Achter de schermen van FILMSPOT
DoorJac. Goderie
Jac. Goderie
"Schrijfeen leuk stukje joh!" "Maak toch niet uit waar
het over gaat, als het maar leuk is!"
"Ja ik ben best wel benieuwd hoe dat nou gaat, een TV-pro-
g ram ma over film!!" "Lijkmeleuk, hatstikke leuk!"
Ooit een gedreven publiciteitsgekke Zeeuw ontmoet. Nee
's jammer. Ik kan U van harte een ontmoeting, zeker telefo
nisch (zie het bovenstaande), aanbevelen met Ad Weststra te.
Sinds kort "uitgever" van het nieuwe "orgaan" van de
Federatie tot in stand houding van de Nederlandse
Cinematografie".
Of ik een column wil schrijven. Geen probleem. Of toch?
Kijk een column in een blad schrijven waarvan je weet wat
de diepere inhoud is, is geen punt.
Een column in OPZIJ, zal minimaal vrouwvriendelijk moeten
zijn en een column in het programmablad van de NGRVzal
niet moeten getuigen van godsliederlijke opmerkingen.
Een column in een blad wat waarschijnlijk boordevol zal
staan van ticket-verkoopstatistieken en intellectueel geneuzel
over de invloed van de mestkever op de filmproduktie van
een land als Toerkmenistan is heel ander
koek. Wat wordt dit voor een blad? Is dit
blad wel een lang leven beschoren? Voor
wie is het bedoeld? Lezen de "decision-
makers" het blad wel en moetje dan niet
oppassen voor overgevoelige lange tenen.
Of lezen collega's uit de bioscoop dit blad
en deze column? Betekent dat laatste dat
ik lekker overal tegenaan kan schoppen,
zodat menig heilig-filmhuisje in elkaar
sodemietert, of moet ik juist mijn ervarin
gen delen over het ingewikkelde MGM-
Leeuw-breipatroon wat ik in Santa
Monica op de kop tikte?
Natuurlijk, alles is aan de laars te lappen.
Natuurlijk kan ik lekker leuteren over de
opnames van een filmprogramma. Maar
ik mag natuurlijk niet zeggen, en ik zeg
het dus ook niet, dat als je film op televi
sie nou eens niet zo lekker bejegend hebt
(omdat het ook geen goede film is) de
filmverhuurder toch wel heel zurig op het
programma reageert. Die filmverhuurder
zal niet eens bellen, en bedanken, als een
kleinere film wel uitgebreid positieve aandacht op TV heeft
gehad. Maar dat mag je niet zeggen in een column, en dus
heb ik het ook niet gezegd.
Filmspot staat op het standpunt dat redactioneel onafhanke
lijk, een TV-programma gemaakt moet worden wat zo infor
matief mogelijk is en alle stromingen binnen de Nederlandse
filmcultuur behandelt. Niet alleen de grote mainstream films
van de grote filmverhuurders zoals THE UON KING/DE
LEEUWEKONING maar ook een film als EAT DRINK, MAN
WOMAN -van Cinemien. Niet alleen informeren maar door
middel van een mening, de mening van één persoon (zeg: de
redactie), de kijker gewag te maken over die ene film. De kij
ker zal dan moeten bepalen, los van de positieve of negatie
ve kritiek, of hij of zij die film in de bioscoop wil zien. Zo
behoort een filmrecensent van een krant zich op te stellen en
al helemaal een filmprogramma op zo'n machtig medium
als TV.
Zo dat is eruit, ben benieuwd wat er volgende keer gebeurt
in Holland Film Nieuws.
Jac. Goderie