NIEUWE RECLAMECODE VOOR ALCOHOLHOUDENDE DRANKEN
De Stichting Reclamecode heeft een nieuwe reclamecode voor alco
holhoudende dranken behandeld en geaccepteerd. De code is opge
steld en ondertekend door alle producenten en importeurs van alco
holhoudende dranken, alsmede de betrokken productschappen ver
enigd in de Stichting Verantwoord Alcoholgebruik (STIVA).
De fabrikanten, importeurs en productschappen zijn van mening dat
reclame-uitingen gebaseerd op de nieuwe reclamecode, een bij
drage zullen leveren aan verantwoord alcoholgebruik door de (poten
tiële) consument. De aanscherping van de reclamecode betreft met
name de volgende punten:
- collectieve reclame zal nu ook in de gedrukte media verboden zijn.
- alle reclame-uitingen via film of video in bioscopen, discotheken
en gesloten televisiecircuits worden ondertiteld met een educa
tieve slogan.
- de slogan zal wijzen op verantwoord gebruik of waarschuwen te
gen misbruik.
Zo zal bijvoorbeeld 1 op de 5 commercials uitgezonden via de televi
sie worden voorzien van een dergelijk slogan. Bovendien zal er geen
verband mogen worden gelegd tussen alcoholgebruik en actieve be
roepsuitoefening.
In de nieuwe code voor alcoholhoudende dranken zijn suggesties en
aanbevelingen van onder andere de consumentenorganisaties en de
rijksoverheid opgenomen. De reclamecode zal op 1 september 1989
in werking treden en lopende campagnes dienen uiterlijk vanaf 1 ja
nuari 1990 aan de nieuwe code te zijn aangepast. Er is dus een over
gangstermijn om de maatregelen in te voeren.
De code heeft betrekking zowel op reclame via radio en televisie als
ook op de overige media. Een ieder die van mening is dat een re
clame-uiting in strijd is met de nieuwe code kan een klacht indienen
bij de Reclamecode Commissie. Indien de code niet wordt nageleefd
kan er een boete van maximaal f 50.000,- worden opgelegd, die ten
goede zal komen aan de SIRE (Stichting Ideële Reclame).
De aanscherping van de reclamecode is één van de aktiviteiten die de
branche voor alcoholhoudende dranken in het kader van de zelfregu
lering heeft ondernomen. Naast de reclamecode wordt er tevens ge
werkt aan een nieuwe gedragscode in overleg met de slijters en de
levensmiddelenhandel. Naast de algemene bepalingen, die in een
aantal artikelen zijn omschreven, wordt gesteld dat terughoudend
heid in alle reclame-uitingen is geboden.
MEDIA BEPALINGEN
In reclame-uitingen moet de suggestie van onverantwoord en onma
tig alcoholgebruik in welke vorm dan ook worden vermeden.
In één van de artikelen, waarbij de reclame-uitingen die in bioscoop,
theaters, besloten televisiecircuits en discotheken door middel van
film en video worden vertoond anders dan genoemd in artikel 22,
staat dat iedere reclame-uiting dient te worden voorzien van een edu
catieve slogan.
In dit artikel 22 van de media-bepalingen staat nadrukkelijk vermeld
dat reclame-uitingen voor alcoholhoudende dranken in de vorm van
commercials en advertenties niet mogen worden geplaatst c.q. ver
toond respectievelijk ten gehore gebracht in bioscopen direct vooraf
gaand aan, tijdens of direct volgend op kindermatinees.
Op grond van in het verleden met het parlement gevoerde discussies
is deze reclamecode voor alcoholhoudende dranken tot stand geko
men en er zal op de naleving hiervan door de Stichting Reclamecode
worden toegezien. Het is te verwachten dat het parlement met deze
zelfregulering accoord zal gaan waardoor vanaf 1 januari 1990 het
vertonen van reclamefilms en commercials voor alcoholhoudende
dranken eveneens aan bepaalde regels is onderworpen voor zover
het de vertoning betreft in bioscooptheaters.
Alhoewel het aantal reclameboodschappen voor alcoholhoudende
dranken in aantal in de bioscoop niet is beperkt, mag wel worden ge
steld dat het onbeperkt vertonen van reclamefilms en/of commer
cials voor deze artikelen er niet toe bijdraagt dat de sfeer in de bio
scooptheaters bij het alleen maar vertonen van films voor alcohol
houdende dranken en tabaksartikelen wordt verhoogd.
Ook van bioscoop- en reclame-exploitanten mag dienaangaande een
zekere zelfdiscipline worden verwacht willen wij in de toekomst de in
komsten voortvloeiende uit de te vertonen reclamefilms zeker willen
stellen.
Th. de Ruiter,
Cinescope BV
Meryl Streep en Neil Fitzpatrick in
ACRYINTHEDARK(Cannon)
35