INGEZONDEN BRIEF In reactie op "Uitspraak Raad van Arbitrage" en "Goede Raad is duur" (FILM, no.2,1992, pag.9) ontving de redaktie onderstaande brief van Mr.L.H.A.J.M.Quant, Voorzitter van de Raad van Arbitrage. Zowel de weergave van de uitspraak van de Raad van Arbitrage als de "annotatie" geven mij - zonder dat ik uiteraard zal ingaan op inhoudelijke aspecten van de desbetreffende uit-spraak - aanlei ding tot de navolgende opmerkingen: 1Het is van belang voor de NBB dat arbitrale uitspraken voor de leden kenbaar zijn doordat zij in uw blad worden vermeld, doch ben ik bang dat in dit geval de publicatie aanleiding kan geven tot misverstanden. Zoals u uit de uitspraak kunt lezen, betrof het hier een spoedar- bitrage, waarin een uitvoerige behandeling plaats-vond, een aantal getuigen werd gehoord en terstond na dit horen monde linge uitspraak werd gedaan, derhalve op 13 februari 1992. De schriftelijke vastlegging van deze mondelinge uitspraak - de twee komen uiteraard geheel overeen - is van 27 februari 1992. 2. In de uitspraak kunt u lezen, dat de weergave: "De Raad is van mening dat gezien een telefoongesprek tussen partijen ....enz. niet juist is. De Raad heeft, zoals in de uitspraak zelve blijkt, ook hetgeen aan het bewuste telefoongesprek vooraf is gegaan en al het overige dat door partijen en getuigen is verklaard, aan zijn uitspraak ten grondslag gelegd. De weergave in uw blad maakt de indruk denigrerend bedoeld te zijn. 3.Zowel de schrijver van de weergave van de uitspraak als de an- notator tonen het onderscheid tussen dwangsom, boete en schade niette kennen. De eis luidde: levering van de film op verbeurte van een dwangsom van f 25.000,-- per dag. Een dwangsom strekt tot nakoming van een rechtelijk vonnis. Een dwangsom is meestal aanzienlijk hoger dan de schade die wordt geleden bij niet- na koming. De reden hiervoor zal u duidelijk zijn. In beginsel heeft degene, jegens wie geen uitvoering aan een vonnis is gegeven, naast het recht op het incasseren van de dwangsom, ook nog het recht om schadevergoeding te eisen van de wederpartij. In het onderhavige geval echter, is uitdruk kelijk bepaald dat een eventueel te verbeuren dwangsom in min dering zou strekken op de schade. Dit betekent, dat als de scha de minder bedraagt dan de dwangsom, de betrokkene geen schadevergoeding meer kan eisen. Een dergelijke bepaling in een vonnis geschiedt in de regel om de zaak niet financieel al te erg uit de hand te laten lopen. 4. Iemand die veroordeeld wordt en de veroordeling op normale wijze nakomt, verbeurt geen dwangsom. Iemand die een rechterlijk vonnis niet nakomt, verbeurt in be ginsel de dwangsom en kan ook nog aansprakelijk worden ge steld voor de schade die uit zijn handelen voortvloeit. Ten on rechte spreekt de "annotator" over de "hoogte van de boete" (er is geen sprake van "boete") en verbindt daar een onjuiste rede nering aan. Er wordt immers gezegd: "Tenslotte kan men vraagtekens zetten bij de hoogte van de dwangsom, f 15.000,- per week. Dat betekent terugrekenend dat de bruto omzet van één zaal (in een complex van twee) over een jaar ca. f 1,8 min. bedraagt." Ook hier wordt door onbekendheid met deze begrippen, dwangsom verward met schade. 5. Met betrekking tot de opmerking over de leden-adviseurs het volgende: een spoedgeding vereist een onmiddellijke en afdoen de organisatie. Zoals u bekend zal zijn, is in een normaal kort geding slecht één rechter daarmee belast. In het onderhavige geval leek het de Raad verstandiger drie arbiters in te schake len, waarin één uit het bioscoopwezen afkomstig is. Het reglement schrijft niet voor dat in een dergelijk geval leden adviseurs moeten worden benoemd. De aanwezigheid van le den-adviseurs was overigens niet noodzakelijk, omdat, anders dan de "annotator" begrepen heeft, geen uitspraak over de scha de (winstderving of anderszins), was gevraagd en vanzelfspre kend ook niet is gedaan. .Interne arbitrage is ongetwijfeld sneller, maar niet per definitie goedkoper. In het onderhavige geval bedroegen de kosten f 7.000,— voor de verliezende partij, te weten f 6.000,-- kosten arbitrage en f 1.000,- aan de wederpartij voor (een gedeelte van) de kosten van de juridische bijstand. De in de uitspraak opgenomen bedragen hebben te maken met de verrekening van reeds plaatsgevonden hebbende stortingen van voorschotten. .Ook de opmerking dat de resultaten van de concurrerende the aters in dezelfde stad afgewacht hadden moeten worden, is niet juist. Met verwijzing naar het vorenstaande is dit alleen van be lang als er beslist zou moeten worden over de schade. Er is niet beslist over de schade. Er is een dwangsom opgelegd. Als de gene die het betreft, verkiest geen gevolg te geven aan het arbit raal vonnis, verbeurt hij de dwangsom. Zo is het in arbitrage, maar overigens ook in elk ander geding. FILM staat open voor een veelvoud van meningen, ook al stro ken die niet altijd met die van anderen. Uit dien hoofde past FILM geen inhoudelijke of tekstuele censuur toe. Zij prijst zich gelukking indien artikelen c.q. ingezonden brieven aanleiding geven tot postieve discussie. De redaktie ontving onderstaande brief van Rogier Proper. In nr.2 van uw blad (april 1992) suggereert H.Beerekamp dat ik onder de naam Jacques Koch een artikel in HP/De Tijd gepubli ceerd heb, gericht tegen de Nederlandse film. Ik verzoek u vriendelijk om deze kletskoek in uw blad recht te zetten. Ik lees HP/De Tijd niet, laat staan dat ik er voor schrijf. Ook het betreffende artikel is mij niet bekend. Van de genoemde Nederlandse films die ik bezichtigd zou hebben, ken ik er maar twee. En ik ben niet op een persvoorstelling van "Lieve Jongens" geweest. Ook heb ik geen archiefkast voor de Nederlandse Film (zonde van de ruimte). Tenslotte is ook Beerekamps bewering dat ik een dagelijkse soap-serie voor RTL4 schrijf onjuist. Opvallend, dat Beerekamp voor het spuien van zijn rancune altijd andere bladen misbruikt dan het NRC-Handelsblad waar hij re dacteur van is. Durft hij het daar niet of mag hij het niet? Excuses aan de heer Proper, die inderdaad slechts als "story editor" meewerkte aan "Goede Tijden, Slechte Tijden". Sans rancune. Hans Beerekamp "La Carne" (The Flesh) Meteor Film 12

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1992 | | pagina 12