JANUARINUMMER FILM
40 JAAR NA-OORLOGSE
BIOSCOOPRECLAME
10 JAAR BIOSCOOPRECLAME
CINESCOPE NIEUWE STIJL
Na de Tweede Wereldoorlog heeft de bioscoopreclame in Nederland
een grote vlucht genomen.
Weliswaar waren er voor de oorlog een aantal bedrijven, die zich met
de exploitatie van reclame in bioscopen bezig hielden, doch dit be
perkte zich voornamelijk tot de exploitatie van dia-reclame in de ver
schillende steden. Deze exploitanten waren verenigd in de Neder
landse Vereniging van Bioscoopreclame Exploitanten, die los van de
toenmalige Nederlandse Bioscoop Bond, een eigen beleid voerde.
Na afloop van de voor het Nederlandse Bioscoopbedrijf zo donkere
periode werd door Central Film A.G. te Zürich, in samenwerking met
het toenmalige Advertentiebureau DeLaMar te Amsterdam, Cefima
film opgericht, dat zich ging bezig houden met het vertonen van re
clamefilms van Zwitserse origine voor produkten, die toen op de Ne
derlandse markt kwamen, zoals Silvikrin haarshampoo, Ovolmaltine
drank en Kolynos tandpasta.
De in Zwitserland geproduceerde en nagesynchroniseerde reclame
films hadden allen een lengte van ongeveer 120 meter.
IN DE VIJFTIGER JAREN leidde de technische ontwikkeling en de
vraag naar meer vertoningsmogelijkheden ertoe, dat men al spoedig
overging tot het vertonen van 2 reclamefilms van ieder 60 meter.
Deze vertoningen vonden allen plaats op basis van een voor iedere
bioscoop vastgestelde meterprijs aan de hand van standing, capaci
teit en ligging, een systeem dat bij de adverteerders vele protesten te
weeg bracht.
IN DE ZESTIGER JAREN werd dit systeem verlaten en vervangen
door een prijsstelling, uniek in Europa, gebaseerd op het werkelijke
aantal bezoekers per voorstelling en dat thans nog in grote lijnen zo
functioneert.
IN DE ZEVENTIGER JAREN namen een aantal bioscoop-exploitanten
de reclame-exploitatie echter zelf ter hand, hetgeen leidde tot de li
quidatie van de Nederlandse Vereniging voor Bioscoopreclame Ex
ploitanten.
Ook Jogchem's Theaters te Bunschoten en Wolft Bioscoop Onderne
ming te Utrecht gingen deze weg op, door niet alleen zelf een onder
neming op te richten, doch ook een aantal ondernemingen op het ge
bied van Bioscoopreclame over te nemen.
Vanaf dat moment - nu bijna 10 jaar geleden - werd Cinescope, des
tijds gevestigd te Amsterdam, de onderneming die voor Jogchem's
en Wolff naast Actieffilm te Groningen en Euro Bioscoopreclame te
Den Haag alsmede Uniefilm te Hilversum zich bezig ging houden met
de reclame-exploitatie.
IN DE TACHTIGER JAREN werd deze onderneming, thans gevestigd
te Utrecht, uitgebouwd tot de Cinescope groep, zoals deze nu opera
tioneel is en zich nu niet alleen meer bezig houdt met de acquisitie
en vertoningen van reclamefilms en dia's.
Een moderne fotostudio, uitgerust met computerapparatuur niet al
leen voor het vervaardigen van dia's, doch ook voor andere aktivitei-
ten binnen de bioscoopexploitatie, staat ter beschikking.
Verder werd aan deze bestaande aktiviteiten toegevoegd de foyer-vi
deoreclame, het vertonen van reclameboodschappen tussen de trai
lers van de te verwachten speelfilms.
Ook op het gebied van de automatisering werden aktiviteiten ontwik
keld, waartoe thans Cinescope Automatisering B.V ter beschikking
staat, die zich niet alleen toelegt op aktiviteiten voor de eigen onder
nemingen van de Cinescope groep, doch ook voor Jogchem's Thea
ters en Wolff Bioscoopbeheer zich bezig houdt met de automatise
ring van onder andere de bioscoopkassa's en administratie.
Enige tijd geleden is er gestart met de plaatsing van electronische
lichtkranten in bioscopen, terwijl verder de bemiddeling wordt ver
leend voor de aanschaf van dia- en videoapparatuur.
Verschillende onafhankelijke exploitanten hebben in de loop der tijd
hun reclame-belangen ondergebracht bij Cinescope, zodat thans ge
steld kan worden dat met Cinescope van het totale bioscoopbezoek
circa 40% wordt bereikt. Buiten de drie grote steden kan zelfs wor
den gezegd dat dit 60% is.
DE NEGENTIGER JAREN zullen niet ongemerkt aan het bioscoopbe
drijf voorbijgaan, doch de leiding van Cinescope met haar medewer
kers richt zich thans reeds op deze periode, teneinde ook dan, zoals
nu reeds het geval is, de bioscoopexploitant in alle opzichten ten
dienste te kunnen staan.
1990 EEN DYNAMISCH JAAR - CINESCOPE IS ER KLAAR VOOR.
Th. de Ruiter
Het eerstvolgende nummer verschijnt op
vrijdag 26 januari
Reserveren van pagina's voor verslagen,
ingezonden brieven, enz.
vóór: 22 december bij de redactie:
Annita Dekker
Tel.: 03402-70202
Fax: 03402-70283
Reserveren van pagina's voor advertenties
vóór: 22 december bij
Filmplan
Tel.: 020-793843
Deadline kopij: 5 januari
Deadline artwork: 12 januari
81