STICHTING VIDEO VEILIG TOTAAL OVERZICHT STRAFRECHTELIJKE AKTIES EERSTE KWARTAAL 1992 '92 '91 63 39 22 18 41 21 ning wordt aangedrongen. Deze motie is met algemene stemmen aangenomen op de jaarvergadering waar ik als gast aanwezig ben geweest, en ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat zo veel eensgezindheid zonder gegronde redenen niet kan bestaan. (Deze motie is inmiddels gepubliceerd in Filmecho/Filmwoche van 10-4- 92. Gezien de kennelijke verontrusting die uit de motie spreekt, en de gedeeltelijk overeenkomstige situatie in Nederland, is een vertaling er van met enige toelichting als appendix bij dit artikel gevoegd.) Conclusies In zijn inleidende toespraak is door Franz Seitz, voorzitter van de vereniging van Duitse producenten en van de SPIO (Spitzenorganisation, het overlegorgaan van de organisaties van producenten, verhuurders en exploitanten), gezegd dat de nieuwe multiplexen na de komst van de televisie de tweede grote uitdaging voor het gevestigde bioscoopbedrijf vormen. Dit lijkt mij juist. Niet te ontkennen is, dat er een bedreigende situatie bestaat, en m.i. ook dat er ten minste met de mogelijkheid van misbruik van eco nomische macht rekening moet worden gehouden. Gebleken is echter ook, dat de komst van de nieuwe multiplexen heeft geleid tot vernieuwende en verbeterende activiteiten van Duitse bio scoopexploitanten. Vast staat, dat de kwaliteit van de bestaande bi oscopen in Duitsland - evenals die van de Nederlandse - onverge lijkelijk veel hoger is dan die in Groot-Brittannië vóór de komst van de multiplexen in dat land. Deze overweging zou bij het nemen van investeringsbeslissingen zeker een rol moeten spelen9, maar zij kan ook niet het enige criterium vormen. Opmerkelijk is de tijdens het congres gemaakte opmerking van de exploitant Theile, dat het aantal multiplexen beheersbaar zou moeten blijven. Deze mening van een middelgrote ondernemer, die met het door hem te vesti gen multiplex de nieuwe ontwikkeling tegemoet durft te treden, zou ter harte moeten worden genomen. Aan de berekeningen van de Filmförderunganstalt bestond een grote behoefte. Die berekening zijn echter niet volmaakt, en zullen door andere, meer gedetailleerde gevolgd moeten worden. Daartoe zullen ook goed voorbereidde enquêtes en detailstudies in samenwerking met vertegenwoordigers van de exploitanten moeten behoren. Hiervoor zal meer geld en inzet van velen nodig zijn dan bij het tot dusverre verrichte deskresearch. Het vervolg dienen dan internationale vergelijkingen te zijn. Voor UNIC, Media Salles en de Media Business School van 'Media 95' zijn daarbij ze ker taken weggelegd. Thans komt de Duitse bioscoopbond de eer toe, een problematiek waarmee wij allen te maken hebben of te maken zullen krijgen, op een voortreffelijke wijze in de openbaar heid te hebben gebracht! Drs. J.Ph.WoIff Noten 1 Zie "De nieuwe multiplexen: trend en bedreiging in de jaren 90. Verslag van het Deutsche Filmtheater Kongress 1991" (Film, mei 1991) (Van dit artikel is t.b.v. functionarissen van zusterorganisaties door de NBB een Franse versie ter beschikking gesteld.) 2 "Zahlen lügen nicht. FFA-Statistik über die Auswirkung der Multiplexe auf den Kinomarkt" (Filmecho/Filmwoche, 10-4-92) 3 Ralf Bögner, "lm Zeichen des Umbruchs" (Filmecho/Filmwoche, 27-3-92) 4 Zie bijv J.Ph.WoIff, "Onderzoek naar de prijsgevoeligheid van het bioscooppu- bliek door analyse van bezoekcijfers" (NBB, Amsterdam, 1987), blz. 5. 5 Bron- Filmförderungsanstalt (Theaterstatistik 1989-1991 6. "Het Filmtheater-Seminar 1990 in Baden-Baden. Nieuws over multi- en mega- complexen" (Film, mei 1990) 7 Hierop is door mij al tijdens het vorige congres gewezen: t.a.p. blz 7 (noot 1). 8 Ook vermeld in: "Seit 5 Jahren nur gewachsen" (Filmecho/Filmwoche, 27-3-92). 9' Zie bijv. ook: "Het gevaar van ongefundeerde opbrengstverwachtingen" (Film, juni 1990). Stichting Video Veilig maakt balans op over het eerste kwartaal 1992. Na drie maanden aktief opsporingswerk, kris kras door het hele land heen, meldt Stichting Video Veilig, dat door politie en Opsporingsdienst Buma/Stemra ruim 1700 illegale videocassettes inbeslag zijn genomen. Ongeveer een derde gedeelte van dit aantal werd aangetroffen in woonhuizen, van waaruit de verhuur van de illegaal gekopieerde videofilms plaats vond. Of het nu een thuisverhuurder, een videotheek of een marktkraam betreft, overal is het (illegale) beeld hetzelfde. De dagfilms - de recent uitgebrachte videofilms - komen het meest in aanmerking om als back-to-back kopieën de legale markt te verzieken. De back-to-back kopie komt tot stand door enkele vi deorecorders op elkaar aan te sluiten om daarmede vanaf een ori ginele band te gaan kopiëren. Zo konden in vijf onderzoeken niet alleen de illegale banden inbeslag genomen worden, maar ook elf videorecorders, waarmede de delicten werden gepleegd. Totaal aantal ingestelde onderzoeken in videotheken (of andere verspreidingsplaatsen) Totaal aantal opgemaakte processen-verbaal Totaal aantal "schone" videotheken Totaal aantal inbeslag genomen videocassettes 1727 1503 Totaal aantal in beslag genomen videocassettes: 1986:29.292 1989:18.680 1987:25.976 1990:22.915 1988:18.897 1991:12.480 Emmy Janssens Treejack" (CNR Film Releasing) 10

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1992 | | pagina 10