OPDRACHTFILM '8 Op 15 juni jl. vond voor de 11de maal de Manifestatie Opdrachtfilm georgani seerd door de Stichting Audiovisuele Manifestaties plaats. Plaats van handeling was dit maal het Cinerama complex in Rotterdam. Het evenement werd geopend door de voorzitter van de Kamer van Koophandel en Fabrieken van Rotterdam en Beneden-Maas, Mr. M. van den Bos. Ruim 200 vertegenwoordigers van bedrijfsleven, instellingen, organisaties, overheid en audiovisuele produktiebedrijven woonden deze manifestatie bij. Mr. M. van den Bos Voor opdrachtfilm 1982 waren dertig films (vorig jaar 29) aangemeld. Dit is mede gezien de ongunst der tijden een redelijk aantal. Voor indringende communicatie mid dels film wordt terecht het rode potlood niet gehanteerd. Twee juries één voor de categorieën A t/m C en één voor de categorieën D t/m H volgens het Internationaal Indus trieel Filmcongres hebben vele ontroerende, spannende, geestige, maar ook saaie en te lange films beoordeeld. Deze juryleden waren algemeen van mening dat het gebruik van geluid en met name van muziek meer aandacht krijgt. Na tuurlijk waren er ook weer films met de overduidelijk op dracht recht toe recht aan alles te laten zien wat de geld gever wilde. Dat zijn dan niet altijd de beste films. De jury van de eerste categorieën met overwegend films voor een algemeen publiek was zeer tevreden over het me rendeel van de 19 inzendingen. Dit blijkt onder meer uit de gemiddeld hoge scores een 8 in schooltermen in de A- categorie. Zij lagen bovendien vrij dicht bij elkaar. De jury van de laatste categorieën voor meer gespecialiseerd publiek trof net iets te veel gevisualeerde praatprogramma'sdie nogal lang en zwaarwichtig waren. Maar ook hier was waardering voor de films, waarin beter geacteerd werd en meer humor en spanning was te vinden. De totale inzending leverde 15 films op, die op het Interna tionaal Industrieel Filmcongres van 22 tot en met 26 sep tember in Amsterdam zullen worden vertoond, het maxi maal toegestane aantal. Bij dit Internationale gebeuren dat dit jaar na tien jaar weer op eigen bodem plaatsvindt, komt Nederland kwalitatief en kwantitatief goed voor de dag. De Prix d'Amsterdam, die toegekend wordt aan de film met het hoogste aantal punten in de categorieën A tot en met C is met gering verschil, maar toch overtuigend gewonnen door de film 'By Air', opdrachtgever KLM en vervaardigd door Carillonproducers. Deze film registreert heel poëtisch wat vliegen voor mensen Tijdens een ontvangst op het Rotterdamse stadhuis reikte de wethouder van kunstzaken, Ir. P.O. Vermeulen de prijzen uit De Prix d'Amsterdam aan Gerard Raucamp van Carillonproducers (links). In het.midden de voorzitter van de jury Mr. S.P.M. Keesen. Fred Hilberdink nam de SAM-prijs in ontvangst (rechts). betekent. De jury is vol lof over de sfeervolle registratie van de gevoelens die vliegreizen kunnen veroorzaken. Drie films in deze categorieën (twee in categorie A en één in C) eindigden met een gelijke score. Dat waren 'The wonder of flowerbulbs', in opdracht van het Ministerie van Landbouw en Visserij door Holland Audio- visual Productions. 'Holland Transport' in opdracht van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, door Multifilm en teslotte 'Onder de vloedlijn', van hetzelfde ministerie en vervaardigd doorJ.A. van Gelder Filmprodukties. Deze film werd daarmee ook eerste in categorie C. 'The wonder of flower bulbs' ontleent, naar het oordeel van de jury, zijn waarde niet alleen aan de niet ongebruikelijk lieflijke en fraaie beelden, maar tevens aan de goed gedo seerde informatie over een moderne bedrijfstak. 'Holland Transport'geeft vrijwel uitsluitend in filmbeelden een dyna misch portret van de prestaties van transporterend Neder land. 'Onder de vloedlijn' viel op door zeer fraaie fotografie van een ongekende Nederlandse flora en fauna onder water. In categorie B werd 'Research Development' van IHC Holland, door Bob Kommer Studio's eerste, tweede werd 'De Sprinter' van de NS, door Rob de Wind. Met gelijk pun tental werden 'Things on the move' van Ammeraal Holdings, door Bolderman Mulder en 'DMV' van de Melkindustrie Veghel, door Multifilm ex aequo derde. In categorie C werd uitstekende tweede 'Als auto's konden praten' van Shell Nederland, door Bob Kommer Studio's. De SAM-prijs voor de beste film in de categorieën D tot en met Hgaat met ruime voorsprong naar de film 'We komen eraan' van het Ministerie van Binnenlandse Zaken, door Fred Hilberdink Filmprodukties (categorie E). De jury prijst het goede spel, de opbouw van het verhaal, de uit stekende spelregie en het goede gebruik van de muziek in deze film. In deze categorie werd 'De Wijkagent' van het Mi nisterie van Binnenlandse Zaken, door Ruurd Fenenga Pro-

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1982 | | pagina 6