Daters FAVORIETE COMMERCIAL bij bioscoopbezoekers REDEN IRRITATIE Preview of Coming Attracti De commercial Centraal Beheer geniet de meeste bekendheid bij de bioscoop bezoeker. Hierbij noemt men niet alleen de laatst getoonde commercial 'REBEL' maar ook de andere commercials van Centraal Beheer. De waardering van de bio scoopbezoeker voor de commercials van Centraal Beheer is dan ook hoog te noe men. De Centraal Beheer-commercial komt ook als absolute favoriet uit de bus. Zie onderstaand cirkeldiagram. Camel, welke grote bekendheid geniet wordt in mindere mate gewaardeerd. Coca-Cola en Sony worden voornamelijk door jongeren genoemd. Niet wonderbaarlijk is daarom dat jongeren Coca-Cola als hun favoriet beschouwen. Centraal B 73% Drum 1% SS Martini 1% Sisi 1% Levi's 3% Sony 2% Camel 4% Heineken 4% Grolsch 5% Coca Cola 6% De resultaten worden beïnvloed door de geholpen herinnering uit de prijsvraag. De commercials zonder geholpen herinnering worden over het algemeen minder vaak genoemd. Opmerkelijk is wel dat hiervan Drum, Heineken en Marlboro hoog sco ren (respectievelijk 53%, 48% en 47%). Zie onderstaande tabel. Echter de tabakcommercials worden 85% door de bioscoopbezoeker over het 70% algemeen slecht gewaardeerd. Dit 69% wordt nog eens bevestigd door 12% 66% van de 781 bioscoopbezoekers die 53% zich irriteren aan de tabakcommer- 53% cials. Vooral jonge bioscoopbezoe- 48% kers waarderen de Levi's commer- 47% cial hoog, terwijl de herinnering re- 31% latief laag is. 30% 1. Centraal Beheer 2. Camel 3. Grolsch 4. Coca-Cola 5. Drum 6. Sony 7. Heineken 8. Marlboro 9. Volkskrant 10. Jagermeister Bioscoopbezoekers herkennen commercials over het algemeen aan de sfeer. Echter voor Centraal Beheer wordt het onverwachte, verrassende einde als herken- ningsreden aangevoerd. Commercials als Coca-Cola worden met name herkend aan de muziek. Bioscoopbezoekers kopen voornamelijk convenience goederen die zij wel eens gezien hebben in een bioscoopcommercial. Hierbij noemen bioscoop bezoekers voornamelijk merken als Coca-Cola, Grolsch en Sony. Dat deze de meest gekochte artikelen zijn wordt wellicht mede beïnvloed door de commercials met geholpen herinnering uit de prijsvraag. Met name de frequente bioscoopbezoekers irriteren zich aan het te lange en de ge ringe variatie in het reclameblok. Met name jongeren willen de film liever meteen zien. Oudere bioscoopbezoekers irriteren zich meer aan de boodschap die niet goed overkomt. 36% Van de 781 respondenten ondervindt 36% geen irritatie door het voorprogramma. De overige 64% van de respondenten die wel irritatie ondervin den door het reclameblok gaven hiervoor de volgende redenen aan. van bioscoopbezoekers snel, flitsend beeld 1% te weinig variatie 16% te lang reklameblok 15% te veel tabakreklame 13% herkenning boodschap 18% aantal in Uit de enquête blijkt dat de respondenten voor- namelijk bestonden uit bioscoop bezoekers die maandelijks naar de bioscoop gaan. Hierbij valt geen significant verschil op te maken tussen mannelijke en vrouwelijke bioscoopbezoekers. Hieronder volgt een overzicht van de frequentie van het bioscoopbezoek. n 781 18% 7% 33% 11% 31% 100% Wekelijks 2 Keer per maand Maandelijks 1 Keer per 2 maanden Wisselend Sinds kort kan Cinescope uit Engeland zgn. daters importeren, dit zijn korte 35 mm titels welke gebruikt worden in het voor programma. Op de Vakbeurs zijn er een aantal vertoond vlak voor de vertoning van "Beauty and the Beast". De reakties hierop van een aantal exploitanten waren positief en wij zijn nu in onderhandeling over kwantum-kortingen. Hieronder zijn enkele voorbeelden afgedrukt, doch er kunnen vele verschillende daters geleverd worden zoals b.v. "Starts Friday", (uiteraard ook "Starts Thursday") "Midnight Show", "Coming Soon", "Childrens Matinee" en zgn. policy trailers met hierin o.a. "Welcome to the Movies", "No Smoking" etc. Verder is het mogelijk om daters te laten maken in het Nederlands en/of aan te vullen met theaternaam en logo. Voor meer informatie kunt u met Albert van Rijmenam of Piet Davelaar bellen.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1992 | | pagina 32