EEN BELGISCHE CONTACTDAG
UNIEKE FILMSTAD KINEPOLIS
Van Bondswege blijft het streven de
contact(mid)dag niet alleen te laten
bestaan uit het vertonen van een of
twee films en een borrel na afloop,
maar ook via gastsprekers interes
sante thema's aan te snijden. Soms
met succes, soms meer tot vermaak
dan tot lering. Het ligt in de bedoe
ling na de zomer deze draad weer op
te pakken en de contactdag nog
meer als informatiedag te program
meren.
Op 4 april was niet het Amsterdamse
Cinema International de lokatie van
het maandelijks samenzijn, maar
werd België gekozen.
In het Gentse Floraliapaleis bezoch
ten meer dan honderd leden een
unieke filmstad, Cités Cinés. Dit idee
werd geboren bij beleidsmedewer
ker van Holland Film Promotion,
Fred de Haas, terwijl de Adviesgroep
Marketing Communicatie voor
stelde de trip uit te breiden met een
bezoek aan Kinepolis, een nieuwe
multiplex te Brussel.
Cités Cinés bleek een expositie waar
aan menigeen zijn of haar hart kon
ophalen. Nadat men dwars door een
projectiescherm de tentoonstel
lingsruimte betreden had en de
ogen zich hadden aangepast aan het
schemerduister, werd men gecon
fronteerd met film, film en nog 's
film, 150 filmfragmenten, geprojec
teerd in decors van Parijs, Rome,
New York, Brussel, Berlijn en Tokio.
Koptelefoons stelden de bezoekers
in de gelegenheid ongestoord deze
manifestatie te ondergaan.
Na een lunch aangeboden door Ci
tés Cinés, werd vervolgens doorge
reisd naar Kinepolis. Een complex
van 26 zalen, dat nog wordt uitge
breid naar 30, en een slordige 7.000
zitplaatsen. De rondleiding begon
met een filmvertoning in het IMAX-
theater op een scherm van 30 bij 20
meter. 'The ultimate cinematic expe-
rience' claimt Kinepolis. Inderdaad
een indrukwekkende ervaring. (Wil
men zelf deze ervaring ondergaan
dan behoeft men binnenkort niet
meer naar Brussel te reizen, daar
ook in Rotterdam een IMAX-theater
haar deuren zal openen.) Na een
voorstelling van 40 minuten werd
ons een blik gegund in de giganti
sche projectiegangen, welke het
complex als het ware in tweeën de
len. De aan weerszijden liggende za
len worden van hier uit bediend.
Op weg naar huis vroeg ik me af om
zo'n complex ooit in Nederland zou
kunnen worden neergezet. De toe
komst zal het leren
Frank van der Putte
\*A
VbC'
vlnr: Paul Visser (Columbia), Martin Kievits (Vestron)
vlnr: Jean Heijl (Warner), Henk Borst (Cloeck Moedigh), en Jan Monden (Nobelaer-
Etten)
vlnr: Abel Abeln (Astra-Klazienaveen), PWibier (Euro-Emmen), Theo Abeln (Smoky-
Stadskanaal) en Frans Nohlmans (Festival-Maastricht)
FOTOGRAAF MET FLITS
Op 4 april namen wij niet de gebrui
kelijke weg naar de hoofdstad, maar
reden wij, Willem van Breene (Film
centrale Nieuwegein) en ik, in tegen
overgestelde richting, naar het Bel
gische Gent.
"Neem meteen wat foto's, Ronald!",
zei mijn baas en redacteur van FILM,
Wim van Roosmalen.
Om verschillende redenen gingen
wij met de auto in plaats van gebruik
te maken van de speciale service
van de N.S.
Dat hebben we geweten:
we werden overspoeld door de
enige sneeuwstorm van deze winter.
Twee-en-half uur later arriveerden
wij bij Cités Cinés, een gigantische
en imposante expositie over 'ons
medium'. Na een welkomswoord
van gastheer J.Dubrulle wilde ik wel
gemoed aan het werk gaan.
"Allez, hé, ge moogt 'ier geen foto's
maken, hé!", sprak de eerste de
beste suppoost en hij pakte me kor
daat bij de arm om me te laten mer
ken dat het hem ernst was.
Na ruim een uur soebatten kreeg ik
bij hoge uitzondering toestemming
(in het Vlaams: toelating) en een
pasje 'Fotograaf met flits'. Mij restte
nog een klein uur om foto's te ne
men van "Contactdag-habitué's'. Die
waren echter niet eenvoudig te vin
den tussen de duizenden bezoekers,
die rondwaarden in de 'Twilight
Zone'.
Gezond verstand bracht raad:
Waar vindt men verhuurders en ex
ploitanten?
Juist, in een dranklokaal! In een film
decorstraat waar bodega's en borde
len elkaar afwisselden, kwam ik ein
delijk toe aan hetgeen ik voor geko
men was. De resultaten staan op
deze pagina. Een aan mij door de Ci
tés Cinés verstrekte "Nota aan de da
mes en heren persfotografen" stelt
dat ik moet vermelden:
'Foto's opgenomen in CITES CINES,
Gent 17/02-21/05/89'. Daaraan vol
doe ik dus nu.
Het bezoek aan Kinepolis in Brussel
hebben we niet meer meegemaakt.
Sneeuw en nog eens sneeuw, met
daartussendoor borden 'Alle richtin
gen' en 'Andere richtingen', maar
geen borden 'Brussel'. We hebben
meer en harder gelachen dan om
een doorsnee Belgen-mop.
Ronald van Dokkum
14
v J}oU\am,