Dia-reklame onderschat medium Camel Trophy 1992 S^aPsP^'Sg lvL' V» Diareklame in de bioscoop wordt door grote adverteerders en re- klame-buro's veelal onderschat. Hoewel iedereen weet dat ook de dia's door dezelfde interessante doelgroep worden gezien als de rest van het bioscoopprogramma wordt dit medium nog niet door veel landelijke adverteerders ingeschakeld. Toch is diareklame geschikt voor alle adverteerders die zich op het bioscooppubliek willen richten, van stamkroeg op de hoek tot multinational. Uiteraard is het budgettair interessant; zowel voor vertoning als produktie hoeven immers geen vermogens te worden geïnves teerd. Daarnaast kunnen dia's heel snel en flexibel worden in geschakeld, bijvoorbeeld voor kortlopende kampagnes of on dersteuning van kampagnes in andere media. Integrale kommunikatie Ook kan het een onderdeel zijn van integrale kommunikatie met het bioscooppubliek. De kombinatie van dia's met commercials, displays, ticketreklame, sampling, uitagenda's en/of videoreklame is een ideale manier om de groep bioscoopbezoekers heel direkt en herhaald te konfronteren met de reklameboodschap. Ook de kombinatie met buitenreklame is heel doeltreffend. Overdag ziet men in de stad de billboards en abris en 's avonds wordt men bij een gezellige avond uit nogmaals met de affiches gekonfronteerd maar dan levensgroot in een (half) donkere zaal op het grote doek. Zoals elders in deze rubriek beschreven is in een aantal bioscopen overvloei-projektie mogelijk. Wij verwachten dat dit aantal zich de komende tijd nog uit zal breiden. Geluid Een nieuwe ontwikkeling is de diaserie met geluid. In samenwer king met Chering b.v. wordt momenteel geëxperimenteerd met sturing van dia-projektoren door geluidscassettes, waardoor beeld en geluid één geheel vormen. Niet alleen kunnen bestaande diase ries van geluid worden voorzien, ook kunnen dan radio-commer cials voorzien van beeldondersteuning in de bioscoop worden uit gezonden/vertoond. Wij houden u op de hoogte van deze interessante ontwikkeling waarvan wij verwachten dat wij op korte termijn een proefopstel ling in een bioscoop kunnen realiseren. Mogelijkheden Diareklame kan zowel lokaal, regionaal als landelijk worden in gezet. Door de samenwerking van Cinescope en Cloeck en Moedigh kunnen op eenvoudige wijze een groot aantal bioscopen gelijkertijd worden ingeschakeld. De minimum-vertoningstermijn voor landelijke kontrakten is 4 we ken. Bij lokale kampagnes wordt er in principe alleen op jaarbasis geboekt. Handboek Naast het Handboek Filmreklame 1993 zal er nog dit najaar ook een Handboek Diareklame verschijnen. Hierin zullen alle mogelijk heden en tarieven staan van diareklame, foyer-reklame, tickets, uitagenda's en diverse below-the-line mogelijkheden. Citaat uit een brochure van Bloemendaal Partners, de producent van de Camel Trophy sponsored film: "Het audiovisuele medium is uitermate geschikt om de beoogde doelgroep heel indringend te bereiken. En waarom bioscoop? Omdat deze vorm van audiovisuele communicatie een zeer overtuigend karakter heeft, niet in de laatste plaats door het schermformaat en de beeldkwaliteit. De combinatie van een waar bombardement van beeld en geluid, gepresenteerd op een groot scherm in een donkere zaal, zonder verdere afleiding, geeft de kij ker het gevoel zelf midden in de Camel Trophy te zitten. Ontsnappen is niet mogelijk. Het bijna actief laten meebeleven van zo'n evenement kan alleen in de bioscoop." SOMEWHERE IN GUYANA APRIL 27th 1992

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1992 | | pagina 32