NIEUWBOUW
wordt daarom de samenwerking
gezocht met instellingen en or
ganisaties op het gebied van
dans, toneel, theater, beeldende
kunst en relatief jonge kunstdis
ciplines als fotografie, design en
mode. Het Pinter-festival en het
Festival Film and Fashion zijn
slechts enkele voorbeelden.
RENDEMENT OP INVESTERIN
GEN
Om dit inhoudelijk beleid voort
te zetten en uit te bouwen is ver
dere professionalisering nood
zakelijk. Met een forse eenma
lige investering in de accomoda-
tie en een verhoging van het pro
gramma-budget, kan nu ruimte
vrij komen voor die verdere pro
fessionalisering en afronding
van deze tweede fase in de ge
schiedenis van de Filmtheaters.
Na de woelige jaren van het Vrije
Circuit, staat een goed geoutil
leerde keten van Filmtheaters in
de startblokken; goed geoutil
leerd om de functie als theaters
voor de filmkunst waar te ma
ken. In het plan wordt de optie
uitgewerkt van een afnamever
plichting of quantumregeling
voor de vertoning van films uit
de gesubsidieerde distributie.
De distributie van de kunstzin
nige films krijgt daarmee uiter
aard een hoger rendement. De
verplichting wordt gekoppeld
aan een tegenprestatie nl. een
bijdrage uit het Ontwikkelings-
crediet Filmtheaters.
Voorts wordt in het Beleidsplan
gepleit voor een marktonder
zoek, specifiek voor de Filmthea
ters.
De Filmtheaters werken reeds
langer aan plannen doelmatiger
en effectiever om te gaan met
hun middelen. Daarbinnen past
een marketing-plan en een ver
dere structurering van de activi
teiten. Verdere kwalificatie van
het personeel in de Filmtheaters,
het beter op elkaar afstemmen
van uitbreng, programmering en
publiciteit en standaardisering
van het (betalings-)verkeer zijn
enkele van de items die in de
nota aangehaald worden.
Het landelijk Secretariaat van de
Associatie kan een belangrijke
factor in de realisering van de be
leidsplannen gaan vormen. Aan
sluiting van het Beleidsplan bij
het overheidsbeleid voor de
kunstzinnige film is daarbij ech
ter een eerste vereiste.
Ook binnen W.V.C.-geledingen
begint inmiddels de noodzaak
door te dringen, dat vraag en
aanbod binnen de cultuursector
op elkaar afgestemd dienen te
worden. Getuige de onlangs ver
schenen nota "Vraag Aan Bod",
een uitgave van het Directoraat
Culturele Zaken. In deze nota
wordt uitvoerig ingegaan op de
noodzaak ook binnen de Kunst
en Cultuursector marktgericht te
handelen.
Ook in die zin komen de plannen
van de Associatie dus niet uit de
lucht vallen.
HET PUBLIEK
Wat zal het publiek de komende
jaren van de realisering van de
beleidsplannen gaan merken?
Een verschuiving van het pro
gramma-aanbod van de Film
theaters terug naar de Biosco
pen, met name voor de typische
art-house film, die kleinschalig
te distribueren is op commer
ciële basis?
De plaats van het art-house
genre zal in de Filmtheaters weer
ingenomen moeten worden
door kunstzinnige films. Daarbij
is het echter noodzakelijk dat Bi
oscoop-ondernemingen bereid
te vinden zijn dit genre weer op
te pakken. Initiatieven in die rich
ting worden nu reeds opgezet,
zij het op zeer beperkte schaal
(CannonArt Houses)
Dat daarbij onmiskenbaar be
drijfsrisico's genomen dienen te
worden lijkt buiten kijf. Het ver
trouwen binnen het bioscoopbe
drijf in de cinema zal daarbij op
nieuw op de proef gesteld wor
den. Vooralsnog lijkt er binnen
de N.B.B, weinig manoeuvreer
ruimte aanwezig voor het bedie
nen van het in het NEHEM-rap-
port bejubelde genre "kunstfilm-
kijkers".
Het is en blijft voor liefhebbers
van "art-house" -, kunstzinnige,
historische en avant-garde-film
dus voorlopig raadzaam de Film
theaters van de Associatie goed
in de gaten te houden.
Drs.G.LJ.Bunnik.
Beleidsmedewerker/consulent
van de Associatie van Neder
landse Filmtheaters.
AMERSFOORT
Bijna twee jaar na de brand, welke in januari
1986 het Grand Théatre in Amersfoort, het
vlaggeschip van Jogchem's Theaters BV, ver
woestte, wordt deze maand de eerste paal ge
slagen voor een complex van zeven zalen met
resp. 341, 259, 143, 2 x 134, 110 en 95 plaat
sen, ledere zaal zal worden voorzien van Dolby
CP55.
Medio december 1989 zal het Grand Théatre
haar deuren openen. Dat betekent wel het
einde van de overige vijf bioscopen in Amers
foort als Corso, Cinema en Eurocinema.
ZWOLLE
Twintig jaar geleden werd een aanvang ge
maakt met de inbouw van Studio Z (182 stoe
len) in het bestaande theater De Kroon in Zwol
le. Deze twee bioscopen, nu eigendom van de
Exploitatie Mij. Minerva (Utrecht), gelegen aan
de Diezerstraat zullen eind 1989 definitief wor
den gesloten. En wel op het moment dat een
nieuw complex aan het nabij gelegen Gasthuis
plein wordt geopend, als onderdeel van een
agglomeratie van winkels, kantoren en wonin
gen a la Heuvelpoort-Tilburg. Het nieuwe Mi-
nerva-multiplex zal bestaan uit vier zalen van
resp. 382, 192, 172 en 126 stoelen, alle voor
zien van Dolby S.
Het toekomstige Grand Théatre in Amersfoort.
De Kroon in Zwolle einde 1989.
77