CINECO, ALLES ONDER ÉÉN DAK
Dommelen. Vooral door de steeds verder toenemende kosten voor
het maken van een professionele film ligt er een mogelijkheid voor
sponsors om hun expertise en hun werkwijze aan te bieden, als een
eerste stap op weg naar een meer volwaardige deelname van het be
drijfsleven aan de speelfilmproduktie.
MEEFINANCIEREN
"Om tot samenwerking te komen en het wantrouwen weg te nemen
is kennis van en respect voor eikaars positie en doelstellingen nood
zakelijk" Om de huidige onzekerheid en onbekendheid weg te ne
men, adviseert Hoevers om te beginnen met sponsoren van films die
al aan de televisie zijn doorverkocht of die worden medegefinancierd
door bijvoorbeeld Elsevier-Vendex Filmbeheer BV. Deze financier
heeft ondertussen flink wat ervaring opgedaan en kan voor het be
drijfsleven een mogelijke sluis zijn, waarlangs geïnteresseerden een
bepaalde zekerheid kunnen halen.
Daarnaast is het belangrijk dat de sponsor, wat zijn produkt in een
film betreft, niet uitgaat van de bestaande ideeën overeen reclames
pot. Gebleken is dat het, voor bij voorbeeld vergroting van de naams
bekendheid, beter is om een produkt zo functioneel mogelijk in de
film te verwerken. Daarbij kan volgens van Dommelen 'de Ameri
kaanse methode' als voorbeeld dienen: in veel Amerikaanse speel
films komt Budweiser bier voor. Niet als naam of seconden lang in
beeld, maar het beeldmerk van Budweiser staat bijvoorbeeld op een
uithangbord waar de acteurs langs lopen, of het merk staat op het
glas waar de acteur nadenkend mee staat te spelen.
LeenVersluis
Redstone Productions B.V.
Marcel Klein feliciteert de nieuwe Cineco
directeur Gerard Prakke (tweede van
rechts), uiterst rechts Mariëtte Prakke.
Op 17 maart konden meer dan
300 genodigden kennis maken
met de nieuwe behuizing van het
laboratorium Cineco. Sinds
mensenheugenis was Cineco
gevestigd in Hilversum. De ver
schillende villa's, waarin de acti
viteiten werden uitgevoerd, ston
den een optimalisering van het
productieproces in de weg en
daarnaast wilde men dichter bij
de producenten zitten, derhalve
werd gekozen voor Amsterdam.
In een leegstaande vleugel van
het pand van Jos Neve aan de
Willem Fenegastraat 39 (indus
trieterrein Overamstel) zijn nu
alle activiteiten gebundeld.
Het machinepark is aangepast
aan de huidige technische eisen
en is tot 24.00 uur bemand. Met
het oog op de steeds strenger
wordende milieu-eisen heeft Ci
neco - als eerste filmlaborato-
rium in de Benelux - een hyper
moderne recyclingmachine aan
geschaft, waardoor gevaarlijke
stoffen, zoals kleurontwikkelaar,
telkens weer opnieuw kunnen
worden gebruikt.
CONSERVEREN ARCHIEFFILMS
Cineco beschikt over nieuwe ap
paratuur voor het conserveren
van oude archieffilms. Het prin
cipe bestaat uit het overbrengen,
waarbij beschadigingen worden
weggehaald, van oude film op
een nieuwe drager, die 'voor het
leven' meegaat. Afhankelijk van
de kwaliteit van het oude filmma
teriaal kan men de machine op
verschillende snelheden laten lo
pen. De printer is dermate veilig
dat met de oude films niets kan
gebeuren. Het eindresultaat is
zelfs mooier dan de oorspronke
lijke beeldkwaliteit.
Cineco kent nu een screenin-
groom met 28 komfortabele fau
teuils, waar, automatisch te be
dienen, zowel 35mm als 16mm
films kunnen worden vertoond.
Tot slot is een nieuwe color-ana-
lyser, een kleur-corrector, geïn
stalleerd, waarin het negatief
materiaal beoordeeld kan wor
den en zonodig kleurcorrecties
kunnen worden aangebracht.
vlnr. Gerrit Visscher (Cine-Vista), Rob Charles (Cineco), Gé van Leeuwen (RVD) en
Wal ter Smid (Cineco).
29