FEBRUARI 1970
PREMIERE'S: Belmondo - Deneuve - Truffaut, een huwelijksadvertentie kost
weinig...maar misschien wel je leven! LA SIRENE DU MISSISSIPPI (Nova)
Regelrecht van de Cinemanifestatie nu première Kriterion (Amsterdam)
Anouk Aimee Gary Lockwood in Jacques Demy's MODEL SHOP. Zij zit
voor hem als een verleidster - Maar het is een pose - Betaalde pose - Totdat
hij zijn hart blootlegt (Columbia) Een superieure Cosa Nostra organisatie
draait in Parijs, Rome en New York op volle toeren. Alain Delon, Jean Gabin,
Lino Ventura in Henri Verneuil's LE CLAN DES SICILIENS (Fox) STILETTO.
De auteur van "The Carpetbaggers" en "The Adventurers" Harold Robbins op
vlijmscherp niveau! Met Alex Cord Britt Eklund (Fox) Voor niets deinsde
hij terug om meer te weten en feller te genieten. Richard Burton en Elizabeth
Taylor in DOCTOR FAUSTUS (Columbia) DE STUNTMAN...elk uur van de
dag waagt hij zijn leven. Met Gina Lollobrigida Robert Viharo (Paramount)
Dustin Hoffman en Mia Farrow in JOHN EN MARY, een modern levenspa
troon van zien, beminnen en genieten. (Fox) DE SEX EN EVA. De film die
letterlijk en figuurlijk alles uit de doeken doet, voor mensen die
iets...veel...of...alles denken te weten... In prachtige natuurlijke kleuren
(Filmex) Op drift in de ruimte, MAROONED, met Gregory Peck, Richard
Crenna, David Janssen en Gene Hackman (Columbia)
Renovatie Saskia Arnhem. Het Rotterdamse interieur-architectenbureau
J.D.M.Joosen heeft het Saskia Theater in Arnhem (Looierstraat) gereno
veerd en aangepast aan de eisen van de jaren '70.
Renovatie 'De Drie Kolommen' Aalsmeer. Kortelings is ook de renovatie
van de bioscoop De Drie Kolommen, Stationweg 19 in Aalsmeer gereed
gekomen.
Bert Haanstra filmproduktie. Er worden voorbereidingen getroffen vooreen
lange kleurenfilm over het thema "Paralellen in menselijk en dierlijk gedrag".
Het plan is in het stadium van "Verkenning van mogelijkheden". Als adviseurs
worden gevraagd: Prof.Baerends (Groningen), dr.D.Hillenius (Amsterdam),
prof.Lorenz (Wenen), prof.N.Tinbergen (Oxford) en de heer Anton Koolhaas
(Amsterdam).
Jeugd dwingt theater tot sluiting. Culemborg zit voorlopig zonder bio
scoop, omdat het enige theater tijdelijk is gesloten.
De directie van het City theater ging tot sluiting over nadat, ondanks vele
waarschuwingen, dejeugd doorgingen met de voorstellingen te verstoren en
vernielingen aan te richten.
50 jaar 'Centraal' Krommenie..dit heuglijk feit werd die dag gevierd met
een feestelijke voorstelling van "Funny Girl"...
Te koop in Rotterdam. Bioscooptheater: 750 zitplaatsen, gunstig gelegen.
Gebouwen, woningen enz. in zeer goede staat. Kan ook voor andere
branches dienen.
Cinemanifestatie '70 Uitslag prijs van het publiek
1Le clan des Siciliens 6. Lucia
2. Porcile 7. Jagdszenen aus Niederbayern
3. Strijd om Algiers 8. Doublé suicide
4. Lions love 9. La loi du survivant
5. The killing of Sister George 10. De roden en de witten
Raad voor de Kunst. Aan de heer J.M.Lücker is op zijn verzoek eervol
ontslag verleend als voorzitter van de afdeling Filmkunst van de Raad van de
Kunst, zulks onder dankbetuiging voor de bewezen diensten. In zijn plaats
is benoemd de heer J.G.J.Bosman te Aerdenhout. Voorst hebben de heren
B.Smit te 's-Gravenhage en Ch.Huguenot van der Linden te Amsterdam
ontslag verzocht van de afdeling Filmkunst. De Nederlandse Beroeps
vereniging van Filmers heeft voor hun plaatsen voorgedragen de heren
J.Wiegel te Soest en W.H.ündner te Amsterdam. Hun benoeming kan
binnenkort worden verwacht.
Polygoon presenteert: De "Cinemanifestatie 1970" in Utrecht en Eindhoven:
internationale beroemdheden waren aanwezig bij de premiere's van hun film
de Wereldkampioenschappen schaatsen voor dames in Heerenveen, waar
de Russin Nina Statkevitsj als 1 e eindigde, gevolgd door Stien Kaiser en Ans
Schut de beroemde Franse regisseur en acteur Jacques Tati is op Schihol
een film aan het maken de Haagse Beatgroep "Shocking Blue" bereikte de
1 e plaats in de Amerikaanse hit-parade met "Venus". Zij kregen hiervoor een
ere-penning en traden exclusief op voor onze camera's
"Indien de overheid aangesproken wordt op haar taken - waarbij
men van mening kan verschillen over waar die overheid wel en
niet op aangesproken wordt - dan kan de overheid bij een
bedrijfstak als deze alleen randvoorwaarden scheppen. Zij beseft
dat de Nederlandse overheid omroepbijdragen heft om de omroe
pen in staat te stellen programma's te maken. Het Stimulerings
fonds is inderdaad in het leven geroepen omdat de politiek -
mogen we daar misschien eens een compliment voor - van
mening was dat er meer aan cultuur gedaan zou moeten worden.
Ik vind dat dat op zich een ingreep is. En dat soort van ingrijpen
mag de politiek van mij ook doen."
Zij schaart zich achter Blokker's stelling dat de Nederlandse
omroepen zich weinig aantrekken van wat er gebeurt. Naar haar
idee moeten afgestudeerden aan de Filmacademie een kans
krijgen bij de omroepen, maar dat gebeurt bijna niet omdat de
bedrijfstak in Nederland eigenlijk heel klein is en omdat Hilversum
er niet toe overgaat om meer Nederlandse produkten, documen
taires en televisiefilms te maken. "Vanwege geldgebrek, zegt de
omroep, maar daar zet ik mijn vraagtekens bij."
Van Nieuwenhoven sluit haar betoog, "Ik weet wel dat uiteindelijk
geld altijd datgene is waardoor iets wel of niet draait, maar ik zou
toch zo graag de illusie houden dat als het werkelijk om kunst en
cultuur gaat, dat we dan ook goed in ons hoofd moeten hebben
waar het geld heen moet. En dan moeten we er ook voor vechten
met elkaar. Ik vind het niet terecht om te zeggen 'De politiek heeft
er niks aan gedaan', want bijna alles watje meer had kunnen doen
zou meer geld geweest zijn. Eerst moet je een allesomvattende
visie hebben over waar je uit wilt komen, maar dat mag de politiek
nooit alleen doen. Dat kan de politiek alleen maar samen met u,
zoals u hier zit."
FILMMAKERS IN BENARDE POSITIE
De televisie als distributiekanaal heeft een heel belangrijk deel van
de taak van de bioscoop overgenomen, de televisie heeft de
bioscoop uitgehold, stelt Blokker. Er bestaat behoefte bij het
Nederlandse publiek aan Nederlands produkt, zowel voor de buis
als voor de bioscoop. Er bestaat een grote samenhang tussen de
taken van de film en de televisie. En de overheid moet daar in
termen van geldstromen iets aan doen. Overigens laakt Blokker
de postgevatte gedachte dat het Stimuleringsfonds en het
Cobofonds omroepgelden betreffen. De overheid besefte dat
televisie in Nederland op buitengemeen laag niveau stond. Dank
zij Brinkman zijn het Stimuleringsfonds en in zekere zin ook Cobo
in het leven geroepen om te proberen dat niveau, onder dwang,
te verbeteren. In Hilversum heerst de illusie 'Dat is eigenlijk ons
geld en geef het maar naar rato aan alle omroepen'. "De overheid
dient daar vierkant en voortdurend stelling tegen te nemen."
H.Klap brengt naar voren dat Europees gezien de grens van een
low budget-film tussen de 4 a4,5 miljoen gulden ligt; daarentegen
schommelt het gemiddelde van bij het Productiefonds inge
diende begrotingen tussen 1,5 en 2 miljoen gulden, uitschieters
daargelaten. De financieringsmogelijkheden in dit land staan niet
meer toe. Het verschil van twee miljoen wordt gedragen door de
filmmakers zelf via participatie en uitgestelde betalingen. De
filmmakers verkeren sociaal gezien in een uiterst benarde positie.
Derhalve wijst hij de gedachte eventueel Financiën en Economi
sche Zaken in te schakelen niet direct van de hand.
TWEE INDUSTRIEËN
Geld is niet zo zeer het probleem, meent W.Verstappen, maar de
distributiekanalen die zijn dichtgetimmerd door de politiek. Die
12