soort wèl, en voor die in een andere niet een regulering nodig is, en dat de noodzakelijke reguleringen veelal specifiek van aard moeten zijn. Erge gevolgen voorde handel in films, en dus ook voor de productie er van, zouden er met name ontstaan, als men zou zeggen, dat de handel in vertoningsrechten geen andere regelingen be hoeft dan die in grammofoonplaten. (De laatste bestuursvergaderingen van de Union Internatio nale des Cinemas (U.N.I.C.) in novemberjl. was grotendeels hieraan gewijd.) Niet alleen t.a.v. de E.G., maar ook en met name t.a.v. de Nederlandse overheid geldt m.i., dat onze bemoeienissen zowel op de economi sche aspecten van film, als op de culturele aspecten er van gericht moeten zijn. Onverstan dig zou zijn, het beleid t.a.v. de culturele as pecten aan anderen over te laten, resp. zich er bij neer te leggen, als de Europese of de nationale overheid de bedrijfstakorganisatie daarbuiten zou willen houden. Ook wat dit betreft, zou ik de tijdens het U.N.I.C.-congres in Spanje door mij opgemerkte wapenspreuk van het U.S.S. 'George Marschall': 'Patience not Weakness' voor het besturen van onze organisatie willen aanbevelen. 1 (Enigszins gewijzigde) jaarrede, gehouden bij de opening van de Bondsraadvergadering op 10 december 1986. 2 Inmiddels is het rapport over dit onderzoek verschenen (J.Ph. Wolff[m.m.v. H.H.C. Wiegers], 'Onderzoeknaar de prijsgevoeligheid van het bioscooppubliek door ana lyse van bezoekcijfers', Amsterdam, feb. 1987). 3 P.S.F.M. van den Acker, K. Ooms, N. Suesan/G. Eilander, 'De consumentgerichte bioscoop - Deel I' (Bakkenist, Spits Co./INTERVIEW, Amsterdam, sept. 1986), blz. 24, 25 en 41. 4 (Vrij willekeurige) voorbeelden hiervan zijn: Fred van Doorn, 'Haalt de bioscoop 2000?' (Haagse Post, 5-1-85), en Paul Hellmann, 'De versukkeling van de bioscoop. Eigen schuld' (N.R.C., 25-1-85). 5 Zie ook mijn artikel 'Het UNIC-congres in Sevilla' (in 'Film', Ie kw. '86), waarin ik op dit ook in Duitsland bestaande verschijnsel heb gewezen. 6 'Amerikaanse expert Jack Godier: "Shake out in com puters, komt ook in Europa" (Adformatie, 26-9-85), blz. 30. 7 'U.S.-Marktforscher über unsere Branche: Nur der ge- standene Fachmann übersteht die Krise' (Automaten Markt, 3/85). 8 W. Koesen, 'Lekke prijsbodem, overproduktie en wanbe heer. Alleen goed management kan surfhandel redden' (De Financiële Telegraaf, 9-8-86). 9 BVoorthuij sen,Liefst 4000 pompstations moeten straks verdwijnen' (De Telegraaf, 23-2-85). 10 W.J.A. van Roosmalen, 'De videomarkt' in: J.Ph. Wolff, 'Economie en film' (Economisch Statistische Berichten, 17/24-12-86), blz. 1250-1251. 11 M. Turgkruyer, 'Het filmbedrijf moet zich aanpassen. Belgische Bioscoopbond een eerste vereiste' (Cinema, zomereditie 1959), blz. 2. 12 'Televisie zonder grenzen. Groenboek over de vestiging van de gemeenschappelijke markt voor uitzendingen, spe ciaal via satelliet en kabel' (Europese Commissie, Brussel, juni 1984). 13 Lee Iacocca (met W. Novak), Tacocca. An Autobiogra- phy' (Bantam Books, 1984), blz. 317 e.v.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1987 | | pagina 11