Media 95 Overzicht van Nederlandse bestuursleden van tot het EG-programma 'Media 95' behorende organisaties bestuur gekozen. Binnen het Platform zijn echter ook inhoudelijke clubs aktief op deelonderwerpen, zoals het onlangs voor het eerst bijeengekomen 'Europees Werkoverleg', een vergadering van de Nederlandse vertegenwoordigers van het MEDIA-programma." DE HARDWARE IS ER, NU DE SOFTWARE NOG Gevraagd naar de doelstellingen van het AV-platform/Media Desk, zegt Renske Heddema: "Het bureau beoogt een permanente verte genwoordiging in Nederland te zijn van het MEDIA-programma. Daarnaast en in samenhang daarmee vertegenwoordigt het Platform EUREKA AUDIOVISUEEL (een programma opgezet door 28 Europese landen met het doel in alle fasen van de audiovisuele produktie onderlinge kontakten tot stand te brengen en informatie uit te wisselen, A.D.) en EURIMAGES (steunfonds t.b.v. co-pro- dukties en de distributie van creatieve audiovisuele produkties, opgericht door de Raad van Europa, A.D.). "De tweede doelstelling van het Platform", zo vervolgt zij, "is het bevorderen van de Nederlandse deelname aan het MEDIA pro gramma om daarmee de rol van Nederland op de Europese markt te vergroten. Dit is alleen mogelijk als er een goede samenwerking ontstaat tussen de diverse sectoren binnen de bedrijfstak. Versnippering, zo kenmerkend voor de Nederlandse av-sector, verzwakt nu een maal de marktpositie. De noodzakelijke hardware (technologie) is in Nederland aanwezig, staat op een hoog peil en is relatief goed koop - iets waar in Europees verband veel meer gebruik van ge maakt zou kunnen en moeten worden. Er is daarentegen veel te weinig geïnvesteerd in de software (film, video, tv-programma's), waardoor we de concurrentie van het buitenland niet het hoofd kunnen bieden. Het filmbeleid is tot op heden voornamelijk een cultuurbeleid geweest, een subsidie-beleid door middel van de Filmfondsen. Maar ook vanuit economische hoek zijn stimulansen mogelijk. Kortom, de nadruk is te veel komen te liggen op het culturele en te weinig op het economische aspect. Er lijkt in het filmbedrijf een zekere weerstand te bestaan tegen dit laatste aspect; er is een duidelijke scheiding tussen wat ik ge makshalve WVC-denkers en EZ-denkers noem. Op enkele uitzon deringen na is er bijzonder weinig av-ondernemerschap in Nederland. Daarmee kom ik op een doelstelling van het Platform op de lange termijn, namelijk mentaliteitsverandering. Een co-pro- duktie, bijvoorbeeld, kan alleen maar gemaakt worden op bedrijfs matige basis met een financiering, die rond is, en een distributie- plan. Dat betekent, dat de invalshoek van het Platform overeen komstig de doelstellingen van het MEDIA-programma een econo mische is. Daarmee wil ik niet zeggen dat het culturele aspect niet zou tellen, integendeel! Het platform gaat uit van de zg. humus- gedachte: er moet op nationaal niveau zoveel mogelijk aange maakt worden, waardoor er ongetwijfeld uitschieters op inter nationaal niveau zullen zijn. Een dergelijke produktie zou zowel het kwantitatieve als het kwalitatieve aanbod verhogen, hetgeen de gehele sector ten goede zou komen." "Onmisbaar voor een goed beleid in de toekomst is uiteraard, dat er vanuit de sector zelf ideeën worden aangedragen, maar daar naast is een duidelijke analyse van wat Nederland op audiovisueel terrein te bieden heeft een absolute noodzaak. Uitermate belang rijk is ook te weten hoe de marktstructuur in Nederland zich ver houdt ten opzichte van de ons omringende landen. Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan het BTW-tarief. In opdracht van W.V.C, en E.Z. zal hiernaar een onderzoek verricht worden. Het AV Platform is hierbij betrokken als stuurgroep." A.D. MEDIA EAVE (o.m. stimulering van co-producties), gevestigd in Brussel Praxino Pictures Dhr. R. Solleveld Media Business School (onderzoek en voorlichting), gevestigd te Madrid Pierson Heldring Pierson NV Dhr. A. Gelderman European Script Fund, gevestigd te Londen Drs. M. Sanders Cartoon (stimulering van animatiefilms), gevestigd te Brussel Holland Animation Dhr. G. Schermer Documentary (stimulering van productie en vertoning van docu mentaires), gevestigd te Amsterdam Dhr. H. Klap MIC (Media Investment Club; voor bevordering van technische in novaties in audiovisuele producties), gevestigd in Bry-sur- Marne (Fr.) Philips Dhr. C.L.M. Heyne EURO-AIM (dienstverlening over en promotie van de filmpro ductie in Europa), gevestigd te Brussel FPF Mw. F. Pelster MEDIA SALLES (stimulering van de vertoning van Europese films in bioscopen), gevestigd te Milaan Drs. J.Ph Wolff SCALE (projecten voor kleine landen; zie Film, april 1992), gevestigd te Lissabon Dhr. H.J.A. Tijssen Niet onder 'Media 95' maar onder de Raad van Europa ressorteert: Eurimages (Europees productiefonds), gevestigd te Straatsburg Dhr. R. Rienstra (directeur) Zoals uit het overzicht blijkt, hebben Nederlanders slechts zitting in de helft van de besturen van de onder 'Media 95' ressorterende programma's. Van de programma's waarin Nederland niet in het bestuur is vertegenwoordigd, is het European Film Distribution Office (EFDO) het belangrijkst. Bij de toewijzing van vestigingen van de diverse programma's is Nederland er bijzonder bekaaid af gekomen. Een dergelijke toewijzing betekent dat het bureau van het programma in het betreffende land wordt gevestigd en dat de voorzitter en de uitvoerende functionaris uit dat land komen. Een schrijnend voorbeeld is de toewijzing van het recentelijk toe gevoegde programma SCALE. In 1988 heeft de NBB in het kader van het EG-jaar voor de film en de televisie de conferentie "Film TV Productions in the less Wide-Spread Languages" georga niseerd. Dit congres was een succes en heeft van EG-zijde veel lof geoogst. Desondanks is het nieuwe programma voor de kleine EG-landen aan Portugal toegewezen. Als reden werd mij officieus medegedeeld dat Portugal arm is en Nederland rijk. Andere rijke landen zijn evenwel rijkelijk van 'Media 95'-projecten voorzien. Drs.J.Ph.WoIff 24

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1992 | | pagina 23