OPDRACHTFILM '8
Op 15 juni jl. vond voor de 11de maal de Manifestatie Opdrachtfilm georgani
seerd door de Stichting Audiovisuele Manifestaties plaats. Plaats van handeling
was dit maal het Cinerama complex in Rotterdam.
Het evenement werd geopend door de voorzitter van de Kamer van Koophandel
en Fabrieken van Rotterdam en Beneden-Maas, Mr. M. van den Bos. Ruim 200
vertegenwoordigers van bedrijfsleven, instellingen, organisaties, overheid en
audiovisuele produktiebedrijven woonden deze manifestatie bij.
Mr. M. van den Bos
Voor opdrachtfilm 1982 waren dertig films (vorig jaar 29)
aangemeld. Dit is mede gezien de ongunst der tijden
een redelijk aantal. Voor indringende communicatie mid
dels film wordt terecht het rode potlood niet gehanteerd.
Twee juries één voor de categorieën A t/m C en één voor
de categorieën D t/m H volgens het Internationaal Indus
trieel Filmcongres hebben vele ontroerende, spannende,
geestige, maar ook saaie en te lange films beoordeeld. Deze
juryleden waren algemeen van mening dat het gebruik van
geluid en met name van muziek meer aandacht krijgt. Na
tuurlijk waren er ook weer films met de overduidelijk op
dracht recht toe recht aan alles te laten zien wat de geld
gever wilde. Dat zijn dan niet altijd de beste films.
De jury van de eerste categorieën met overwegend films
voor een algemeen publiek was zeer tevreden over het me
rendeel van de 19 inzendingen. Dit blijkt onder meer uit de
gemiddeld hoge scores een 8 in schooltermen in de A-
categorie. Zij lagen bovendien vrij dicht bij elkaar. De jury
van de laatste categorieën voor meer gespecialiseerd publiek
trof net iets te veel gevisualeerde praatprogramma'sdie
nogal lang en zwaarwichtig waren.
Maar ook hier was waardering voor de films, waarin beter
geacteerd werd en meer humor en spanning was te vinden.
De totale inzending leverde 15 films op, die op het Interna
tionaal Industrieel Filmcongres van 22 tot en met 26 sep
tember in Amsterdam zullen worden vertoond, het maxi
maal toegestane aantal. Bij dit Internationale gebeuren dat
dit jaar na tien jaar weer op eigen bodem plaatsvindt, komt
Nederland kwalitatief en kwantitatief goed voor de dag.
De Prix d'Amsterdam, die toegekend wordt aan de film met
het hoogste aantal punten in de categorieën A tot en met C
is met gering verschil, maar toch overtuigend gewonnen
door de film 'By Air', opdrachtgever KLM en vervaardigd
door Carillonproducers.
Deze film registreert heel poëtisch wat vliegen voor mensen
Tijdens een ontvangst op het Rotterdamse stadhuis reikte de wethouder van kunstzaken, Ir. P.O. Vermeulen de prijzen uit
De Prix d'Amsterdam aan Gerard Raucamp van Carillonproducers (links).
In het.midden de voorzitter van de jury Mr. S.P.M. Keesen. Fred Hilberdink nam de SAM-prijs in ontvangst (rechts).
betekent. De jury is vol lof over de sfeervolle registratie van
de gevoelens die vliegreizen kunnen veroorzaken.
Drie films in deze categorieën (twee in categorie A en één in
C) eindigden met een gelijke score.
Dat waren 'The wonder of flowerbulbs', in opdracht van het
Ministerie van Landbouw en Visserij door Holland Audio-
visual Productions. 'Holland Transport' in opdracht van het
Ministerie van Verkeer en Waterstaat, door Multifilm en
teslotte 'Onder de vloedlijn', van hetzelfde ministerie en
vervaardigd doorJ.A. van Gelder Filmprodukties. Deze film
werd daarmee ook eerste in categorie C.
'The wonder of flower bulbs' ontleent, naar het oordeel van
de jury, zijn waarde niet alleen aan de niet ongebruikelijk
lieflijke en fraaie beelden, maar tevens aan de goed gedo
seerde informatie over een moderne bedrijfstak. 'Holland
Transport'geeft vrijwel uitsluitend in filmbeelden een dyna
misch portret van de prestaties van transporterend Neder
land.
'Onder de vloedlijn' viel op door zeer fraaie fotografie van
een ongekende Nederlandse flora en fauna onder water.
In categorie B werd 'Research Development' van IHC
Holland, door Bob Kommer Studio's eerste, tweede werd
'De Sprinter' van de NS, door Rob de Wind. Met gelijk pun
tental werden 'Things on the move' van Ammeraal Holdings,
door Bolderman Mulder en 'DMV' van de Melkindustrie
Veghel, door Multifilm ex aequo derde.
In categorie C werd uitstekende tweede 'Als auto's konden
praten' van Shell Nederland, door Bob Kommer Studio's.
De SAM-prijs voor de beste film in de categorieën D tot en
met Hgaat met ruime voorsprong naar de film 'We komen
eraan' van het Ministerie van Binnenlandse Zaken, door
Fred Hilberdink Filmprodukties (categorie E). De jury
prijst het goede spel, de opbouw van het verhaal, de uit
stekende spelregie en het goede gebruik van de muziek in
deze film. In deze categorie werd 'De Wijkagent' van het Mi
nisterie van Binnenlandse Zaken, door Ruurd Fenenga Pro-