VAN GEND LOOS
LEVERT MAATWERK
«J?^
1 "r
1 -"sa
4-^j^j-"-' !f
m>w,
l
4
1
Onlangs hebben de Stichting Transport N.B.B, en Van Gend Loos via een
nieuwe overeenkomst de samenwerking, welke reeds dateert van 1971,
gecontinueerd.
In dat jaar beperkte de Nederlandse Spoorwegen haar spoorexpresse-ser-
vice en nam Van Gend Loos het wekelijkse transport van filmmateriaal,
in de nacht van woensdag op donderdag, voor haar rekening.
En daarbij gaat het om een grote hoeveelheid colli; in 1987 werden 18.000
filmkopieën (met een gemiddeld gewicht van 27 kilo) en circa 55.000
kleinere pakketten, bestaande uit trailers, reclame, reclamefilms en jour
naals, vervoerd.
Van Gend Loos, tot eind 1986 nog
een 100% dochter van de Neder
landse Spoorwegen, maar sinds 1
januari 1987 een zelfstandige divisie
van de Koninklijke Nedlloyd Groep
N.V., is de grootste transportonder
neming van Nederland. Het wagen
park bestaat uit ongeveer 1200
voertuigen, variërend van twintig
tonners tot eenvoudige bestelauto's.
Ruim 2500 medewerkers zijn ver
antwoordelijk voor het vervoer van
60.000 zendingen per dag en in
drukke perioden van het jaar komen
daar nog eens 25.000 zendingen
bij!
Een zending kan bestaan uit een
klein pakketje tot een veelvoud van
zwaar beladen pallets.
Buitenbeentje
Het filmtransport is voor Van Gend
Loos een buitenbeentje, daar het
plaatsvindt buiten het normale
transportsysteem om. Een kopie
welke om kwart voor twaalf 's
avonds nog de aftiteling laat zien in
een Maastrichtse bioscoop wordt de
volgende middag weer vertoond in
een theater in Leeuwarden.
Met het filmtransport levert Van
Gend Loos een uniek stuk maat
werk.
Elke nacht gedurende de week ver
laten om half twee 's nachts de laat
ste trucks al dan niet met oplegger
het op internationaal vervoer inge
richte distributiecentrum in Tiel; via
een uitgestorven industrieterrein
draaien zij de A15 op, richting Mi
laan, Londen of een andere buiten
landse bestemming, en kan men het
licht uitdoen in de 7500 vierkante
meter grote hal.
Behalve op woensdagnacht, want
dan arriveert rond twee uur de eerste
r^-uiH
■1
tientonner van de negen speciaal in
gezette vrachtwagens, welke elke
week dezelfde route afleggen. De
laadklep gaat hydraulisch naar be
neden en houten containers met ko
pieën, trailers en pakken reclame
materiaal worden naar buiten gere
den.
Een uur eerder zijn al twee wagens
met 'voorslag' binnengekomen; één
met het materiaal van enkele Am
sterdamse verhuurkantoren, één
met een lading van de Filmcentrale
Nieuwegein. Dit materiaal is reeds
voorgesorteerd en ligt klaar om te
worden ingeladen.
'Het wordt een rustige nacht!merkt
één van de drie sorteerders op, die
ervoor verantwoordelijk is dat alle
binnenkomende colli feilloos naarde
diverse bestemmingen worden uit-
gesorteerd en die dit werk al vanaf
het eerste jaar doet.
Hij krijgt gelijk: slechts 300 kopieën
en een slordige duizend pakketten
passeren het distributiecentrum die
nacht, omdat de meeste bioscopen
hun Paas-programma prolongeren.
ledere chauffeur ontvangt vóór ver
trek vanuit zijn regiocentrum een lijst
waarop alle colli staan aangegeven
welke hij die nacht in de verschillen
de regiocentra moet ophalen. Deze
lijst is samengesteld aan de hand
van de verzendinstructies, welke de
filmverhuurkantoren op maandag
en dinsdag aan de Filmcentrale te
Nieuwegein doorgeven. Deze op
haar beurt verwerkt al deze gege
vens in de computer (waaruit ook
alle verzendstickers rollen, nodig
voor de juiste verzending van alle
colli) en geeft deze via een on-line
verbinding door aan de centrale
computer van Van Gend Loos.
Daardoor is het ook uitgesloten dat