EEN PUBLIEKSGERICHT FILMMUSEUM Interview met Drs. M. Sanders Het is te hopen, dat thans binnenkort ook in andere landen, en met name ook in Nederland, begonnen wordt met de voorbereiding van reali seerbare projecten voor het Europese jaar van de film en de televisie. drs. J.Ph. Wolff Een interview met Drs.M. Sanders in dit blad gaat natuurlijk niet over de renovatie van het Concertgebouw, maar over zijn bemoeienis als Voorzitter van het interim-Bestuur van het Film museum. De voorgeschiedenis is genoegzaam bekend. Het Ministerie van W.V.C, was van mening, dat het Filmmuseum op een aantal punten niet meer voldeed aan de gestelde taak. In opdracht van W.V.C, heeft het Bureau Leyer Weerstra een rapport uitgebracht, getiteld 'Naar een publiek gericht Filmmuseum'. In dit rapport is sprake van een actieplan, hetgeen er in voorziet dat vóór de herfst van dit jaar een nieuwe directeur zal zijn aangetrokken en een een meerjarenplan gereed zal zijn. Kan dit tijdschema worden aangehouden? Jazeker. De in het rapport genoemde tijdslimie ten zijn nog niet overschreden en zullen ook niet worden overschreden. Na de aanstelling van een nieuwe directeur zal het huidige interim-Bestuur zich moeten beraden over de eigen rol en functie binnen het Filmmuseum. Conclusies daarom trent moeten eind oktober zijn genomen. De contacten tussen het interim-Bestuur en W.V.C, verlopen buitengewoon goed. Bij het rapport van Leyer Weerstra is een lijst gevoegd van instanties en personen, waarmee het bureau contact heeft gehad teneinde te ko men tot de finale conceptie van het rapport. Het heeft bij de NBB nogal bevreemding gewekt, dat deze organisatie in dit overleg niet is betrokken. Waarom niet? Niet het interim-Bestuur, maar Leyer 1 Meer bijzondernemen over de de UNIC zijn te vinden in mijn artikel 'Het congres van de U.N.I.C. te Sevilla, oktober 1985' (in 'Film', eerste kw. 1986). 2 Deze wens is door hem uitgesproken tijdens de op 8-5- 1986 uitgezonden forumdiscussie over de toekomst van de Nederlandse film in het TROS-radioprogramma 'Finale'. 3 Overigens lijkt het mij heel goed mogelijk, dat dit ook in economisch opzicht een goed beleid zou zijn. Een over eenkomstige visie is onlangs naar voren gebracht op het gebied van de reclame: Ch. van der Leeuw, 'Spaanse reclame zoekt eigen identiteit: "Hoe Spaanser we worden, hoe universeler we zijn".' (Adformatie, 4-6-1987, blz. 32-34). 4 Zie hiervoor bijv.: K. van het Reve, 'De geschiedenis van de Russische literatuur. Van Vladimir de Heilige tot Anton Tsjechov' (Amsterdam, 1985). 5 U.N.I.C.-Bulletin No. 6, okt. 1985, blz. 17.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1987 | | pagina 7