Vrouwen in het Vak:
Filmplan: Anne Marie van Vollenhoven en Riet Zegers
"IN HET FILMBEDRIJF MAG DE ZON NOOIT SCHIJNEN!"
Het plan was Anne Marie en Riet te ontmoeten in hun werkomge
ving, het kantoor van Filmplan aan de Van Eeghenstraat in Amster
dam, maar de chaos veroorzaakt door het leggen van nieuwe vloer
bedekking - de vorige bleek niet bestand tegen de 'vergissingen' van
de huisdieren - en de daarmee gepaard gaande doordringende lijm-
lucht, deed ons vertrekken naar één van die behaaglijke restaurantjes
die Amsterdam rijk is.
Het werd een geanimeerd gesprek doorspekt met anecdotes en ge
lach, maar ook vol onverbloemde kritiek. Kortom: vakkundig, relati
verend, nuchter en met een gezonde dosis humor!
'MEMORIES'
Zowel Anne Marie als Riet draaien al heel wat jaren in het filmbedrijf
mee; voor Anne Marie zijn dat inmiddels 20 enerverende jaren
("geen speld s.v.p!") en voor Riet 17. Ze kennen elkaar nu zo'n 17 jaar
en hebben, hoewel ze samen heel wat hebben meegemaakt en nog
steeds dagelijks nauw samenwerken, nog nooit ruzie gehad, on
danks pogingen daartoe van buitenaf.
Na tot drie keer toe bijna "snelschilders te zijn geweest, richtten ze in
1985 - aanvankelijk samen met collega Jacques Goderick - "Film
plan" op. Daar de samenwerking niet naar zin verliep, besloten ze na
een jaar met z'n tweetjes verder te gaan. Jacques ging heen, Film
plan bleef, nu onder leiding van Anne Marie en Riet.
Over de periode waarin ze samen voor wisselende bazen werkten
voor de 'Stichting Cinema Booking' en de programmering verzorg
den voor de bioscopen van Meerburg, City, Cannon en Holland Exibi-
tors, worden 'bitter-sweet memories' opgehaald. Het was de tijd
waarin ze de 'ins en outs' van bioscoopprogrammering leerden ken
nen en uitgebreide kontakten legden binnen het filmbedrijf, maar
ook de tijd van terugkerende uitbarstingen, omdat hun onafhankelijk
heid en eigen initiatief niet door iedereen evenzeer op prijs werden
gesteld. Lachend vertellen ze om beurten - en soms tegelijkertijd! -
over de barre tijden toen ze voor de zoveelste keer te horen hadden
gekregen dat het bedrijf, waarbij ze in dienst waren, aan een van de
andere bioscoop-concerns verkocht werd.
Door de verhalen heen klinkt nu en dan nog steeds verontwaardiging
over de handelwijze van sommige ex-medewerkers en -werkgevers,
maar ook de solidariteit van vele collega's - vooral op filmverhuur
kantoren - wordt niet vergeten.
FILMPLAN
We laten die tijd voor wat ze is: voltooid en verleden en gaan over
naar het huidige werk van Riet en Anne Marie, Filmplan, een advies-
buro in de ruime zin van het woord.
Filmplan verzorgt de bioscoopprogrammering voor een tiental ste
den en stadjes, waaronder Meppel, Lelystad, Zoetermeer en Roer
mond. Om dit werk op verantwoorde wijze te kunnen doen, moeten
ze op de hoogte zijn van wat er - met name in de Verenigde Staten -
in produktie is en wordt er doorlopend achtergrondinformatie verza
meld, waarvoor buitenlandse vakbladen zoals 'Variety' en de 'Holly
wood Reporter' een belangrijke bron vormen. Van al deze informatie
wordt nauwgezet een kaartsysteem bijgehouden.
Bovendien bezoeken beiden zoveel mogelijk persvoorstellingen om
zo een indruk te krijgen welke films voor hün klanten interessant zou
den kunnen zijn. En daarnaast schrijft Anne Marie ook nog kritieken.
Tot vier jaar terug deden ze voornamelijk de programmering voor de
drie grote steden Amsterdam, Rotterdam en Den Haag, nu richten ze
zich in de eerste plaats op de bioscopen 'in de provincie'. Dat de pro
grammering hiervoor anders verloopt dan voor de grote steden is
duidelijk. In de provincie behoren de films die worden ingezet nage
noeg allemaal tot de Top-20. Voor andersoortige films bestaat daar
bij het publiek helaas weinig belangstelling.
Niet alleen een goede verstandhouding met de verhuurders is be
langrijk voor Anne Marie en Riet, maar ook - en op de eerste plaats -
het kontakt met hun klanten, de exploitanten. Vaak betreft het hier
mensen die om wat voor reden dan ook niet of nauwelijks toekomen
aan het bekijken en beoordelen van films - bij het huidige aanbod een
tijdrovende bezigheid - en het onderhandelen met de verhuurkanto
ren. Om die reden wordt dan ook meestal de hulp van Filmplan inge
roepen. Dat houdt overigens niet in dat de exploitanten afzijdig wor
den gehouden van de programmering. Integendeel: indien gewenst
wordt er voortdurend overleg gepleegd, uitleg en advies gegeven.
Hoewel ze hun werk serieus en met vakkennis uitvoeren, blijft gevoel
voor humor altijd aanwezig. Riet: "Ik werd laatst gebeld door een
klant, die voor zijn bioscoop 'horizontale programmering' wenste.
Omdat in die bioscoop voorheen regelmatig sexfilms vertoond wer
den, vroeg ik of horizontale programmering inhield dat we erbij
moesten gaan liggen!" De betreffende klant bleek jammergenoeg
wat minder gevoel voor humor te hebben dan Riet, maar dat mocht
de pret niet drukken!
19