmde portretten iets van die geschiedenis tot uit
drukking brengen. Nu zijn er tienduizenden mensen in
Amerika die een speciale band met Nederland hebben, dus
hoe vind je net de geschikte persoon voor je programma?
Langdurig speurwerk leverde Crama om te beginnen enkele
dozen vol knipsels op. Hij verzamelde alles wat er maar ge
schreven werd over nieuwe emigranten, afstammelingen van
emigranten, Nederlandkenners... kortom alles wat betrek
king heeft op die speciale band en terug te vinden is in het
verhaal van die ene man, of die ene vrouw. Na vele gesprek
ken en grondige selectie bleven er uiteindelijk vijf mensen
over.
We zien in de film Koos van den Akker, die het meest flam
boyante voorbeeld is van een nieuwe emigrant. Iemand die
zijn uiterste best doet om in recordtempo zijn Nederlandse
wortels uit te roeien en nog Amerikaanser te worden dan de
Amerikanen. Hij is bovendien het zoveelste voorbeeld van
de 'Amerikaanse Droom' die werkelijkheid is geworden:
Van bedelaar tot miljonair. Koos van den Akker was dan
wel geen echte bedelaar toen hij in 1968 voet aan land zette
in New York, maar de 68 dollar die hij in zijn zak had en de
draagbare naaimachine waren' toch niet briljant als begin
kapitaal. Maar Koos was een gedreven man. Hij wilde koste
wat het kost mode-ontwerp er worden.
Koos is lyrisch over zijn nieuwe vaderland en zegt dat hij
niets meer met Nederland te maken wil hebben. Volgens
Koos is Holland te klein, te stom en te bureaucratisch voor
een genie ah hij.
Iemand die zich niet meer als Amerikaan hoeft te bewijzen
is Walter Cronkite. Zijn voorouders behoorden tot de eerste
emigranten die vanuit Nederland naar Amerika kwamen.
Als de beroemdste nieuws-presentator van de televisie,
kwam hij jarenlang in opiniepeilingen uit de bus als de per
soon die het meeste vertrouwen genoot. Zelf benadrukt hij
graag het feit dat hij van Nederlandse voorouders afstamt.
De oer-degelijke Cronkite wordt bijna sentimenteel als hij
over zijn Friese voorouders spreekt. Zijn liefde voor z'n
zeiljacht 'Wyntje', waarop we hem ook zien in deze film,
heeft volgens hem alles te maken met het feit dat hij af
stamt van een volk dat als zeevarende natie geschiedenis
heeft gemaakt.
Helen Colijn kwam na de Tweede Wereldoorlog met haar
moeder, vanuit Nederlands-Indië, naar Californië. Zij is de
kleindochter van Hendrik Colijn, die voor de oorlog vijf
maal minister-president was. Helen Colijn heeft onlangs een
boek over Nederland geschreven. 'Of Dutch Ways', dat in
Amerika een succes werd. Zij is een nuchtere, actieve vrouw