Dia-reklame onderschat medium
Camel Trophy 1992
S^aPsP^'Sg
lvL' V»
Diareklame in de bioscoop wordt door grote adverteerders en re-
klame-buro's veelal onderschat. Hoewel iedereen weet dat ook de
dia's door dezelfde interessante doelgroep worden gezien als de
rest van het bioscoopprogramma wordt dit medium nog niet door
veel landelijke adverteerders ingeschakeld.
Toch is diareklame geschikt voor alle adverteerders die zich op
het bioscooppubliek willen richten, van stamkroeg op de hoek tot
multinational.
Uiteraard is het budgettair interessant; zowel voor vertoning als
produktie hoeven immers geen vermogens te worden geïnves
teerd. Daarnaast kunnen dia's heel snel en flexibel worden in
geschakeld, bijvoorbeeld voor kortlopende kampagnes of on
dersteuning van kampagnes in andere media.
Integrale kommunikatie
Ook kan het een onderdeel zijn van integrale kommunikatie met
het bioscooppubliek. De kombinatie van dia's met commercials,
displays, ticketreklame, sampling, uitagenda's en/of videoreklame
is een ideale manier om de groep bioscoopbezoekers heel direkt
en herhaald te konfronteren met de reklameboodschap.
Ook de kombinatie met buitenreklame is heel doeltreffend.
Overdag ziet men in de stad de billboards en abris en 's avonds
wordt men bij een gezellige avond uit nogmaals met de affiches
gekonfronteerd maar dan levensgroot in een (half) donkere zaal
op het grote doek.
Zoals elders in deze rubriek beschreven is in een aantal bioscopen
overvloei-projektie mogelijk. Wij verwachten dat dit aantal zich de
komende tijd nog uit zal breiden.
Geluid
Een nieuwe ontwikkeling is de diaserie met geluid. In samenwer
king met Chering b.v. wordt momenteel geëxperimenteerd met
sturing van dia-projektoren door geluidscassettes, waardoor beeld
en geluid één geheel vormen. Niet alleen kunnen bestaande diase
ries van geluid worden voorzien, ook kunnen dan radio-commer
cials voorzien van beeldondersteuning in de bioscoop worden uit
gezonden/vertoond.
Wij houden u op de hoogte van deze interessante ontwikkeling
waarvan wij verwachten dat wij op korte termijn een proefopstel
ling in een bioscoop kunnen realiseren.
Mogelijkheden
Diareklame kan zowel lokaal, regionaal als landelijk worden in
gezet. Door de samenwerking van Cinescope en Cloeck en
Moedigh kunnen op eenvoudige wijze een groot aantal bioscopen
gelijkertijd worden ingeschakeld.
De minimum-vertoningstermijn voor landelijke kontrakten is 4 we
ken. Bij lokale kampagnes wordt er in principe alleen op jaarbasis
geboekt.
Handboek
Naast het Handboek Filmreklame 1993 zal er nog dit najaar ook
een Handboek Diareklame verschijnen. Hierin zullen alle mogelijk
heden en tarieven staan van diareklame, foyer-reklame, tickets,
uitagenda's en diverse below-the-line mogelijkheden.
Citaat uit een brochure van Bloemendaal Partners, de producent
van de Camel Trophy sponsored film:
"Het audiovisuele medium is uitermate geschikt om de beoogde
doelgroep heel indringend te bereiken. En waarom bioscoop?
Omdat deze vorm van audiovisuele communicatie een zeer
overtuigend karakter heeft, niet in de laatste plaats door het
schermformaat en de beeldkwaliteit. De combinatie van een waar
bombardement van beeld en geluid, gepresenteerd op een groot
scherm in een donkere zaal, zonder verdere afleiding, geeft de kij
ker het gevoel zelf midden in de Camel Trophy te zitten.
Ontsnappen is niet mogelijk. Het bijna actief laten meebeleven van
zo'n evenement kan alleen in de bioscoop."
SOMEWHERE IN GUYANA
APRIL 27th 1992