FILM IN 1989
duidelijk, hoe men er dan voor kan zijn, Nederlandse speelfilms niet
in het Nederlands op te nemen.
Het slotcommuniqué
De uit de volgende elf punten bestaande slotverklaring is goedge
keurd door alle aanwezige vertegenwoordigers van producenten, re
gisseurs, distributeurs en bioscoopexploitanten, alsmede van open
bare en commerciële zendgemachtigden.
1. Nationale reguleringen, gebaseerd op overeenkomsten tussen
het filmbedrijf en de televisie, op wettelijke bepalingen, of op
gewoonterecht, dienen te worden gerespecteerd in het belang
van nationale culturele identiteiten.
2. Zowel openbare als commerciële zendgemachtigden dienen de
nationale en de Europese reguleringen te respecteren bij het
uitzenden van speelfilms.
3. Uitzending van televisieprogramma's, bestemd voor een ander
land en in de taal van dat andere land, dienen te geschieden in
overeenstemming met de in dat land geldende voorschriften.
4. Nationale en Europese reguleringen dienen te voorzien in de
handhaving van de chronologische vertoningstermijnen van
resp. bioscopen, video, abonneetelevisie en televisie (window).
Dit is niet alleen in het belang van auteurs, producenten en
rechthebbenden in het algemeen, maar ook in het belang van
zendgemachtigden, distributeurs en van het publiek.
5. Het is gewenst, dat de televisieprogramma's in Europa voor
meer dan de helft bestaan uit Europese producties.
Op dit punt van de slotverklaring is in het voorafgegane al com
mentaar gegeven. Deze regel zou in commercieel opzicht overi
gens een - uiteraard onbedoeld - voordelig effect hebben voor
de bioscoopexploitanten (en voor video).
6. Zendgemachtigden dienen positief te staan tegenover voorstel
len, volgens welke bioscoopfilms zo min mogelijk worden uit
gezonden op voorde bioscoop-exploitanten belangrijke dagen
en tijden.
Uit diverse uitspraken tijdens het congres is gebleken, dat ver
der onderzoek op dit gebied zeker nodig is.
7. Financiële steunmaatregelen voor de filmproductie dienen zo
wel op nationaal als op Europees niveau te worden verruimd.
Indien zendgemachtigden financieel deelnemen in speelfilm
producties, dienen deze steunmaatregelen ook op hun van toe
passing te zijn.
8. Speciale aandacht dient te worden gegeven aan de productie
mogelijkheden in de kleine landen, resp. voor de culturen van
minderheden.
9. In het licht van nieuwe communicatietechnieken dient speciale
aandacht te worden gegeven aan de bescherming van rech
thebbenden, en dienen m.n. dwanglicenties te worden verme
den.
10. Zendgemachtigden dienen onderworpen te zijn aan de normale
bepalingen t.a. v. de omzetbelasting (VAT).
Bioscopen en audiovisuele productie dienen op dezelfde wijze
onder het verlaagde VAT-tarief te vallen als boeken, tijdschrif
ten en kranten.
Het tweede deel van deze aanbeveling komt overeen met het
geen door de heerH.J.A. Tijssen op de conferentie is bepleit. De
tekst van diens voordracht is reeds gepubliceerd in het vorige
nummer van dit blad.
11. Opleidingen op het gebied van televisie en film dienen niet al
leen te zijn gericht op artistieke en technische functies, maar
dienen ook betrekking te hebben op management en organisa
tie.
Minstens even belangrijk als deze aanbevelingen zijn de er bij ge
voegde overwegingen:
- De continuïteit en ontwikkeling van nationale producties, in het
bijzonder van de productie van bioscoopfilms (cinema films) in
Europa is noodzakelijk om redenen van culturele, economische
en sociale aard.
- Deze doelstelling is niet bereikbaar zonder regelingen die leiden
tot een optimale distributie van bioscoopfilms over de verschil
lende vertoningsmogelijkheden.
- Dit beleid is met name noodzakelijk, nu de filmindustrie is gecon
fronteerd meteen sterke daling van de opbrengsten uit bioscopen
en van het aandeel van Europese films in de totale opbrengst.
Het belangrijkste in deze overwegingen is m.i. de expliciete en spe
ciale nadruk op het belang van bioscoopfilms. Deze onderscheiding
van anderssoortige, i.c. televisiefilms is van grote betekenis, gezien
de genoemde omstandigheid, dat bioscoopfilms ook van (groot) be
lang zijn voor de televisie, maar televisiefilms niet voor de biosco
pen. Wat ongenuanceerd acht ik overigens de uitspraak over de ge
daalde opbrengsten uit de bioscopen, tenzij daarmee de opbreng
sten van Europese bioscoopfilms zijn bedoeld, hetgeen er echter
niet staat.
Slotbeschouwing
Zoals aangegeven, zijn er tijdens de conferentie vele opmerkelijke
standpunten geuit waarvan de juistheid evenwel alleen door onder
zoek bevestigd zou kunnen worden. Hierbij gaat het zeker niet alleen
om ingewikkeld en duur onderzoek, maar vaak alleen om het op sys
tematische en betrouwbare wijze bijeenbrengen van in feite al be
schikbare gegevens. Een goed voorbeeld daarvan is de uitspraak in
de voordracht van de jurist Gianni Massaro (de Italiaanse vice-voor-
zitter van Cl.C.C.E.), dat het hem niet mogelijk is, een overzicht te
krijgen van de wetgeving en regelingen over de relatie televisie-film
bedrijf in de verschillende Europese landen.
Ik ben dan ook overtuigd van de noodzaak van een Europees insti
tuut voor onderzoek en documentatie op dat gebied.
Noten
1. Tijdens het congres medegedeeld door één van de officiële sprekers, Sergio
Bruno (marketing director RAI).
2. Vertaling (met commentaar) in "Film" Nr. 3-1988 van:
H.P. Zoller, "Optimierung der Bild- und Tonqualitat im Kino" (in: Dokumentation
Europaisches Filmtheaterseminar, H.D.F., Wiesbaden 1988, blz. 69-72)
3. Jacques Delcuvellerie (raadsadviseur van de intendant van RTBF), "Une situation
d'hyperconcurrence ou passer de la dérégulation a une ecologie audiovisuelle de
l'Europe", blz 7.
4. Zie "Füm" nr. 4, juli 1988.
5. "Film TV Productions in the less wide-spread Languages" - Final Seminar Re
port (N.B.B., Amsterdam nov. 1988).
Het eerstvolgende nummer verschijnt op
woensdag 1 FEBRUAR11989
Reserveren van pagina's voor verslagen,
advertenties, ingezonden brieven, enz.
vóór: 10 JANUARI bij de redactie:
p/a Gofilex Film, Annita Dekker
Tel.: 03402-70202
Fax: 03402-70283
Deadline artwork: 20 JANUARI
Deadline artikelen: 15 JANUARI
FILM zal voorts verschijnen op:
22 MAART (Paasnummer)
10 MEI (Pinksternummer)
5 JULI
13 SEPTEMBER
6 DECEMBER
21