Vrouwen in het Vak: DRS.RENSKE T.HEDDEMA Directeur van het Audiovisueel Platform/MEDIA desk Nederland Het MEDIA programma van de Europese Gemeenschap. In het Nederlandse filmbedrijf hebben sommigen reeds met dit program ma kennis gemaakt, de meesten kennen het slechts van naam. Na een proef-fase ging het programma MEDIA op 21 december 1990 officieel van start voor een periode van vijf jaar. Doel is bin nen de Europese Gemeenschap de audiovisuele industrie in de breedste zin van het woord te stimuleren en de kwaliteit, samenw erking en distributie te verbeteren. Om deze doelstellingen te be reiken is het programma samengesteld uit een aantal onderdelen op het gebied van scholing, produktie en distributie. Het zou binnen dit kader te ver voeren om de diverse onderdelen uitgebreid te bespreken. Bovendien zijn een aantal reeds afzonder lijk in FILM aan de orde gekomen. Om het geheugen wat op te frissen en een indruk te geven van de uitgebreide mogelijkheden die MEDIA de audiovisuele industrie biedt, volgt een kort over zicht. HET MEDIA PROGRAMMA Scholing: EAVE, een trainingsprogramma, voornamelijk gericht op economie en marketing en bestemd voor onafhankelijke produ centen; MEDIA BUSINESS SCHOOL, centrum voor training, on derzoek en ontwikkeling met het doel de audiovisuele sector te in tegreren in de Europese markt. Produktie: het EUROPEAN SCRIPT FUND verleent financiële steun in de vorm van leningen aan producenten en scenario-schrijvers; CARTOON ondersteunt op velerlei wijzen de Europese animatie film industrie; MCD, ook wel 'Documentary', een onderdeel van het MEDIA programma dat financiële steun verleent aan produ centen en makers van creatieve documentaires; de MEDIA IN- VESTMENT CLUB richt zich op het stimuleren van het gebruik van geavanceerde technologie; MAP-TV richt zich op documentaires, die gebruik maken van archiefmateriaal en daarmee de waarde van de Europese audiovisuele archieven vergroten. Distributie: EFDO verstrekt leningen aan distributeurs ter on dersteuning van de Europese film; EVE richt zich op de bevorde ring van de audiovisuele produktie en distributie op video binnen Europa en ondersteunt met name kleine en middelgrote onderne mingen; BABEL houdt zich bezig met de verbreding van de distri butie van tv-programma's door taalbarrières te overbruggen; GRECO richt zich op het stimuleren van tv-fictie op hoog niveau en tenslotte EURO AIM, dat steun verleent aan onafhankelijke Europese producenten op het gebied van promotie, marketing en distributie. MEDIA DESK WIJST DE WEG Het is niet zo verbazend dat menigeen door de bomen het bos niet meer kan zien; Velen kunnen de juiste weg naar en in MEDIA-land niet vinden. Om dit probleem te ondervangen, is in ieder land van de Europese Gemeenschap een zgn. MEDIA desk gevestigd (in sommige landen meerdere, die dan 'antennes' worden genoemd), waar men terecht kan voor informatie over het totale programma of een specifiek onderdeel daarvan. Ook Nederland kent inmiddels een dergelijk informatie- en servi cebureau, gevestigd in het Mediacentrum te Hilversum. FILM had een gesprek met de directeur van de Nederlandse ME- DIA-desk, mevrouw drs.Renske Heddema, over de doelstellingen, de werkwijze en de mogelijkheden van dit bureau. Renske Heddema is geen onbekende binnen de audiovisuele sector. Na een studie Theaterwetenschappen (dramaturgie) hield zij zich bezig met journalistiek op het gebied van de podium kunsten, was zij secretaris van de afdeling Film van de Raad voor de Kunst en had zij een adviesbureau, gericht op de kunstensector. Renske Heddema: "Met het oog op de economische eenwording van Europa nam het Ministerie van W.V.C, in 1990 het initiatief tot een onderzoek naar de behoefte aan een av-platform. In opdracht van het Ministerie was mijn adviesbureau mede-uitvoerder van dit onderzoek. Na een representatieve steekproef was de uitkomst dat er inderdaad behoefte bestond aan een platform tussen film om roep, programmamakers en faciliteitenleveraars. In aansluiting daarop volgden voorbereidende besprekingen met betrekking tot de oprichting tussen vertegenwoordigers uit de sector het Ministerie van W.V.C, en het Ministerie van Economische Zaken Inmiddels bleek het MEDIA programma geïnteresseerd het Nederlandse informatie- en servicebureau onder te brengen bij het Platform. Sinds november 1991 is het Audiovisueel Platform/Media Desk Nederland officieel een feit. De samenstelling van het bestuur is een afspiegeling van de au diovisuele sector. De N.B.B, wordt in het bestuur vertegenwoor digd door de heer Tijssen. Met opzet is voor een klein, slagvaardig 23

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1992 | | pagina 22