Onderzoek en irritatie Resultaten Bio-enquête zo (SÖtjbXêS(§®^)(ê In deze editie van Cinescope Info staat een samenvatting van het rapport dat is opgesteld naar aanleiding van de enquête welke was gekoppeld aan de Bio-prijsvraag. De enquête, mede opgesteld door een aantal adverteerders, heeft de mening van het publiek gepeild over bioscoopreklame, aan de orde kwamen vooral herinnering, waardering enirritatie. Met dit laatste valt het overigens nogal mee in tegenstelling tot hetgeen er soms in de pers wordt beweerd. Nog zo'n bewering die pertinent onjuist is dat de reklame in het voorprogramma "wel een half uur" duurt. Onzin. Cinescope (en kollega Cloeck Moedigh overigens ook) plaatst nooit meer dan 15 minuten commercial-reklame waarin dan één sponsored-film kan zijn opgenomen. Het is overigens de vraag of het publiek werkelijk de mening is toegedaan dat reklame irriteert, op de t.v. wordt men tegenwoordig ook veelvuldig met STER of IP-blok- ken gekonfronteerd waarin de commercials vaak een veel lagere amusementswaarde hebben dan in de bioscoop. Overigens zijn de HEAO-studenten Maaike Mooij en Fred van Campfort die de scoopbezoekers als niet-bioscoopbezoekers. Wij houden u op de hoogte. 3io-enquëte hebben uitgewerkt al weer bezig met een vervolgonderzoek onder zowel bio- Piet Davelaar Eind 1991 heeft Cinescope in samenwerking met vele sponsors een prijsvraag georganiseerd ten bate van Bio-Kinderrevalidatie, met daaraan gekoppeld een enquête. De enquête had tot doel de herkenning en kwaliteit van bioscoopcommer cials te meten. In totaal zijn er 800 enquêtes geretourneerd waarvan er 781 representatief bleken te zijn voor verwerking. Tevens moest het onderzoek uitwijzen of er een verband bestaat tussen bezoekfrequentie, leeftijd van de bios coopbezoeker en irritatie die ontstaat door bioscoopreclame. De 781 respondenten bestonden uit 437 mannen en 344 vrouwen. De prijsvraag wees uit dat de bioscoopbezoekers zich de commercials zeer goed herinneren aan de hand van de getoonde beeldjes. Alleen het sigarettenmerk Camel (Trophy) bleef wat onder de maat met een herinneringswaarde van respect ievelijk 65% en 35%. Uit de prijsvraag blijkt dat de bioscoop binnen de doelgroep bioscoopbezoekers een goed medium is om de bekendheid van een produkt te promoten. Zie onderstaande grafiek. Aantal resp. n 43 n 104 n 408 n 174 n 71 n 800 Leeftijd <14 Aant. 14-18 Aant. 19-25 Aant. 26-35 Aant. >35 Aant. Totaal Aant. 1. Camel 17 40,0 55 53,0 295 72,0 108 62.0 42 59,0 517 65,0 2. Sony 43 100,0 104 100,0 407 100,0 174 100,0 71 100,0 799 100,0 3. Gillette 43 100,0 104 100,0 407 100,0 173 99,0 70 99,0 797 100,0 4. Centraal Beh. 34 79,0 91 88,0 389 95,0 165 95,0 64 90,0 743 93,0 5. Volkskrant 37 80,0 100 96,0 398 97,0 174 100,0 71 100,0 780 98,0 6. Jagermeister 43 100,0 102 98,0 402 98,0 169 97,0 67 94,0 783 98,0 7. Camel Trophy 14 32,0 53 51,0 234 57,0 91 52,0 33 46,0 425 53,0 8. Coca Cola 41 95,0 102 98,0 397 97,0 169 97,0 63 89,0 772 97,0 9. Grolsch 43 100,0 104 100,0 407 100,0 174 100,0 99,0 798 100,0 Totalen 315 815 3336 1397 551 6414 Gemiddeld 81,0 87.0 91,0 89,0 86,0 89,0 Filmreclame b.v. Bioscoopreclame b.v. Automatisering b.v. Oudegracht 154 Postbus 773 3500 AT Utrecht tel.: 030-315872/315819 fax:030-315227

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1992 | | pagina 31