Daters
FAVORIETE COMMERCIAL
bij bioscoopbezoekers
REDEN IRRITATIE
Preview of
Coming Attracti
De commercial Centraal Beheer geniet de meeste bekendheid bij de bioscoop
bezoeker. Hierbij noemt men niet alleen de laatst getoonde commercial 'REBEL'
maar ook de andere commercials van Centraal Beheer. De waardering van de bio
scoopbezoeker voor de commercials van Centraal Beheer is dan ook hoog te noe
men. De Centraal Beheer-commercial komt ook als absolute favoriet uit de bus.
Zie onderstaand cirkeldiagram. Camel, welke grote bekendheid geniet wordt in
mindere mate gewaardeerd.
Coca-Cola en Sony worden
voornamelijk door jongeren
genoemd. Niet wonderbaarlijk
is daarom dat jongeren
Coca-Cola als hun favoriet
beschouwen.
Centraal B 73%
Drum 1%
SS Martini 1%
Sisi 1%
Levi's 3%
Sony 2%
Camel 4%
Heineken 4%
Grolsch 5%
Coca Cola 6%
De resultaten worden beïnvloed door de geholpen herinnering uit de prijsvraag. De
commercials zonder geholpen herinnering worden over het algemeen minder vaak
genoemd. Opmerkelijk is wel dat hiervan Drum, Heineken en Marlboro hoog sco
ren (respectievelijk 53%, 48% en 47%). Zie onderstaande tabel.
Echter de tabakcommercials worden
85% door de bioscoopbezoeker over het
70% algemeen slecht gewaardeerd. Dit
69% wordt nog eens bevestigd door 12%
66% van de 781 bioscoopbezoekers die
53% zich irriteren aan de tabakcommer-
53% cials. Vooral jonge bioscoopbezoe-
48% kers waarderen de Levi's commer-
47% cial hoog, terwijl de herinnering re-
31% latief laag is.
30%
1.
Centraal Beheer
2.
Camel
3.
Grolsch
4.
Coca-Cola
5.
Drum
6.
Sony
7.
Heineken
8.
Marlboro
9.
Volkskrant
10.
Jagermeister
Bioscoopbezoekers herkennen commercials over het algemeen aan de sfeer.
Echter voor Centraal Beheer wordt het onverwachte, verrassende einde als herken-
ningsreden aangevoerd. Commercials als Coca-Cola worden met name herkend
aan de muziek. Bioscoopbezoekers kopen voornamelijk convenience goederen die
zij wel eens gezien hebben in een bioscoopcommercial. Hierbij noemen bioscoop
bezoekers voornamelijk merken als Coca-Cola, Grolsch en Sony. Dat deze de
meest gekochte artikelen zijn wordt wellicht mede beïnvloed door de commercials
met geholpen herinnering uit de prijsvraag.
Met name de frequente bioscoopbezoekers irriteren zich aan het te lange en de ge
ringe variatie in het reclameblok. Met name jongeren willen de film liever meteen
zien. Oudere bioscoopbezoekers irriteren zich meer aan de boodschap die niet goed
overkomt. 36% Van de 781 respondenten ondervindt 36% geen irritatie door het
voorprogramma. De overige 64% van de respondenten die wel irritatie ondervin
den door het reclameblok gaven hiervoor de volgende redenen aan.
van bioscoopbezoekers
snel, flitsend beeld
1%
te weinig variatie
16%
te lang reklameblok
15%
te veel tabakreklame
13%
herkenning boodschap
18%
aantal in
Uit de enquête blijkt dat de respondenten voor- namelijk bestonden uit bioscoop
bezoekers die maandelijks naar de bioscoop gaan. Hierbij valt geen significant
verschil op te maken tussen mannelijke en vrouwelijke bioscoopbezoekers.
Hieronder volgt een overzicht van de frequentie van het bioscoopbezoek.
n 781
18%
7%
33%
11%
31%
100%
Wekelijks
2 Keer per maand
Maandelijks
1 Keer per 2 maanden
Wisselend
Sinds kort kan Cinescope uit Engeland zgn. daters importeren, dit zijn korte 35 mm titels welke gebruikt worden in het voor
programma. Op de Vakbeurs zijn er een aantal vertoond vlak voor de vertoning van "Beauty and the Beast".
De reakties hierop van een aantal exploitanten waren positief en wij zijn nu in onderhandeling over kwantum-kortingen.
Hieronder zijn enkele voorbeelden afgedrukt, doch er kunnen vele verschillende daters geleverd worden zoals b.v. "Starts
Friday", (uiteraard ook "Starts Thursday") "Midnight Show", "Coming Soon", "Childrens Matinee" en zgn. policy trailers met
hierin o.a. "Welcome to the Movies", "No Smoking" etc.
Verder is het mogelijk om daters te laten maken in het Nederlands en/of aan te vullen met theaternaam en logo.
Voor meer informatie kunt u met Albert van Rijmenam of Piet Davelaar bellen.