VA4> NIEUWS
GRAND PRIX VOOR TOONDER STUDIO'S
Op het 30e internationale industriële Film Video Congres Rome
heeft Nederland een groot internationaal succes behaald. Toonder
Studio's heeft met de film "Cadans", gemaakt in opdracht van de Ne
derlandse Spoorwegen, de hoogste onderscheiding de Grand Prix
behaald op dit belangrijkste festival voor opdrachtfilm- en videopro-
dukties. Van de 170 ingezonden audiovisuele programma's uit 15 ver
schillende landen bleek de film "Cadans" van regisseur Pieter-Rim
de Kroon (34 jaar) de grote winnaar. De film was al eerder succesvol
op de nationale SAM Film- en Videomanifestatie met de Prix d'Am-
sterdam en een speciale prijs voor het camerawerk van Peter Sma
ling en Pieter-Rim de Kroon.
In totaal namen 15 Nederlandse av-produkties, zijnde het maximale
toegestane aantal per land, deel aan dit internationale festival. Het
behalen van de Grand Prix betekent voor Nederland een grote inter
nationale erkenning.
ANDERE PRIJZEN
Naast de Grand Prix en de eerste prijs in de categorie Dienstverlening
voor "Cadans" waren er nog een aantal Nederlandse successen. De
films "Just checking" gemaakt door Van Liempd Filmprodukties voor
Heineken International en "A car is Born" geproduceerd door Majoor
Beishuizen voor Volvo Car behaalden een derde prijs in de categorie
Produkten en Materialen. In deze zware categorie dongen 30 produk-
ties mee naar een onderscheiding. Een extra prijs (The 1989 "One
World" Award) was voor Henk van Mierlo Kreatieve Kommunikatie
voor zijn film "Pushing the limits" gemaakt voor Philips Internatio
nal.
Voor de films "Just checking" en "Cadans" bestaat internationale be
langstelling voor distributie. De Japanse televisie wil "Cadans" in ja
nuari op het scherm brengen.
VIEWING NOVEMBER
Het programma-aanbod tijdens de laatst gehouden VAP-viewing
was allerminst vermoeiend, hooguit waren het enkele lang uitgeval
len produkties die de verzamelde pers, producenten en opdrachtge
vers drie en half uur in hun greep moesten houden.
Dat gold niet voor het eerste band/diaprogramma, 12 minuten, 15
projektoren, van Leo Schepman Audiovisuals, gemaakt voor Het Pa
rool. Een moeilijke opgave voor de scriptschrijver, want journalisten
kunnen genadeloos oordelen waar het de schrijverscapaciteit van
reklame- en AV-produktiebureau's betreft.
Niettemin kon het voltallige redaktionele team van Het Parool zich
uitstekend vinden in het scenario van Peter Möricke. De twee ver
toonde band/diaprodukties vormden een onderdeel van een theater
totaalprogramma waarmee Het Parool betrokkenen wil informeren
en motiveren omtrent haar revitaliseringsplannen. Het programma
is geregisseerd door Peter van den Dungen en de produktiekosten
bedroegen f 75.000,--.
Een impressie van wat er achter de schermen van de Nederlandse
musea gebeurt, geeft de 16mm film "De Dienstingang - Het museum
via een achterdeur" van Signum Informatieprojecten. Het duurt drie
kwartier en dan is het beeld nog steeds niet volledig. Dat kan ook niet
volgens de makers. Het gaat erom dat een breed publiek nu eens ziet
wat er allemaal komt kijken om het museum - ofwel het collectieve
geheugen van een samenleving - in stand te houden. Aangezien de
film werd vertoond in de lange versie en er tevens een versie is ge
maakt van 25 minuten (met een sterk accent op sponsoring) bleef de
kijker zitten met de vraag wat doen die extra 20 minuten ertoe als je
toch niet de pretentie hebt volledig te zijn?
De film zal worden uitgezonden door NOS-TV Verder is hij bedoeld
voor vertoning door musea aan een breed publiek en wordt wellicht
Pieter-Rim de Kroon, regisseur van "Cadans", met de Grand Prix voor het Colloseum
te Rome.
commercieel gedistribueerd naar scholen etc. De korte versie zal
door museumdirekties worden gebruikt bij het leggen van kontakten
met het bedrijfsleven voor mogelijke sponsoring.
Kees Hin en Jan van Lieshout gaven adviezen voor deze film en de re
gie was in handen van Bernie IJdis. Produktiekosten: f 300.000-
Voor wie het niet wist en toch is overgestapt op een computerinfor-
matiesysteem: er bestaat een Centrum voor Informatieverwerking
(CVI) waar potentiële opdrachtgevers terecht kunnen voor advies
omtrent de keuze van een automatiseringsbedrijf. Het CVI is een
dochter van de Nederlandse Spoorwegen en heeft vanaf het prille be
gin van haar 25-jarige bestaan de NS als grote klant gehad. Het besef
dat de rest van het bedrijfsleven ook wel eens iets zou kunnen heb
ben aan een bedrijf als het CVI begint weliswaar laat door te dringen,
maar wellicht is er nog redding mogelijk...
Aan "Keuze" van Toonder Studio's zal het niet liggen. In opdracht van
het CVI maakte Toonder een fraai programma op Betacam SP, naar
een scenario van Henjo Guitjens en geregisseerd door Robert van
Alphen, waarin de vragen die potentiële opdrachtgevers zich stellen
bij de keuze van een automatiseringsbedrijf gestalte krijgen middels
animatiefiguurtjes van klei die in de meest grillige vormen kunnen
veranderen. Produktiekosten f 129.000,- voor 14 minuten informa
tief entertainment.
Hoe werkt een ondernemingsraad, hoe deskundig moet die zijn en
wat zijn de rechten en bevoegdheden van zo'n apparaat? Op deze en
nog veel meer vragen beoogt het programma "Werkwijze(r) O.R."
van TFC Audiovisuele Produktie antwoord te geven. Het betreft hier
geen opdrachtfilm maar een generiek programma van TFC Audiovi
suele Produktie voor de mediapoot van dit bedrijf. Het is een onder
houdend programma waarbij enigszins het gevaar bestaat dat het
verhaal en de akteurs een eigen leven gaan leiden. Niettemin kan
"Werkwijze(r) O.R." een zeer bruikbaar hulpmiddel zijn voor onder
nemingsraden om het funktioneren van de eigen O.R. onder de
loupe te nemen en te zoeken naar meer doeltreffende werkwijzen.
Ondernemingsraden en directies kunnen het 37 minuten durende
programma bij TFC huren of kopen. Het scenario is gemaakt door
J. de Greef die samen met W.C. Nieuwboer het programma regis
seerde.
Hoe genmakkelijk je een bank kunt oplichten werd duidelijk in het
programma "Zeker Weten" van Total Video Productions in opdracht
van de divisie Veiligheidszaken van NMB Bank. Door routineus optre
den van personeel kunnen 'klanten' moeiteloos hun slag slaan. Een
77