ZITTEN
IS ONS VAK
Fibrocit,
daar zitten ze van te kijken.
Fibrocit laat per jaar honderdduizenden
zitten. In bioscopen en theaters.
In congrescentra en collegezalen.
Voor ontspanning of inspanning.
Fibrocit is al meer dan 75 jaar dominant
aanwezig in de betere bioscoop.
Fibrocit, niet te filmen hoe goed dat zit!
Fibrocit levert een veelzijdige kollektie
bioscoop-, theater- en auditorium stoelen.
Eigen design, produktie en installatie/
onderhoudsfaciliteiten.
Daarom ook maakt het "European
Cinema Yearbook, a statistical analy-
sis" van november 1992, een uitgave
van Media Salles onder supervisie van
de heer Wolff, geen melding van gesub
sidieerde aktiviteiten.
Het is onverstandig zo rigide te den
ken. Er kan en mag niet ontkend wor
den dat bestaande lokale, nationale en
zelfs Europese subsidies voor de
Europese filmindustrie van belang zijn.
De statistische analyse is zo goed als
waardeloos, wanneer met opzet niet
vermeld wordt, dat in de onderzoeks
periode, bijvoorbeeld in Nederland,
ook nog films geïmporteerd werden uit
lidstaat Portugal.
In het onderhavige geval betrof het no
tabene o.a. een film van de Europese
maestro Manoel d'Oliveira, voor zijn
gehele oeuvre bekroond tijdens de
Felix-uitreiking in december 1992.
Die mag je toch niet zomaar overslaan!
Tja, met WVC-subsidie geïmporteerd,
met Efdo steun gedistribueerd en ver
toond in uitsluitend gesubsidieerde
theaters. Nou, en?
Wat en wie is hier niet relevant?
Kennelijk niet d'Oliveira die door een
ander Media-projekt "European Film
Academy' geëerd werd, maar wel de
bioscopen die het al jaren laten
afweten! Dat feit en de gevonden
oplossingen mogen in een statistische
analyse niet ontbreken.
Maar het kan nog gekker, wat te den
ken van al die 'moeilijke films' die
Meteor, Hungry Eye en Argus voor een
gemengde Nederlandse markt aanko
pen. Met een beetje goede wil commer
cieel in de Randstad en gesubsidieerd
daar buiten. Niet relevant? Ik waag het
te betwijfelen. En wat te denken van
"Bewogen Koper" van Johan van der
Keuken, gedistribueerd door het ge
subsidieerde IAF/NFM en vertoond in
het commerciële Alfa (Amsterdam) en
het gesubsidieerde 't Hoogt (Utrecht).
In Engeland zijn de belangrijkste
theaters buiten Londen, waar de
Europese film tenminste nog wordt
vertoond, allemaal gesubsidieerd. Ook
in Frankrijk geldt een uitgebreid natio
naal ondersteuningsprogramma voor
kwaliteitsbioscopen, over het alge
meen de bioscopen waar de Europese
film terecht komt.
Eerder schreef ik eens in dit blad dat
de resultaten van de gemiddelde film
van Efdo uiterst mager zijn. Ik deed die
uitspraak op basis van een onder
zoekje dat de heer Lescure (de ere-
voorzitter van de CICAE) in Frankrijk
deed. Hij kwam tot de schrikbarende
konklusie dat de Efdo-films alleen
maar gedraaid kunnen hebben in zalen
die inmiddels failliet zijn of ernstig ge
subsidieerd moeten zijn.
Het Media-evaluatierapport zegt dat
weliswaar niet met zoveel woorden,
maar de konklusie is eenvoudig te
trekken: per Efdo-film wordt een ge
middelde gescoord in Europa van
100.000 bezoekers en een recette van
ECU 405.000 900.000,-).
Het zou van kortzichtigheid en naïvi
teit getuigen wanneer een statistische
analyse zich beperkt tot de niet gesub
sidieerde aktiviteit.
Het is van eminent belang de totale
Europese realiteit onder ogen te zien.
De gemiddelde Europese film is com
mercieel ver onder de maat. Of dat ligt
aan de film, aan de distributie of aan
de vertoning laat zich moeilijk raden.
De cijfers uit het Jaarboek van de heer
Wolff kunnen bijdragen tot een beter
begrip van de huidige situatie en aan
wijzingen geven voor verbetering daar
van.
Welk belang schuilt er in de zaken an
ders voor te doen dan ze zijn? Ik kan
niets wezenlijks bedenken.
Henk Camping is direkteur van
Filmtheater 't Hoogt in Utrecht en tevens
Secretaris Generaal van Europa Cinemas.
contract furnishing seating
nv Fibrocit sa - tel. 09.32 - 56 - 22 56 99
Voor Nederland 020 - 6 46 33 97 H. Jurrissen.
faxnummer 020 - 6 46 53 80
12