HERZIENE OVEREENKOMST MET FILMTHEATERS
EN FILMHUIZEN ZET ZAKEN OP SCHERP:
TIJD VOOR EEN VERZOENEND WOORD ONDER DE KERSTBOOM
Op 23 november jl. is in een bijeenkomst van het Bestuur van de
N.B.B, en het Bestuurvan de A.N.F, het herziene Associatieverdrag
ondertekend.
De overeenkomst tussen de Associatie en de N.B.B, dateert van
1985. Sindsdien zijn er een aantal omstandigheden die bij de
totstandkoming van de overeenkomst van belang zijn geweest,
veranderd. Dit op zichzelf was al voldoende reden om herziening
van het verdrag te overwegen. De directe aanleiding voor het
voeren van overleg met de Associatie lag echter in een uitspraak
van de Commissie Disciplinaire Rechtspraak d.d. 13 december
1988, waarin werd geconstateerd dat de bepalingen van het
verdrag onvoldoende op de praktijk waren afgestemd en dat het
Bondsbestuur onvoldoende duidelijk was geweest ten aanzien
van het beleid ter handhaving van het verdrag.
Na intensief overleg tussen beide partijen is overeenstemming
bereikt over een herziene overeenkomst. Alle leden zullen hierover
nog uitgebreid worden geïnformeerd.
Ook in de toekomst zullen wijzigingen noodzakelijk zijn al naar
gelang de omstandigheden die van belang zijn voor de relatie
tussen N.B.B, en A.N.F, en de opvattingen daaroverzich evolueren.
Voorzitter van de N.B.B., Drs.J.Ph.WoIff, en de voorzitter van de A.N.F.,
J. Haasbroek, na de ondertekening van het nieuwe verdrag.
De ondertekening van de herziene overeenkomst tussen de
Associatie van Nederlandse Filmtheaters en de Nederlandse Bond
van Bioscoop-en Filmondernemingen, 23 novemberj.l., voertde
drukop het artistieke beleid binnen de Filmtheaters en Filmhuizen
verder op. Laat er bij voorbaat geen twijfel over bestaan dat de
N.B.B. - distributeurs een bij vlagen zelfs hoogst fijnzinnige neus
hebben voor het artistieke produkt. Eerlijk is eerlijk, de kwaliteits
cinema in Nederland kan niet meer zonder de aankopen van The
Movies, Meteor, Hungry Eye Pictures, Argus Film, Concorde,
Melior om er even een paar te noemen. Daar valt niets op af te
dingen.
TEGENSTELLINGEN ACHTERHAALD
In eerdere bijdragen in dit vakblad (Nr. 2,1990, nr. 5,1989) voor
de Cinema is reeds gewezen op een aantal constateringen die in
de considerans van de overeenkomst werden gemaakt. De tegen
stellingen van weleer tussen Filmhuizen en Bioscopen zijn uit de
tijd. Dat is twee keer jammer en twee keer prettig tegelijkertijd.
Jammer, omdat het betekent dat er nog maar een tiental Film
theaters zijn die zich met een exclusief artistiek programma
aanbod kunnen profileren. Jammer ook omdat de Filmtheaters en
Filmhuizen nu nog makkelijker een keuze opgedrongen krijgen
tussen budget en bedoelingen, tussen financieel en artistiek
beleid. Prettige bijkomstigheid is dat de subsidie-gelden nu met
een zakelijke aanpak gecombineerd kunnen worden; de beschei
den opbrengsten leveren wat extra financiële ruimte.
PUBLIEK WEET DE WEG
Prettigste gevolg van de nieuwe overeenkomst tussen NBB en
ANF is echter dat veel titels nu zonder veel extra omhaal recht
streeks hun weg kunnen vinden naarde Filmtheaters en Filmhuizen.
Het publiek in Nijmegen kreeg zo dus toch een kans op Wild at
Heart, Maastricht ontbeerde geen Camille Claudel, Arnhem reser
veert een zaal voor Madame Bovary en zo voorts. Inmiddels weet
ook het publiek haar weg te vinden. Vrij van cinefiele pretenties
kiest men voor het brede aanbod van de Filmtheaters en Film
huizen. In Nijmegen wees een publieksenquête uit dat men alle
vertrouwen heeft in de programmering van het Filmcentrum De
Mariënburg (een Filmtheater). Een paar jaar terug wist men nog
een keur aan titels te noemen die men zelf graag eens wilde zien.
Nu gaat men in het volste vertrouwen dat er altijd wel wat van zijn
gading te halen valt. En terecht, want het programma-aanbod van
dit multiplex onder de Filmhuizen liegt er niet om. Er zijn weken
bij dat er 7 - 8 verschillende titels dagelijks vertoond worden.
Alleen in Rotterdam, Filmtheater Lantaren/Venster wordt dat nog
geëvenaard. Daar veert je harttoch van op. Laat Nederland blij zijn
met zulke centra voor de cinema.
OVERHEID BELANGRIJK GEBLEVEN
De ontwikkelingen in de Filmtheaters blijkt geen enkel excuus
voor gemeentelijke overheden om niet bij te blijven springen. Al
moeten we op onze tellen passen want na Den Haag, waar grif een
ton gekort werd, is het uitkijken geblazen. Ook een breed aanbod
van kwaliteitsfilms kan niet alleen aan vrijwilligers worden over
gelaten, de apparatuur is kostbaar en de veiligheid van de bezoe
kers vraagt om een professionele aanpak. Het door W.V.C, inge
stelde Ontwikkelingscrediet Filmtheaters heeft inmiddels zijn
functie meer dan bewezen. Er is al meer dan een half miljoen
uitgekeerd en vele gemeenten hebben samen meerdere miljoe
nen geïnvesteerd in de kwaliteitsverbetering van de Filmtheaters.
Ook die trend zet zich voort. Reeds eerder werden de plannen
gemeld in plaatsen als Deventer, Apeldoorn, Eindhoven, Breda.
Ook Rotterdam is van plan weer fors te gaan investeren in het
Lantaren/Venster Filmtheater dat ook in artistiek opzicht weer
opbloeit dankzij o.m. de samenwerking met de Rotterdamse
Kunst Stichting.
EXCLUSIEVE ROL VOOR KLEINE GROEP FILMTHEATERS
Maar even weg van de euforie, terug naar de harde werkelijkheid
van het klooster van de kunstzinnigheid. Staan de deuren nu ook
open voor een aanbod aan films waar niet meteen de kijkcijfer-
terreur overheen moet? Die vraag moet met een weifelend ja
beantwoord worden.
Gelukkig is er nog steeds een W.V.C, beleid dat de aankoop
65