Bioscooponderneming A.F. Wolff b.v
Wenst alle bedrij f sgenoten
een voorspoedig 1991
"Een filmjournalist moet volstrekt onafhankelijk werken. Een
recensie kan niet anders dan subjectief zijn, mag en moet dat ook
zijn. Door de kennis die de trouwe lezer heeft van de journalist, is
hij in staat die subjectieve recensie te interpreteren. Zo van: als
Linthorst die film niks vindt, vind ik 'm vast de moeite waard!",
zegt ze grinnikend.
Er zijn bladen die onder recensie de synopsis van een film
verstaan en geen uitgesproken oordeel geven. De bezoekers
oordelen zelf wel.
Richt je je met jouw uitgangspunt niet op een relatief klein deel van
de bevolking?
Gerdin: "Natuurlijk, maar daar heb ik niks op tegen. Slechts een
minderheid heeft zoveel interesse dat hij regelmatig recensies
leest. Bovendien: een groot publiek, wat is dat? Toch ook alleen
maar een verzameling individuen? Het enige dat je kunt doen, is
je eigen uitgesproken mening geven, maar altijd met redenen
omkleed, dat wel."
Is die onafhankelijke positie onder alle omstandigheden te bewa
ren? Ik kan me voorstellen dat het wat pijnlijk is om bijvoorbeeld
een interview met een buitenlandse regisseur te doen - geheel of
ten dele bekostigd door de distributeur - en dan voor de dag te
komen meteen negatief stuk. Daar zal de desbetreffende verhuur
der niet blij mee zijn!
Gerdin: "Helaas zijn er persmensen die weinig meer zijn dan het
verlengstuk van de promotiecampagne van een distributeur. Met
name de Nederlandse omroepen bieden nauwelijks plaats aan
onafhankelijke journalistiek.
Ik vind integriteit van het grootste belang. Als je onder alle
omstandigheden integer blijft, weten de mensen wat ze aan je
hebben. Dat maakt het leven alvast wat simpeler. Als een
distributeur mij vraagt een interview te doen, doe ik dat alleen als
ik er zelf in geïnteresseerd ben. Verder moet ik er een eigen draai
aan kunnen geven. Ik bedoel, alleen - en niet in gezelschap van
anderen - met de betreffende persoon kunnen praten. En als een
interview dan toch negatief uitvalt - dat gebeurt wel eens - heb ik
nog nooit commentaar van een distributeur gehad."
NIET 'GROOTS EN MEESLEPEND'
Uiteraard komt de situatie van de Nederlandse filmproduktie ter
sprake. Dat de filmjournalist zich wel degelijk bezig houdt met de
specifieke problemen van de filmindustrie, wordt - voor degenen
die daar aan twijfelen - al snel duidelijk.
Het lijkt of - alle discussieforums, platforms, commissies, praat
groepen en werklunches ten spijt - de toekomst van de Neder
landse film er niet rooskleuriger op wordt. Wat is naar jouw
mening de kern van het probleem?
Gerdin: "Het is wat al te simpel om de filmmakers steeds maar
weer de schuld te geven. De werkwijze van het Produktiefonds en
het Fonds voorde Nederlandse Film kan ook ter discussie gesteld
worden. Zij zijn destijds in het leven geroepen om de continuïteit
van de filmproduktie te waarborgen. Nu hebben we te maken met
stagnatie, er zit dus iets fout. Het zou geen kwaad kunnen om de
samenstelling van de commissies, die beslissen of een scenario
al dan niet voor subsidie in aanmerking komt, eens te herzien.
Kijk, tegen de tijd datfilms als 'Dorst' of 'De Gulle Minnaar' erdoor
komen, krijg ik zo m'n twijfels! De leden van de diverse commis
sies worden m.i. nog veel te vaak gezocht in filmkringen, onder
het motto: wie wil die mag! Vertegenwoordigers vanuit andere
kunstdisciplines zouden een verrijking kunnen zijn, moet men
daar niet eens wervend rondgaan? Eruditie, een open geest,
28